امور زیربناییراه و ساختمان

کلیات وام اجاره مسکن تصویب شد/ بسیاری از موجران اجاره‌ها را بالا نبردند/ شورای حل اختلاف خارج از مصوبات حکم تخلیه نداد

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امروز کلیات وام ودیعه در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شده و به زودی سقف وام جدید اعلام می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی،، محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذای و مشارکت فاز اول پروژه پایانه مسافری شماره دو فرودگاه امام با بیان اینکه این اقدام باید ۲۰ سال قبل صورت می‌گرفت تا بتوانیم سهم ایران در پروازهای تجاری را به دست بیاوریم گفت: باید بتوانیم ترانزیت مسافری در صنعت هوانوردی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به احداث پایانه مسافری شماره دو  گفت: این پروژه در دو فاز و با ظرفیت ۶۰ مییون مسافر در سال به اجرا می‌رسد که فاز اول آن با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر در ۴۸ ماه و با ارزش دو میلیارد دلار ساخته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تعیین وام ودیعه مسکن برای سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: امروز کلیات وام ودیعه در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شده و به زودی سقف وام جدید اعلام می‌شود.

وی با اشاره به مراعات موجر و مستاجران در شرایط کرونا اظهار داشت: خوشبختانه در سال گذشته بسیاری از صاحبخانه‌ها مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کردند و اجاره‌نامه‌ها تمدید شد و باید گفته شود که بسیاری از موجران هم هیچ افزایش قیمتی را در نرخ اجاره اعمال نکردند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین شورای حل اختلاف هم در سال گذشته خارج از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا حکم تخلیه نداد.

وی در ادامه با اشاره به شناسایی خانه‌های خالی اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی شناسایی و اطلاعات آن در کارتابل مشترک با سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است و به تدریج سایر واحدهای خالی از سکنه در حال شناسایی هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ظرفیت فرودگاه‌های کشور گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاه‌های کشور اضافه می‌شود و با اجرای پروژه‌ای که تفاهمنامه آن منعقد شد، در فاز اول ۲۵ میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاه‌های کشور اضافه می‌شود.

اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت فرودگاه‌های کشور ۵۷ میلیون مسافر در سال است که هدف این است که سالانه ۱۰ میلیون مسافر با کیفیت بسیار خوب به ظرفیت فرودگاه‌های کشور اضافه شود.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چرا فرودگاه سلام که سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید، فعال نیست و متوقف شده است، گفت: فعالیت فرودگاه سلام متوقف نشده بلکه به دلیل محدودیت پروازی که به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود دارد، همین ترمینال موجود کفایت می‌کند و به همین دلیل آمد و رفتی در ترمینال سلام وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه آیا قیمت‌گذاری بلیت اتوبوس از دولت خارج شده است، بیان داشت: قیمت‌گذاری بلیت اتوبوس تابع ضوابط است و با توجه به اینکه نهاده‌های گوناگون، دستمزد و سایر هزینه‌ها با افزایش قیمت مواجه شدند، طبیعی است که بر روی قیمت بلیت هم اثرگذار باشند.

اسلامی با بیان اینکه قیمت بلیت اتوبوس تابع عرضه و تقاضا است، ادامه داد: بر اساس تصمیمی که گرفته شده بخش خصوصی در کمیسیون عالی هماهنگی ترابری، درباره قیمت بلیت بحث و گفت‌وگو می‌کند و انجمن‌ها با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی، قیمت را تنظیم و به کمیسیون پیشنهاد می‌دهند اما در نهایت قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان غیرفعال نشده و قرار نیست متوقف باشد، گفت: این یک پروژه ملی است و در جلسه با کمیسیون عمران با مفروضات دقیق‌تری این پروژه را دنبال می‌کنیم چراکه این پروژه نیاز مبرم کشورمان است و نباید از تکنولوژی‌های جدید غفلت کنیم و از کاروان توسعه عقب بمانیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا