انرژی

اگر آب، آنگاه برق و برعکس!

ایسنا/مرکزی ساختارهای تامین آب و برق سالیان درازی است که با یکدیگر پیوند خورده اند، در واقع این یک معادله ساده است، اگر آب داشته باشید برق هم دارید و بر عکس آن، اگر برق داشته باشید آب هم هست، نکته اینجاست که برعکس کل این معادله هم حداقل در بسیاری از نقاط ایران صادق است، یعنی اگر آب نداشته باشید، برق هم ندارید و اگر برق نباشد، از آب هم خبری نیست.

یوسف عرفانی‌نسب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان مرکزی با ذکر مثالی این مسئله را توضیح می دهد.

همچنین بخوانید

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰، به لحاظ آبی و برق سال سختی خواهد بود، افزود: بهار ۱۴۰۰، با کاهش حدود ۴۸ درصدی میزان بارندگی در استان روبرو شدیم که این امر کار مجموعه‌هایی چون آب و فاضلاب را به شدت سخت کرده است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه تامین برق و اینکه تامین این انرژی مهم نسبت به سال‌های قبل سخت تر شده است، گفت: امسال خشکسالی سختی داریم که تاثیر بسیاری بر روی صنعت برق گذاشته است و با وجود آنکه هنوز تابستان فرا نرسیده، با قطعی برق روبرو هستیم و این امر تامین آب را هم با چالش روبرو می کند.

عرفانی‌نسب بیان کرد: شامگاه اولین روز خرداد در شهرهای زاویه و پرندک شهرستان زرندیه مشکل جدی رقم خورد. آب این مناطق از طریق ۵ حلقه چاه تامین می شود که با قطع ۴ ساعته برق، عملا کل این دو شهر بدون آب ماندند و قطعا تکرار یا ادامه این شرایط، سختی‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در تولید آب مشکل خواهیم داشت و افت منابع آب زیر زمینی قابل پیش‌بینی است، گفت: در حوزه شهری اگر وضعیت کنونی منابع برقی و قطعی‌ها ادامه داشته باشد، قطعا افت منابع آبی رقم می‌خورد چراکه با قطع برق امکان ذخیره‌سازی و تولید نخواهیم داشت و مسئله قطع برق کار را سخت کرده است. باید در مصرف اب و برق حتما صرفه‌جویی صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان مرکزی اظهار کرد: در بحث تامین آب روستاها نیز، برخی روستاها به شکل معدود جیره‌بندی هستند یا با تانکر ابرسانی می شوند. قطعا با صرفه‌جویی و کاهش مصرف برق و قطعی‌ها مشکلات شرکت اب و فاضلاب هم کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ روستا در استان دارای تنش آبی هستند که با تانکر آبرسانی می‌شوند، گفت: بخش عمده‌ای از این روستاها در شهرستان اراک هستند و البته مشکل اصلی آنها در موضوع کیفیت آب است. در برخی شهرستان‌ها مانند، خمین، فراهان و ساوه و… نیز برخی روستاها آبرسانی سیار می‌شوند.

عرفانی‌نسب در خصوص پرت آب تصریح کرد: مسئله پرت آب از طریق شبکه مربوط به تمام دنیاست، در حال حاضر میزان پرت آب در استان مرکزی ۲۶ درصد است که بالاتر از میانگین کشور نیست و رفع این مشکل به اختصاص اعتبارات اصلاح و بازسازی بازمی‌گردد که در سال‌های اخیر تخصیص خوب نبوده است. مسلما امکان رفع کامل این مشکل وجود نداشته است البته در کنار پرت آب، با معضلات دیگری چون کنتورهای قدیمی و قرائت نادرست میزان مصرف، انشعابات غیرمجاز و … نیز مواجه هستیم که قدری بر روی مصرف تاثیر گذار است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس آنچه گفته شد، به نظر می رسد جدا از تمهیداتی که مسئولان باید بیندیشند تا این سال خشک را به سلامت و با حداقل خسارات از سر بگذرانیم، عموم مردم، صنایع،، کشاورزان و … نیز باید جدی تر به مسئله صرفه جویی و مصرف بهینه آب و برق بنگرند تا شاید این سال سخت راحت تر بگذرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا