انرژی

اجرای ۳۹ طرح کلان با وزارت نفت/پایش رصد اشتغال از طریق سامانه "ساجد"

عکس آرشیوی و تزیینی است

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در هجدهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به تشریح فعالیت‌های انجام شده و اقدامات سال ۱۴۰۰ این دفتر پرداخت.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر محمدسعید سیف در این نشست مجازی اظهار کرد: در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور فعالیت‌های مختلفی را در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت پیگیری کرده‌اند تا بتوانند ارتباط و تعامل مناسبی را با جامعه و صنعت برقرار کرده و اثربخشی مفیدی داشته باشند.

وی افزود: وزارت علوم در راستای ساماندهی به این فعالیت‌ها طرح جامعی را تحت عنوان طرح تحول در همکاری های دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت تعریف کرده است. این طرح در مهرماه سال ۱۳۹۸ از سوی وزیر علوم ابلاغ شد. اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

به گفته مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، بر اساس چشم‌انداز این طرح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری شریک راهبردی جامعه و صنعت در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه پایدار کشور هستند. این طرح دارای ۴۴ اقدام مشخص است که تعداد زیادی از این اقدامات در حال اجراست. این طرح دارای ۶ هدف کلان است که عبارتند از: افزایش متوسط سالانه ۱۰ درصدی حجم قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت، هم راستایی برنامه‌ها و تصمیم گیری‌ها در وزارت عتف و مراکز تابعه با نیازها و اولویت‌های کشور، هم‌افزایی کامل مراکز علمی با دستگاه‌های اجرایی جهت شناسایی و رفع نیازها و چالش‌ها، ساماندهی و ایجاد ساختارهای توانمند برای ارتباط عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری، اجرای ۲۵ درصد پروژه‌های تحصیلات تکمیلی به صورت مستقیم به سفارش صنعت و جامعه و مشارکت حداکثری اعضاء هیئت علمی در رفع نیازهای صنعت و جامعه. پایش فعالیت‌های انجام شده در سال ۱۳۹۹ و برنامه‌های سال ۱۴۰۰ نیز با مشارکت بالای دانشگاه‌ها صورت پذیرفته است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طبق برنامه زمان‌بندی منظم ۸۲ دانشگاه‌، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی کشور گزارش خود را ارسال کرده‌اند. در جهت انسجام این گزارش عملکرد و برنامه‌های ستاد وزارتخانه نیز در این گزارش آورده شده است. این گزارش ۱۰۰۰ صفحه‌ای برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور ارسال شده است و هر دانشگاه می‌تواند مشاهده کند در دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر این فعالیت‌ها به چه صورت در حال اجراست.

دکتر سیف تاکید کرد: یکی از فعالیت‌های مهم در سال‌های گذشته بحث فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی بوده است. دانشگاه‌ها می‌توانند به صورت یک ابزار و یک روش مناسب از این موضوع استفاده کنند تا اساتید هیئت علمی بتوانند از این فرصت به نحو مناسبی بهره‌مند شوند و نیازهای اساسی کشور را برطرف کنند.

وی در ادامه سخنانش به رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان که برای سومین سال پیاپی به صورت مستمر صورت می‌پذیرد، اشاره کرد و گفت: پایش رصد اشتغال در سال جدید از طریق سامانه “ساجد” صورت خواهد پذیرفت. در موضوع مهارت افزایی هم در دانشگاه‌ها فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است. در بحث مهارت افزایی نکته مهمی که وجود دارد این است که دانشگاه‌ها باید سعی کنند فعالیت‌های حوزه مهارت افزایی را با همکاری دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و ذی‌نفعان انجام دهند.

دکتر سیف خاطر نشان کرد: در بحث مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی تاکنون حمایت مالی و پشتیبانی از حدود ۴۰ دانشگاه جهت ایجاد و راه‌اندازی مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی صورت گرفته است. ۴۱ برنامه در خصوص توسعه دوره‌های مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دانشجویان دریافت شده است و برنامه‌ریزی و پیگیری جهت حمایت مالی از برنامه‌ها و طرح‌های دانشگاه‌ها در خصوص مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان در حال انجام است. دو گزارش هم از مراکز هدایت شغلی و عملکرد آن‌ها برای دانشگاه‌ها ارسال شده است که می‌تواند در انتقال تجارب به دیگر دانشگاه‌ها مفید واقع شود.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم افزود: در مورد پایش قراردادهای ارتباط با صنعت که یکی از فعالیت‌های اصلی دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم است، پیگیری‌ها انجام شده و گزارش‌ها نیز ارسال شده است. این گزارش‌ها سبب توجه بیشتر به این حوزه شده است و در جلسه مشترکی که با ریاست محترم جمهوری برگزار شد، موضوع قراردادهای ارتباط با صنعت و گسترش آن‌ها و اهمیت همکاری دانشگاه‌ها با صنایع و بخش‌های تولیدی مطرح شد. امیدواریم با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی بتوانیم افزایش و بهبود خوبی در این حوزه داشته باشیم. دانشگاه‌ها باید سعی کنند گزارش‌های به‌روزتری در این حوزه داشته باشند و به صورت ماه به ماه یا فصل به فصل فرآیند گزارش‌گیری را انجام دهند.

وی افزود: در حوزه همکاری‌های کلان با وزارتخانه‌ها هم فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته است. در حال حاضر ۳۹ طرح کلان با وزارت نفت وجود دارد و خیلی از دانشگاه‌های بزرگ ما درگیر این طرح‌ها هستند.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سیف در پایان اضافه کرد: سامانه ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه (ساجد) با هدف ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت، امکان دریافت گزارش‌های مختلف و متنوع از فعالیت‌های ارتباط با جامعه و صنعت، تجمیع فعالیت‌های ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت در یک سامانه جامع، تسهیل در فرآیند ارسال گزارش‌های عملکرد دانشگاه و پژوهشگاه‌های کشور به وزارت عتف و پایش فعالیت‌ها و عملکردهای مختلف توسط دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور راه اندازی شده است. بخش‌های مختلف سامانه ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه (ساجد) عبارتند از: اطلاعات و پایش قراردادهای ارتباط با صنعت، مهارت افزایی، فرصت‌های مطالعاتی، کارآموزی، هدایت شغلی و کاریابی تخصصی، رصد اشتغال دانش‌آموختگان، امریه‌های ارتباط با جامعه و صنعت، نیازها و اولویت‌های پژوهشی صنعتی و کاربردی و پشتیبانی علمی و فناوری از تولید. تاکنون بیش از ۳۰ دانشگاه اقدام به نصب و راه‌اندازی این سامانه کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا