اقتصاد کلان

ارائه سند ملی آمایش به رهبری/ رئیس جمهور آینده دیدگاه خود را اعلام کند

طبق اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه، سند ملی آمایش سرزمینی که در اواخر سال گذشته به تصویب رسیده بود به تازگی به مقام معظم رهبری ارائه شده است.

به گزارش ایسنا، امروز (شنبه) در نشست خبری در محل سازمان برنامه و بودجه امیرامینی – رییس امور برنامه ریزی نظارت و آمایش سرزمینی این سازمان – در نشستی خبری در رابطه با سند ملی آمایش سرزمین توضیحاتی ارائه کرد.

همچنین بخوانید

وی در ابتدا با اعلام این‌که سند ملی آمایش سرزمین در حدود سه ماه پیش به تصویب رسید، گفت که این سند اخیرا به مقام معظم رهبری ارائه شده است.

رییس امور برنامه ریزی نظارت و آمایش سرزمینی سازمان برنامه و بودجه  ادامه داد: سند آمایش سرزمین می‌تواند به محوری برای گفتمان بین نامزدهای ریاست جمهوری باشد؛ از این‌رو از رئیس جمهور آینده می‌خواهیم دیدگاه خود نسبت به سند را در مناظره‌ها اعلام کند.

امینی با اشاره به این‌که گفتمان سازی در اهم ارکان سند آمایش سرزمین قرار دارد، یادآور شد که می‌توان در ارتباط با مبانی سند و اجزا و نحوه‌ی استقرار آن این گفتمان سازی شکل بگیرد و ما خواستار این موضوع هستیم.

سند آمایش سرزمینی، بومی ترین سند بعد از انقلاب است

امینی به ارائه توضیحاتی در مورد سند آمایش سرزمینی پرداخت و توضیح داد: این سند بومی‌ترین سندی است که از ابتدای انقلاب تاکنون طراحی شده و ابعاد مختلفی را پیگیری می‌کند و اهداف اصلی آن نقش آفرینی و رقابت پذیری در منطقه، اقتصاد متنوع و درون زا و برون‌گر، امنیت سرزمین در تمامی سطوح و سازمان فضایی شبکه‌ای متعادل، منسجم، تاب آور و غیرمتمرکز است.

وی همچنین گفت که سند ملی آمایش سرزمین ۱۶ موضوع اصلی از جمله آب، کشاورزی، گردشگری، اقتصاد، سلامت و سرمایه انسانی و اجتماعی را مورد توجه قرار داده و راهکارها، راهبردها و سیاست‌هایی در مورد آن تعیین و پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که سند آمایش سرزمینی می‌تواند از محورهای تدوین برنامه هفتم توسعه باشد، افزود:به هر صورت در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داریم و با توجه به اهمیت ویژه‌ای که از سوی مقام معظم رهبری در مورد سند آمایش سرزمین وجود داشته و تماس‌ها و مکاتبات بسیاری در این رابطه با دفتر ایشان صورت گرفته است، سیاست‌های برنامه هفتم توسعه می‌تواند به نوعی برگرفته از سند آمایش سرزمین تدوین شود.

ابعاد سند آمایش در محور شرق و برآورد زمانی برای تحقق

رییس امور برنامه ریزی نظارت و آمایش سرزمینی در پاسخ به سوال ایسنا، در مورد این‌که در سند آمایش سرزمین تا چه اندازه بر توسعه و ایجاد امکانات رفاهی در مناطق محروم به ویژه محور شرق و سیستان و بلوچستان توجه شده و چه برآیند زمانی برای تحقق اهداف سند وجود دارد، توضیح داد که ما در شرق همواره مشهد را به عنوان شهر سطح یک و به عبارتی به عنوان شهر همکار تهران در شرق کشور داشته‌ایم. اما برای این‌که بتوان بهینه سازی انجام داده و شهر را توسعه دهیم و از پتانسیل انسانی آن بهره ببریم طی پیش‌بینی‌های صورت گرفته سه شهر مشهد، زاهدان و چابهار به عنوان شهرهای سطح یک در شرق تعریف شده‌اند. علاوه بر آن ایرانشهر، زابل، سراوان، بیرجند، طبس و تربت حیدریه به عنوان شهرهای همکار در توسعه سرزمین در سطح دو تعریف شده‌ تا بتوان در جهت استقرار جمعیت و فعالیت در این مناطق حرکت کرد.

امینی یادآور شد: با تعیین شهرها در سطوح مختلف در شرق کشور سعی بر ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه و ارائه‌ی خدمات به آنها به ویژه افغانستان و پاکستان است که خود موجب افزایش استقرار جمعیت و فعالیت در این مناطق خواهد شد.

وی این راهم گفت که با در نظر گرفتن یک ضریب ۸۰ درصدی در اجرای آنچه که در سند پیش بینی شده و بسته‌هایی که به عنوان پیشران طراحی و اجرایی می‌کنیم امیدوار هستیم که تا سال ۱۴۲۴ بتوان به اهداف سند آمایش سرزمین دسترسی پیدا کرد.

امینی همچنین در مورد این‌که سند آمایش سرزمینی تکلیف برنامه ششم توسعه است و چرا از آن زمان تاکنون این سند تصویب نشده بود، یادآور شد که این یک سند بسیار مهم است که نیاز به تدوین برنامه‌ای جامع دارد. آیا واقعا در طول یکسال امسال طراحی و خروج سندی جامع با این وسعت وجود داشت. به هرحال قانون گذار به این جمع بندی می‌رسد که برای تدوین چنین سندی باید مطالعات گسترده صورت بگیرد و ما نیز در تمام این مدت تلاش کردیم تا در این مسیر گام برداریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا