بورسفرابورس

کاهش ریسک تأمین مالی جمعی استارتاپ ها از بستر بازار سرمایه

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی امروز در برنامه به‌وقت تحلیل شبکه ایران کالا از استودیو فرابورس به بررسی مزیت‌های تأمین مالی جمعی و برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در این رابطه پرداخت.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از (سنا) ، به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، علی ناظمی، با اشاره به اینکه تأمین مالی نوآورانه در ادبیات نظری زنجیره کامل عملیاتی شدن یک طرح از ایده تا اجرا است، گفت: به‌طورمعمول ایده‌های نوآورانه به دلیل اثرگذاری بالا در بهره‌وری اقتصاد همیشه موردتوجه سیاست‌گذاران قرار دارد چراکه باعث افزایش بهره‌وری و اشتغال‌زایی می‌شوند.

این کارشناس سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه در تأمین مالی نوآوری فقط با سهامدار و مدیر مواجه نیستیم، گفت: در این فرآیند کارآفرین که ایده نوآورانه دارد به‌عنوان سهامدار و مدیر حضور دارد، موضوع بعد هم  این است که سرمایه‌گذار صرفاً منابع مالی وارد نمی‌کند بلکه دانش هم جزو منابع مالی محسوب می‌شود.

وی سومین تفاوت این نحوه سرمایه‌گذاری را دارایی‌های نامشهود دانست و افزود: در تأمین مالی نوآورانه دارایی نامشهود قابل‌توجهی وجود دارد و سرمایه‌گذار ریسک بالایی را از این حیث می‌پذیرد، همین موضوع تعامل بین سرمایه‌گذار و سرمایه پذیر را دشوار می‌کند.

ناظمی در ادامه مزیت‌های تأمین مالی نوآوری را موردتوجه قرارداد و گفت: نوآوری به دلیل افزایش بهره‌وری، در اقتصاد نقش مهمی دارد.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه برنامه به‌وقت تحلیل به موضوع نحوه تأمین مالی و احراز شرایط یک ایده یا طرح نوآورانه اشاره کرد و اظهار داشت: ایده‌ای که قرار است در این قالب قرار بگیرد مطابق قانون کسب‌وکار باید مبتنی بر ایده فناورانه یا فعالیت فناورانه باشد.

وی درباره نحوه بهره‌مندی ایده‌ها از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بعد از احراز شرایط به‌عنوان قدم اول، شرکت دانش‌بنیان در گام دوم امکان بهره‌مندی از خدمات صندوق را دارد. در سال‌های اخیر شرکت‌هایی که به شرکت‌های دانش‌بنیان  خدمات مالی ارائه می‌دهند هم در گروه دانش‌بنیان‌ها قرار گرفتند و مشتری صندوق محسوب می‌شوند.

ناظمی با اشاره به اینکه دستورالعمل پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی قبلاً تهیه و اخیراً مجوز فعالیت آن به‌طور رسمی توسط شرکت فرابورس ایران  صادرشده ، گفت: این سامانه‌ها به این‌گونه است که همه افراد می‌توانند از طریق آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در سود و زیان پروژه‌های دانش‌بنیان شریک می‌شوند.

به گفته وی در حال حاضر ۵ مجوز صادرشده که فعال هستند و چند ایده در این پلتفرم‌ها قرارگرفته و تأمین مالی آن‌ها انجام‌شده است.

این کارشناس سرمایه‌گذاری با تأکید بر اینکه هر فرد حقیقی بیشتر از ۵ درصد نمی‌تواند در یک ایده سرمایه‌گذاری کند، گفت: منطق تأمین مالی جمعی این است که ریسک بین افراد مختلف در پروژه تقسیم شود، چراکه این روش تأمین مالی ریسک بالایی دارد و در مقابل عایدی بسیار بالاتری هم خواهد داشت. البته پروسه تأمین مالی جمعی زمانی که در سازوکار بازار سرمایه  قرار می‌گیرد طبیعتاً ریسک آن به دلیل طی فرآیند ارزیابی ایده‌ها  مدیریت می‌شود.

ناظمی در خاتمه گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه (درصورتی‌که این طرح‌ها اقدام به احراز شرایط برای تأمین مالی از طریق سامانه‌های تأمین مالی جمعی کنند)۸۰ درصد اصل پول سرمایه‌گذار را تضمین می‌کند. این فرآیند از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز و سامانه‌ها ایجادشده است، به‌این‌ترتیب ما در بستر فرابورس شرایطی را فراهم کردیم که ریسک سرمایه‌گذار حقیقی در تأمین مالی جمعی  تا ۲۰ درصد یابد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا