امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نسخه تمام دغدغه‌های مردم در اقتصاد مقاومتی است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نسخه تمام دغدغه‌های مردم در اقتصاد مقاومتی بود، ولی ما به دنبال این بودیم که بیگانه گشایشی برای مردم ما انجام دهد که انجام نخواهد داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، عبدالرضا مصری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما گفت: آنچه که به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری در مجلس برداشت کردیم دغدغه مردم در کوچه و بازار بود.

وی ادامه داد: ما دو دسته دغدغه داریم اول دغدغه مردم و دوم دغدغه مسئولان است.

مصری گفت: دغدغه مردم آنطور که مقام معظم رهبری فرمودند موضوع اشتغال جوانان، تولید و معیشت است و راه‌های رسیدگی به این دغدغه‌ها مربوط به مسئولان می‌شود، ولی مسئولان نباید فکر کنند دغدغه مردم، سیاست خارجی است؛ البته که سیاست خارجی مؤثر بر دغدغه مردم است، ولی نباید به صورت تک عاملی موضوع‌ها را بررسی کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما به دلیل پرداختن به سیاست خارجی از مردم سال‌ها فاصله گرفتیم و دغدغه‌های مردم را فراموش کردیم و به امید دریچه‌هایی که هرگز آن‌ها باز نخواهند کرد، تولید کشور را دچار مخاطره کردیم که حل این مسائل در راستای رفع دغدغه‌های جدی مردم است.

مصری تصریح کرد: نسخه تمام دغدغه‌های مردم در اقتصاد مقاومتی بود، ولی ما به دنبال این بودیم که بیگانه گشایشی برای مردم ما انجام دهد که انجام نخواهد داد.

وی درباره نقش بخش کشاورزی در اقتصاد گفت: مقام معظم رهبری مسئله پیاز را مطرح کردند، ولی ما هر سال با یک قشر زیادی از کشاورزان مواجه بودیم که گرفتار این سیستم ناقصی که ارتباطی با هم ندارند، هستیم یعنی تولید و توزیع که یک واسطه‌ای بین این‌ها قرار گرفته که این بسیار شکننده است.

وی افزود: سال گذشته به دلیل اینکه خرید تضمینی غلط بود، کشاورزان گندم را به دامداران فروختند و مقدار گندمی که تولید کرده بودیم به صورت مستقیم در آذوقه مردم قرار نگرفت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دولت نهم دولت تصمیم گرفت پول کشاورزانی را که گندم فروختند، حداکثر ۱۰ روزه پرداخت کند و این کار انجام شد؛ الآن کشاورزان اطمینان خاطر از خرید تضمینی را ندارند بنابراین حرکت‌ها به سمت کشت محصولاتی است که حدس می‌زنند سود بیشتری به دست خواهند آورد.

مصری تصریح کرد: مجلس امسال بخش خصوصی را در تصمیم گیری قیمت تضمینی دخالت داد که برابر این فرآیند مبلغ هزار تومان به قیمت خرید تضمینی اضافه شده، ولی باز هم این میزان افزایش، کم است.

وی گفت: تا زمانی که حلقه بین تولید و میزان نیاز به تولید هر کالا و مصرف و فاصله دلال بازی‌ها را قیچی نکنیم، کشاورزان همیشه زیان خواهند دید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۴۰ سال یک پدیده‌ای به نام شرخری داشتیم که فردی چک صادر می‌کرد و شرخر آن را دریافت می‌کرد، چون ما اجازه داشتیم در وجه چک کلمه حامل را درج کنیم و از زمانی که مجلس قانون چک را تصویب کرده است دیگر شرخری نداریم و چک به نام یک فردی است و قابل واگذاری به فرد دیگر نیست.

محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در ادامه این برنامه گفت: کافی است رجوعی به افکار عمومی طی ۳۰ سال گذشته کنیم که تمام این مدت موضوع اول مردم زمانی که سؤال می‌شود توقع شما از شکل گیری دولت جدید چیست؟ اولین مسائلی که مطرح کردند معیشت، مبارزه با تورم، اشتغال جوانان و مسکن و … است.

وی افزود: در دوره معروف به دوم خرداد که فصل بحث‌های گسترده سیاسی بود همان زمان در نظرسنجی‌ها موضوع آزادی مطبوعات ۳ درصد بود، اما در دایره نیازهای قطعی مردم، این نیاز گم بود.

هرندی ادامه داد: مردم می‌خواهند بازتاب یک سیاست درست بین المللی را در معیشت خودشان پیدا کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر هدف گذاری اولیه این باشد که به داد مردم در جاهایی که نیاز دارند برسیم باید پیشانی کار را رها نکنیم بعد بقیه موارد را در استخدام آن قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در ۸ سال گذشته، یک جهت گیری‌هایی بود که این موارد را در ذیل هدف‌های دیگر قرار داد مثلاً روابط ما با جهان باید بهبود پیدا کند که به نظر می‌رسد آن درها باز نشده است بنابراین چرا راه‌های دیگر را هم در ارتباط با خارج و داخل طی نکنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا