انرژی

درخواست مدیریت مصرف برق صنایع خوزستان برای کاهش خاموشی خانگی

ایسنا/خوزستان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: در روزهای آینده خوزستان گرمتر می‌شود؛ رابطه مستقیمی بین افزایش دما و افزایش مصرف برق در شبکه وجود دارد و ممکن است میزان مصرف برق از این میزان بیشتر شود که نیازمند مشارکت بیشتر هستیم.

محمود دشت‌بزرگ در جلسه اضطراری بررسی وضعیت شبکه برق که امروز (۵ خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با محدودیت‌های تولید برق در شبکه برق کشور و طبیعتا در خوزستان مواجه هستیم که این مساله موجب شد در اوایل هفته، یکی دو روز محدودیت مصرف حتی در بخش مصارف عمومی اعمال شود. این مساله، واکنش‌هایی در سطح کشور داشت که مسئولان ورود و کمک کردند تا وضعیت بهتر شود.

همچنین بخوانید

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وی با اشاره به کاهش حدود ۵۶ درصدی حجم مخازن سدها نسبت به شرایط نرمال در حوضه آبریز کارون، افزود: ۶۰ درصد ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های برق آبی است که خشکسالی و کاهش حجم آب مخازن، در تولید برق این نیروگاه‌ها تاثیرگذار بوده است.

دشت‌بزرگ گفت: تعمیرات برخی واحدهای نیروگاه‌های حرارتی نیز در بازه‌ زمانی مورد انتظار به پایان نرسید و همچنان در حال انجام است و شاید تا پایان این ماه نیز ادامه داشته باشد. این مسائل موجب شد در این حوزه با کمبود مواجه شویم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان افزود: در حال حاضر شبکه در حالت نرمال در حال انجام انتقال و توزیع برق است. حتی ظرفیت‌های جدید نیز برنامه‌ریزی شده است و در این خصوص جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به کاهش جزئی دمای خوزستان در روزهای اخیر، تصریح کرد: روز گذشته میزان مصرف برق در خوزستان تا ۷۲۰۰ مگاوات، روز قبل از آن ۷۴۰۰ مگاوات و امروز کمتر از ۷۰۰۰ مگاوات بوده است. شاید در روزهای گذشته به دلیل بالا بودن میزان مصرف محدودیت‌هایی در حوزه صنعت اعمال شده است اما امروز هیچ گونه محدودیت و خاموشی در بخش صنعت و خانگی نداریم.

دشت‌بزرگ گفت: در شرایط کنونی بیش از ۸۰ درصد مصارف برق مربوط به مصارف خانگی و وسایل سرمایشی است. ۲۰ درصد مابقی مصارف که عمدتا صنعتی هستند، تشکیل‌دهنده پیک مصرف هستند. هر چه بخشی از مصارف، بیشتر مدیریت شود؛ خاموشی خانگی کمتر اعمال می‌شود.

وی افزود: در روزهای آینده خوزستان گرمتر می‌شود؛ رابطه مستقیمی بین افزایش دما و افزایش مصرف برق در شبکه وجود دارد و ممکن است میزان مصرف برق از این میزان بیشتر شود که نیازمند مشارکت بیشتر هستیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان بیان کرد: فولاد خوزستان، مجموعه گروه ملی صنعتی ایران، جهان آرا و کاوه اروند از جمله صنایعی هستند که مصارف قابل توجهی دارند و باید به صورت تنگاتنگ با صنعت برق همکاری داشته باشند. در راستای مدیریت مصرف برق این صنایع، تفاهم‌نامه‌هایی تنظیم شده تا مشارکت لازم انجام شود البته شاید لازم شود فراتر از این حد تفاهم‌نامه‌ها، محدودیت مصرف برق اعمال شود.

دشت‌بزرگ گفت: در شرایط عادی، اجازه مصرف به صنعت داده می‌شود اما اگر در شبکه برق اتفاقی رخ دهد یا واحد نیروگاهی از مدار خارج شود که باید پارامترهای شبکه را کنترل کنیم، باید از فرامین دیسپاچینگ تبعیت شود. در صورت عدم همکاری، دیسپاچینگ وظیفه دارد مدیریت را اعمال کند اما در درجه اول، اطلاع‌رسانی می‌شود. ما نیز از صنایع، انتظار همکاری داریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه اکنون شرایط اضطرار برق است، تصریح کرد: متاسفانه مجموعه نفت در خصوص مصارف برق، مکاتبات و درخواست‌هایی مبنی بر مستثنی شدن از مدیریت مصرف برق دارند. درست است که صنعت نفت، معنی و جنبه ملی دارد اما می‌توان بهتر از این، میزان مصرف برق را مدیریت کرد.

وی افزود: به طور مثال دیزل‌های اضطراری و مولدهایی که به صورت پراکنده در صنایع نفت وجود دارند، باید وارد مدار شوند. مجموعه نفت باید شرایط اضطرار برق را شرایط اضطرار خودشان فرض کنند تا دستورالعمل‌ها برای وارد کردن این مولدها در مدار اجرا شوند.

دشت‌بزرگ گفت: از این به بعد به ویژه در شرایطی که احساس نیاز می‌کنیم، هر چه ظرفیت مولد در این حوزه وجود دارد، در مدار در نظر گرفته می‌شود و به همان میزان اعمال محدودیت در صنعت اعمال می شود؛ بنابراین در این خصوص مقاومت نشود.

وی بیان کرد: یک سری تجهیزات موبایل تولید برق در نقاطی که حفاری می‌شود نیز در حوزه شرکت ملی حفاری ایران وجود دارد که باید مشخصات فنی و ولتاژ خروجی این مولدها معرفی شوند تا از این ظرفیت برای نقاط مصرف شرکت‌های توزیع استفاده شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: به منظور حداقل تنش در محدودیت‌ها در حوزه مصارف عمومی باید از این به بعد رژیم متفاوتی برای مصرف در بخش صنعت ترسیم شود. به طور مثال در پیک مصرف یعنی از ساعت ۱۳ تا ۱۸، میزان مصرف برق صنعت به حداقل برسد و اجازه مصرف را به بخش خانگی بدهیم تا از شرایط گرما عبور کنیم.

وی افزود: اگر صنعتی در زمان پیک به ما کمک کند، در ساعات غیر پیک به این صنعت اجازه داده می‌شود که خارج از حد دیماند مصرف کند و جرایم را اعمال نخواهیم کرد.

دشت‌بزرگ در خصوص امکان سهمیه‌بندی مصرف برق صنایع بیان کرد: نمی‌توان از هم‌اکنون سهمیه‌ای برای مصرف برق صنایع تا چهار ماه آینده مشخص کرد. میزان مصرف برق، سیال است و به دلیل اینکه شبکه متغیر است ممکن است روزانه سهمیه‌های میزان مصرف برق صنایع تغییر کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ادامه حسن کریمی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز اظهار کرد: برخی صنایع می‌توانند با استفاده از از دیزل ژنراتورها، برق ساختمان‌های اداری خود را تامین کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وی افزود: اکنون دولت مصوب کرده است که تمام ادارات ملزم هستند برق مصرفی خود را به ۵۰ درصد مدت مشابه سال گذشته کاهش دهند و پس از تایم ادارای نیز باید ۱۰ درصد مصرف برق داشته باشند. اگر ادارات این میزان مصرف را رعایت کنند، بسیار کمک‌کننده هستند.

کریمی با اشاره به خاموشی اعمال‌شده در چند روز گذشته در اهواز افزود: خاموشی اهواز در آن شرایط بحرانی، تنها برای صرفه‌جویی و مدیریت ۱۰۰ مگاوات بود اما به دلیل اینکه قطعی برق در همه مناطق شهر اعمال شد، مشاهده کردیم چه مشکلاتی به بار آمد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز با اشاره به پپیش‌بینی وضعیت برق در ماه‌های آینده تصریح کرد: شرایط بدتر می‌شود و قطعا نیاز به کمک یکدیگر داریم. باید دست به دست هم دهیم تا از این بحران عبور کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا