بورسبورس اوراق

هفته سبز بازارهای کالایی جهانی

هفته گذشته برای بازارهای کالایی تماما سبز رقم خورد و در کنار صعود ۴.۸ درصدی نفت و ۱.۲ درصدی طلا، فلزات نیز هفته‌ای مثبت را پشت سر گذاشتند.


نفت به استقبال تابستان رفت

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، طی هفته ای که گذشت، استقبال نفت از فصل رونق رانندگی در اروپا و آمریکا این هفته اثر منفی احتمال بالای بازگشت نفت ایران را خنثی کرد و به بالاترین سطح از مه ۲۰۱۹ صعود کرد. طلا با سوخت نگرانی‌های تورمی به محدوده ۱۹۰۰ دلار بر هر اونس بازگشت و فلزات نیز هفته‌ای مثبت را سپری کردند.

شایان ذکر است، بازار نفت در هفته گذشته روند صعودی داشت و بیشترین رشد هفتگی طلای سیاه از اواسط ماه میلادی قبل (آوریل) رقم خورد. نفت برنت در این هفته جهش ۴.۸ درصدی را ثبت کرد  با ۲.۵ دلار افزایش همراه شد و در پایان معاملات روز جمعه در ۶۹.۶ دلار بر هر بشکه معامله شد. برنت در پایان هفته توانست به بالاترین سطح بسته شده از ماه مه ۲۰۱۹ (بیش از دو سال گذشته) برسد. افزایش تقاضا مهمترین محرک رشد قیمتی طلای سیاه در هفته گذشته بود. تعطیلات آخر هفته جاری در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان یعنی آمریکا استثنائا سه روزه است چراکه دوشنبه هم به عنوان «روز یادبود» به آن اضافه می‌شود تا به‌ طور رسمی فصل رونق رانندگی تابستانه در این کشور آغاز شود.

گفته می‌شود موجودی بنزین در ایالات متحده در یکی از پایین‌ترین سطوح ۳۰ سال گذشته قرار گرفته و احتمال کسری سوخت که با توفان‌هایی که پیش از این ایالت‌های تگزاس و لوئیزیانا را در نوردید، قابل مقایسه است. انتشار آمارهای مثبت اقتصادی از جانب آمریکا نیز چشم‌انداز ریکاوری این کشور از پاندمی کرونا را بهبود بخشیده است. با این حال، بازار نفت به مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام چشم دوخته و هر خبری که حاکی از پیشرفت در مذاکرات باشد، منجر به واکنش منفی طلای سیاه می‌شود. ذخایر نفت آمریکا نیز در حالی که انتظار می رفت حدود ۱.۳ میلیون بشکه کاهش پیدا کند با افت حدود ۱.۷ میلیون بشکه ای همراه شد که اندکی در حمایت از قیمت نفت خام، تاثیر گذار بود.

با این حال همچنان بازار نفت توجه زیادی به مذاکرات ایران و آمریکا دارد و خبرهای مثبت در رابطه با بازگشت به توافق هسته‌ای، اجازه عبور قیمت از ۷۰ دلار را نداده است. اوپک پلاس نیز انتظار می‌رود در نشست ماه ژوئن، استخراج نفت را به تدریج افزایش دهند.

سوخت تورمی رشد طلا

طلای جهانی نیز این هفته ۱.۲ درصد رشد کرد و مجددا از ۱۹۰۰ دلار بر هر اونس عبور کرد. این چهارمین هفته مثبت پیاپی برای طلای جهانی است. همچنان نگرانی‌های تورمی مهم‌ترین سوخت رشد این فلز گرانبها است. به گفته الی‌تسفای، استراتژیست ارشد بازار در RJO Futures طلای جهانی وضعیت تکنیکالی خوبی نیز دارد، بنابراین هرگونه ضعف در قیمت‌ها به عنوان یک فرصت خرید تلقی خواهد شد.

رالی صعودی فلزات

فلزات نیز هفته گذشته مثبت بودند. مس این هفته ۳.۷ درصد رشد کرد و بار دیگر از ۱۰ هزار دلار فراتر رفت. چین به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های دنیا، ۱۵۰ میلیارد دلار نفت خام، سنگ‌آهن و سنگ مس را فقط در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ خریداری کرده است. در این میان داده‌های اقتصادی ماه آوریل چین نشان می‌دهد انبساط اقتصادی و تزریق اعتبار، ممکن است به اوج خود رسیده باشد که می‌تواند رالی قیمتی کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال پیش‌بینی می‌شود بهای هر تن مس تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار نیز صعود کند.

دیگر فلزات نیز این هفته مثبت بودند. آلومینیوم ۶.۶ درصد رشد کرد و ۲۵۰۶ دلار بر هر تن دادوستد شد. روی نیز ۳.۵ درصد صعود کرد و سرب که کمترین رشد قیمتی را تجربه کرده بود هفته گذشته ۰.۳ درصد مثبت بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا