انرژی

افزایش محدودیت‌های برق خوزستان در ماه‌های آینده / تذکر به واحدهای نیروگاهی تعطیل

ایسنا/خوزستان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه به دلیل گرما در ماه‌های آینده محدودیت‌های برق بیشتر خواهد بود، گفت: دلیلی ندارد برخی واحدهای نیروگاهی همچنان معطل باشند؛ باید این مساله به سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو و شرکت برق حرارتی گوشزد شود.

فاضل عبیات در جلسه اضطراری بررسی وضعیت شبکه برق که امروز (۵ خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به شرایط خاص خوزستان، اظهار کرد: افزایش دما نسبت به میانگین درازمدت پیش‌بینی شده است. آوردهای کم رودخانه‌ها نیز تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را تحت تاثیر قرار داه است بنابراین با توجه به مشکلات سراسری در خصوص برق باید محدودیت‌های خاصی اعمال شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، وی افزود: در طول مدت تابستان و اوج مصرف باید برق خانگی پایدار باشد، از طرفی نیز نگرانی و دغدغه در خصوص بخش تولید وجود دارد. آنچه در این زمینه اهمیت دارد این است که محدودیت‌ها، متناسب و بر اساس شرایط واحدهای تولیدی توزیع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه باید در کمیته‌ای تخصصی موضوع توزیع محدودیت‌های برق بر اساس شرایط واحدهای تولیدی استخراج شود، بیان کرد: برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که صنایع دچار مشکل نشوند. البته انتظار می‌رود صنایع نیز برای عبور از پیک، کمک کنند.

عبیات با اشاره به شرایط سخت امسال نسبت به سال‌های گذشته، گفت: در ساعت‌های پیک، به نیروگاه‌های برق‌آبی وابسته هستیم و تقریبا ۶۰ درصد مصارف ساعات پیک بر عهده نیروگاه‌های برق‌آبی است. تراز مخازن سدها در شرایطی است که در این خصوص محدودیت وجود دارد بنابراین تصمیم گرفته شده است جابه‌جایی در تولید انجام شود اما با تاکید بر اینکه تعمیرات نیروگاه‌های تمام شود و وارد چرخه تولید شوند.

وی با بیان اینکه به دلیل گرما در ماه‌های آینده محدودیت‌های برق بیشتر خواهد بود، افزود: یکی از نگرانی‌های دیگر نیز در خصوص تولید است. راهبرد ما این است که در بخش خانگی،  قطع برق نداشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: شرایط اجازه نمی‌دهد تصمیم دیگری بگیریم. از طرف دیگر بخش تولید نیز فوق‌العاده مهم است و نگران بخش تولید هستیم و دغدغه بخش صنعت را داریم.

وی افزود: در یکی دو روز اخیر شاهد اعتراضات بخش صنعت در خصوص محدودیت‌ها بوده‌ایم. از طرفی محدودیت‌هایی که توسط شرکت برق اعمال می‌شود بر اساس محاسبات و به منظور حفاظت از پایداری شبکه برق است.

عبیات تصریح کرد: دلیلی ندارد برخی واحدهای نیروگاهی همچنان معطل باشند؛ باید این مساله به سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو و شرکت برق حرارتی گوشزد شود.

وی افزود: صنایع و تولیدکنندگان هر جا که بتوانند برقی تامین کنند، باید آن ظرفیت آزاد تولید خود را در اختیار شرکت برق منطقه‌ای قرار دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم همکاری صنایع در کاهش مصرف برق، بیان کرد: اگر به ما فشار بیاید، می‌گوییم که برق ساختمان‌های آقایان (صنایع) را قطع کنند.

وی با اشاره به ورود خسارت به تجهیزات صنایع با قطعی برق ناگهانی هنگام فعالیت، تصریح کرد: برای اعمال خاموشی در صنایع باید حداکثر زمان تا کسب آمادگی مجموعه داده شود و در شرایط اضطراری، قطعی برق ناگهانی یا با مدت زمان آمادگی کم اعمال نشود.

عبیات افزود: تخطی از الزامی که دیسپاچینگ ملی که به دوستان تحمیل می‌کند، تبعات منفی خواهد داشت به گونه‌ای که ممکن است قطعی سراسری برق رخ دهد که فاجعه است و راه‌اندازی مجدد آن هم فاجعه است.

به گزارش آرمان اقتصادی، شهاب صدیقی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در راستای مدیریت پیک بار، ساعات اداری کاهش یافته است.

وی افزود: مقرر شده است مصرف‌کنندگان عمده در حوزه صنعت نیز میزان مصرف برق را به حداقل برسانند و میزان مصرف خود را در ساعت پیک رعایت کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا