بورسبورس اوراق

فین تک؛ حوزه نوپا و مستعد رشد / بازارسرمایه همیشه محلی برای سرمایه‌گذاری است

امروز شنبه اول خرداد ۱۴۰۰ رویداد تخصصی حوزه فین تک‌ها برای بررسی مانع زدایی، رگولاتوری و سرمایه گذاری در استارتاپ های فین تک به شکل آنلاین در دانشگاه شهید برگزار شد.


ضرورت تغییر فضای اقتصادی از بانک محوری به بازار محوری

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، در  “رویداد تخصصی حوزه فین تک‌ها برای بررسی مانع زدایی، رگولاتوری و سرمایه گذاری در استارتاپ های فین تک” ، علیرضا دلیری دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، بر ضرورت تغییر فضای اقتصادی کشور از بانک محوری به بازار محوری تاکید کرد و گفت: امروزه کشورهایی به موفقیت های بزرگ دست یافته اند که بازار سرمایه را پایه تامین مالی خود قرار داده اند .

وی افزود: در معاونت علمی و فناوری آمادگی داریم که با همه حوزه های فناوری مالی همکاری ویژه داشته باشیم .

دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: به لطف پیشرفت در فین تک‌ها  توانسته ایم برخی فعالیت های بازار سرمایه از قبیل مجامع الکترونیکی و احراز هویت دیجیتال را بر بستر بلاک چین تعریف و توسعه دهیم .

پول فیزیکی به زودی حذف می شود

دلیری با اشاره به اینکه افق آینده بازار پول نیز حوزه بانکداری مجازی است ، افزود: پول فیزیکی به زودی در دنیا حذف خواهد شد و کشورهایی مانند لوکزامبورگ  از هم اکنون بخش اعظم تبادلات مالی خود را از طریق پول مجازی انجام می دهند .

وی با تاکید بر اینکه امروز تکنولوژی، جزئی از زندگی روزمره شده است ، اظهار داشت:  زندگی نسل های آینده، دیگر در بستر فضای سنتی گذشته امکان پذیر نخواهد بود  لذا اگر  نهادها و دولتمردان برنامه ای برای آینده نداشته باشند، پاسخگوی نیازهای مطرح در این حوزه نخواهند بود .

به گفته دلیری، امروز ما نیاز به یک بسترسازی قوی داریم تا بتوانیم دانش و تفکر نیروی انسانی را به خروجی محصول نزدیک کنیم .

وی با بیان اینکه پیش از این در حوزه تبدیل به محصول جایگاه خوبی نداشته ایم، افزود: خوشبختانه در سال های اخیر با توسعه زیر ساخت ها و رفع موانع در وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشور و اعتماد به جوانان ، فضای دانش بنیانی و استارتاپی توسعه یافته و به جایگاه بهتری دست یافته ایم .

فایل مستقل حاکمیت برای اقتصاد دانش بنیان در کشور

دلیری همچنین خاطر نشان کرد:  فایل مستقلی که حاکمیت برای اقتصاد دانش بنیان در کشور باز کرده ، باعث شده است قدم هایی برداشته شود که در زندگی های روزمره نیز تا حد زیادی ملموس باشد .

دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: با قاطعیت می گوییم که اگر فعالیت شرکت های دانش بنیان نبود، با وجود تحریم ها شرایط ما در کرونا فاجعه آمیزتر از بدترین کشورهای دنیا بود ؛ اما خوشبختانه الان علاوه بر اینکه انبارهای ما به اشباع رسیده ، در تولید محصولات ضد کرونا و صادرات آن نیز گام های بسیار موثری برداشته ایم.

وی افزود: در حوزه هایی مانند بیمه نیز  با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  و بیمه مرکزی توانستیم  ظرف یک سال گذشته اتفاقات خوبی را رقم بزنیم .

تسریع در صدور مجوز استارتاپ های بیمه ای

دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری ، همچنین از تسهیل و تسریع در صدور مجوز برای استارتاپ های بیمه ای خبر داد و افزود: این اقدام، ضمن افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور،  عملا بیمه های کاغذی را حذف و از بسیاری از فعالیت های فیزیکی جلوگیری کرد.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که آپشن های جدید بیمه ای ایجاد کنیم و با دسترسی هر چه  آسان تر افراد ، بیمه ها جزو لاینفک زندگی ها شود .  

در سال های اخیر شاهد رشد فزاینده شرکت های دانش بنیان ‌هستیم و طی ۸ سال تعداد این شرکت ها۱۰۰ برابر شده است.

فین تک؛ حوزه نوپا و مستعد رشد است

در این رویداد همچنین مصطفی بهشتی سرشت، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در میان شرکت های دانش بنیان، فین تک‌کمتر شناخته شده است و این حوزه نوپا و مستعد رشد است. در حوزه فین تک سه حوزه بازار سرمایه، بازار پول و بیمه را داریم که بازار سرمایه مهم ترین موضوع است و بیشترین سهم را در این حوزه دارد.

وی افزود: درحال حاضر شرکت های دانش بنیان درحوزه فین تک‌و بازار سرمایه وجود دارد که فرصت بی نظیری است وامیدوارم از این نهاد ها حمایت بیشتری شود.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در رشد این صنعت عوامل ‌مختلفی‌دخیل است و از همه مهمتر صاحبان ایده و دانش است. در کنار این صاحبان ایده، افراد صاحب سرمایه باید قرار بگیرند و در کنار آنها نهادهای حاکمیتی و رکن چهارم نیز نهاد رگولاتوری است.

بهشتی سرشت با اشاره به نقش سازمان بورس به عنوان نهاد تنظیم‌گر بیان داشت: سازمان بورس معتقد به حکمرانی(نظارت) تنظیم گرایانه است. حکمرانی تنظیم گرایانه می گوید یک بستر چند لایه مختلف می تواند به تنظیم گری کمک کند. آگاه سازی، رصد و پایش، اعمال مقررات و ضمانت اجرا، مجازات افرادی که قوانین را رعایت نمی کنند از مهمترین مصادیق آن است.

وی افزود: با این رویکرد سازمان بورس، بسیاری از قوانین با مشارکت فعالان بازار سرمایه تعیین و اجرا می شود. برای مثال سامانه سوت زنی یا دیده بان، با کمک خود خانواده بازارسرمایه برای نظارت بهتر عملیاتی شد. اینجاست که برای تحقق این امر فین تک ها معنا پیدا می کنند.

بهشتی سرشت ادامه داد: در سازمان بورس فعالیت تنظیم گری و ارتباط با فین تک ها رابطه دو سویه است. تنظیم مقررات مربوطه برای فین تک ها از سوی سازمان بورس  در مفهوم سندباکس تفهیم می شود . ما هفته گذشته به عنوان اولین نهادتنظیم‌گر ، به صورت رسمی توانستیم سندباکس را به صورت رسمی در بازار سرمایه راه اندازی کنیم.

بازارسرمایه همیشه محلی برای سرمایه‌گذاری است

همچنین محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در این رویداد با تاکید بر اینکه، برای توسعه بازارسرمایه راهی جز رشد زیرساخت ها وجود ندارد، گفت: نهادهای مالی کشور در سال های اخیر وسعت زیادی پیدا کرده اند، بنابراین فراگیری آنها بر رسالتشان افزوده است. در این میان توجه داشته باشید که فرآیند توسعه زیرساخت بازارسرمایه که امری ضروری است تا مرحله اجرای آن، فرایند زمانبری است، لذا در برنامه ریزی برای رشد بازاردر سال های آینده، از امروز باید آغاز کنیم

وی تاکید کرد: در مقایسه با بازارهای رقیب باید گفت وجود ابزارهای متنوع در بازارسرمایه مانند ابزارهای اهرمی و ابزارهای دو طرفه، یکی از نقاط قوت اساسی موجود برای سرمایه گذاری در این بازار محسوب می شود.

خواجه نصیری اظهار کرد: در بررسی دقیق تر باید گفت همه توسعه مورد نیاز برای رشد زیرساخت های بازارسرمایه، به تنهایی بر دوش سازمان بورس، نهاد ناظر و شرکت فناوری اطلاعات و دیگر نهادهای مسئول نیست، بلکه دیگر نهادهای مالی مانند کارگزاران بخشی از این مسئولیت را بر عهده گرفته اند. به طور مثال  پیشخوان های موجود در بازارسرمایه در شرایط مختلف، استفاده از ابزارهای مختلفی را به سرمایه گذاران پیشنهاد می کنند. براین اساس، می توان گفت تمام ابزارها در کنار هم وجود دارند تا نشان دهند بازارسرمایه، همیشه محلی برای سرمایه گذاری در شرایط و موقعیت های مختلف محسوب می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی وضعیت سرمایه گذاری دنیا در حوزه فین تک (فناوری مالی) بیان کرد: یکی از جذابیت‌های موجود در بازار فین تک مربوط به قیمت های خرد و کوچک است. سرمایه گذاری در حوزه فین تک در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ در کشور انگلستان از سهم ۱۴ درصدی به سهم ۷۱ درصدی در حوزه سرمایه گذاری‌های مرتبط با این حوزه رسیده است.

وی ادامه داد: اگر در فین تک، حوزه بانکی و پرداخت را به عنوان حوزه قدیمی‌تر در نظر بگیریم، حوزه های رگ‌تک   (RegTech) یا فناوری‌های قانونگذاری و ولث تک (استفاده از تکنولوژی‌های نوین فناوری اطلاعات در راستای مدیریت ثروت را Wealth Tech می‌نامند) به عنوان دو حوزه جدید در این زمینه برای سرمایه گذاری مطرح شده است. براین اساس می توان گفت شاید سرمایه گذارانی که به دنبال نبوغ و نوآوری در بازارهای مالی بوده اند بیشتر بر این دو حوزه تمرکز کرده اند.

خواجه نصیری تصریح کرد: در کنار حجم زیاد، گستردگی و تنوع در تبادلات مالی نیاز استفاده از تکنولوژی های رگ تک بیش از گذشته برای نظارت بر اطلاعات مالی وجود دارد. بنابراین سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام شده است تا از این طریق نظارت بر رعایت قواعد بازارهای مالی و کنترل بر ریسک های موجود اعمال شود.

خاطرنشان می شود: در این برنامه آقایان محمودرضا خواجه نصیری، مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه تمدن؛ علیرضا دلیری، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری؛ مصطفی بهشتی سرشت، معاون اجرایی و عضو هیات مدیره سازمان بورس؛ وعلی‌اصغر سعدآبادی، رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا