ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

امنیت زیرساخت‌های فضای مجازی ارزیابی می‌شود

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از راه‌اندازی آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی با هدف ساماندهی فضای کسب و کار محصولات بومی در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) و حفظ امنیت زیرساخت‌های کشور خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، امیر ناظمی امروز در مراسم رونمایی از آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات حوزه امنیت فضای مجازی، گفت: محصولات مختلفی که در حوزه فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، همواره توسط کاربران در خصوص امنیت سایبری‌شان مورد تردید قرار دارند. این تردید محرک خوبی برای سازمان‌هاست که سطح کیفی و امنیتی محصول خود را ارتقاء بدهند.

همچنین بخوانید

وی بابیان اینکه یکی از مهمترین مسئولیت‌های سازمان‌های دولتی، تبعیت از استانداردهای در نظر گرفته شده برای این محصولات است، افزود: در این زمینه باید با پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مرتبط، همکاری کنند. صدور گواهینامه‌های مربوط به ارزیابی امنیت محصولات فضای تولید و تبادل اطلاعات چند سالی است که از سوی سازمان فناوری اطلاعات، مرکز افتای ریاست جمهوری و سازمان پدافند غیرعامل به صورت ترکیبی در حال انجام است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اکنون یک آزمایشگاه ارزیابی هم به مجموعه قبلی اضافه شده که این امکان را فراهم می‌کند تا بحث ارزیابی کیفیت محصولات در دستور کار قرار گیرد و تولیدکنندگان حوزه امنیت می‌توانند به صورت خودخواسته و خود اظهارانه نسبت به دریافت گواهینامه امنیت محصولاتشان اقدام کنند.

همکاری بین نهاد دانشگاه و نهاد صنعت

ناظمی با بیان اینکه موضوع آزمایشگاه ارزیابی از ابعاد مختلفی قابل توجه است، افزود: یکی همکاری بین نهاد دانشگاه و نهاد صنعت است. پژوهشگاه فناوری اطلاعات به عنوان نهاد پیشرو در حوزه پژوهش‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار نهادهای عملیاتی وزارت ارتباطات قرار دارد. بر اساس استراتژی که در این دوره وجود داشت، تمامی مسائلی که با پژوهش در ارتباط بود با محوریت این پژوهشگاه پیش رفت و ضمنا این نهاد حامی کلیه فعالیت‌های پژوهشی بود.

وی ادامه داد: کلیه پروژه‌هایی که به مرحله پایلوت می‌رسیدند، ممکن بود در خود سازمان‌ها انجام شوند. برای مثال پروژه کاربردی کردن فناوری اینترنت اشیا در شناسایی آتش‌سوزی جنگل‌های استان گلستان یکی از ‌آن‌ها بود که در ابتدا در بخش‌های پژوهشی وزارت ارتباطات و بعد از آن به صورت پایلوت و در همکاری با شرکت‌های خصوصی انجام شد و امیدواریم طی ماه‌های آینده با افتتاح رسمی از این پروژه، آن را برای بهره‌برداری به سازمان محیط زیست واگذار کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه امنیت یکی دیگر از محورهای مهمی است که باید در حوزه فعالیت‌های سایبری مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: آزمایشگاه عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی به طور ویژه‌ای روی این مسائل تمرکز کرده و نقش بسیار مهمی در آینده محصولات بومی خواهد داشت و باعث اعتماد بیشتر کاربران به این محصولات خواهد شد.

فعالیت‌های حوزه سایبری نیازمند پژوهش‌های مداوم است

ناظمی همکاری با نهادهای دانشگاهی و پژوهشگاهی را از جمله استراتژی‌های بلندمدت وزارت ارتباطات عنوان کرد و گفت: بر اساس این استراتژی، تمامی طرح‌ها و پروژه‌هایی که قرار بوده در این حوزه با پژوهش همراه باشد، با محوریت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش رفته است. موضوع امنیت هم از این حیث قابل توجه است که بخش زیادی از فعالیت‌هایی که در حوزه سایبری انجام می‌شود نیازمند پژوهش‌های مداوم است و در این راستا ابزارهای مختلفی به کار گرفته می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از این ابزارها مراکز آپا بود که با همکاری دانشگاه‌ها در سراسر کشور ایجاد شد و کمک کرد که جریان پژوهش با جریان کاربردی پیوند بخورد. اما محور دوم همکاری‌هایی بود که با پژوهشگاه‌ها انجام شد که امروز شاهد رونمایی یکی از آن‌ها هستیم که آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از راهبردهای اصلی سازمان فناوری اطلاعات را خلق بازار برای حوزه امنیت، کمک به شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان و کمک به ایجاد استارت آپهای خدمات امنیت سایبری عنوان کرد و گفت: مسیری برای ایجاد نهادهای مدرن تری مانند تقویت هکرهای کلاه سفید نیز در این زمینه فراهم شده است.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا