انرژی

وزارت نیرو طلب نیروگاه‌های کوچک را نمی‌دهد

ایسنا/اصفهان رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک کشور با انتقاد از اینکه وزارت نیرو بدهی خود به نیروگاه‌‎ها را پرداخت نمی‌کند، گفت: نیروگاه‌های کوچک بخش خصوصی برای هر مگاوات برق یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از توانیر طلب برق دارند.

سید احسان صدر، امروز (چهارشنبه-۱۲ خرداد) در نشستی با موضوع عدم توجه مدیران وزارت نیرو به مقوله تولید و پیامدها و خسارات ناشی از قطعی برق گسترده در کشور که با حضور برخی از اعضای انجمن نیروگاه های تولید پراکنده کشور و استان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه مشکل نیروگاه ها مشکل صنایع کوچک و متوسط است، اظهار کرد: بسیاری از صنایع کوچک و متوسط بیش از قیمت تمام شده کالا و خدمات خود هزینه می کنند و اگر برق آنها قطع شود تولید خود را به طور کامل از دست می دهند.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه با افزایش دمای هوا در مرداد ماه اوضاع تامین برق کشور بدتر خواهد شد، توضیح داد: اگر برق کارخانه و صنعتی، سه نوبت کاری در طول سال قطع شود، معادل کل هزینه برقی است که در طول سال پرداخت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک کشور با انتقاد بر اینکه وزارت نیرو پول نیروگاه ها را پرداخت نمی کند، گفت: این وزارتخانه طلب نیروگاه ها را درست و به اندازه و به موقع نمی دهد و از تمام اختیارات قانونی خود برای این کار استفاده می کند.

وی افزود: اگر یک کارخانه تنها یک سوم ایام سال کار کند، ورشکست می شود، این شرایط در نیروگاه های مقیاس کوچک هم وجود دارد، اما صنعت نیروگاهی و به خصوص نیروگاه های کوچک دیر متوجه این زیان خود می شوند، چراکه دائم در حال تجهیز و فعالیت هستند.

صدر با بیان اینکه نیروگاه های پراکنده دو درصد از انرژی کشور را تامین می کنند و اگر وزارت نیرو اجازه توسعه دهد، این عدد بیشتر خواهد بود، افزود: نیروگاه های پراکنده سالیانه ۱۵ تا ۲۵ درصد ظرفیت جدید نیروگاهی را در کشور نصب می کنند و در شرایطی که نیروگاه های بزرگ سال هاست کنار کشیده اند، نیروگاه های پراکنده جور نیاز جدید برق کشور را می‌کشند.

وی افزود: سال ۹۸ حدود ۵۰۰ مگاوات نیروگاه های پراکنده برق در کشور احداث شد، اما وزارت نیرو با ترس از این شرایط و با مانع تراشی جلو فعالیت آنها را گرفت و امروز این وزارتخانه مجوز احداث نیروگاه جدید را یا نمی دهد و یا به سختی می دهد.

رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک کشور با تاکید بر اینکه تمام صنایع کشور از سبزی خردکنی تا ماست بندی و فولاد و پتروشیمی از یارانه بهره مند هستند، تصریح کرد: صنعت نیروگاهی به عنوان تنها صنعت کشور، نه تنها یارانه دریافت نمی کند، بلکه باید یارانه هم پرداخت کند.

وی افزود: در حال حاضر صنعت نیروگاهی کشور پنج میلیارد دلار به وزارت نیرو یارانه پرداخت می کند.

صدر توضیح داد: امروز قیمت تمام شده تولید برق نیروگاه ها حدود سه سنت است، اما وزارت نیرو، نیروگاه ها را ناچار می کند که با نرخ کمتر از یک سنت و تنها برای چهار ماه فروش داشته باشند و هشت ماه نیروگاه ها به طور کامل تعطیل هستند و حتی اجازه فروش برق به صنایع و رمز ارزهای مجاز را نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه وزارت نیرو یارانه دیگر بخش ها را از جیب نیروگاه های بخش خصوصی می دهد، گفت: دو مشکل اساسی توسعه صنعتی در کشور تامین سرمایه است و از سوی دیگر صنعت نیروگاهی سرمایه بر است، در حالی که با نصف سرمایه گذاری در نیروگاه های پراکنده می توان چراغ صنایع و خانه های مردم را روشن کنیم.

رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک کشور، افزود: در شرایطی که کشور سرمایه ندارد و برای توسعه به سمت دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ارزی می رود، می توان توسط بخش خصوصی و با یک سوم هزینه های سرمایه گذاری نیروگاه های بزرگ، نیروگاه های کوچک را ایجاد کنیم.

وی افزود: نیروگاه های کوچک و پراکنده سالانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات توان تولید برق دارند و حتی اگر به آنها اجازه دهند، به سالی ۱۰ هزار مگاوات می رسد و از این طریق مشکل تامین برق با آسان ترین راه حل و کمترین سرمایه گذاری قابل حل است.

صدر گفت: نیروگاه های بزرگ امروز برای هر مگاوات برق حدود ۳۰۰ میلیون تومان از وزارت نیرو طلب دارند، در حالی که نیروگاه های کوچک بخش خصوصی واقعی برای هر مگاوات برق یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از توانیر طلب برق دارند و وزارت نیرو امروز طلب نیروگاه های بزرگ را راحت‌تر از نیروگاه های بخش خصوصی مقیاس کوچک پرداخت می کند.

وی با انتقاد از یارانه‌های انرژی که وزارت نیرو پرداخت می کند، تصریح کرد: دیر یا زود بالاخره یارانه های انرژی کم و تمام می شود، در سال ۹۹ وزارت نیرو ۱.۵ برابر مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی به مردم و صنعت یارانه پرداخت کرده است و زمانی که این یارانه کاهش یابد به طور قطع صنایع ضرر می کنند.

صدر افزود: نیروگاه های مقیاس کوچک با توجه به استقرار در شهرک ها و نواحی صنعتی، امکان تبدیل به تولیدکنندگان حرارت و برودت را دارند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ درصد پیک تابستان به دلیل دستگاه های برودتی است، گفت: امروز توان تولید نیروگاه های مقایس کوچک دو هزار مگاوات است که می توانست ۱۰ هزار مگاوات باشد که در این صورت می‌توانستیم انرژی برودت بخش های مختلف را تامین کنیم.

رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک کشور یادآور شد: متاسفانه وزارت نیرو سال گذشته برای مدیریت بار ۳۵۰ میلیارد تومان به چاه های کشاورزی، بسته تشویقی پرداخت کرد که این عدد به طور قطع سه برابر خواهد بود.

وی تصریح کرد: مشکل صنعت نیروگاهی به زودی مشکل کارخانه‌های کوچک و متوسط خواهد شد، از سوی دیگر تنها راه عملی برای توسعه ظرفیت نیروگاهی که وزارت نیرو پولی برای احداث نیروگاه جدید ندارد، همانند دنیا نیروگاه های مقیاس کوچک است، چرا که آنها هزینه توسعه و انتقال شبکه برق را ندارند.

صدر تاکید کرد: مشکل صنعت نیروگاهی کشور این است که وزارت نیرو هزینه خرید برق به نیروگاه های مقیاس کوچک را به اندازه و به موقع نمی دهد.

وی گفت: نیروگاه های مقیاس کوچک سالی ۱۰ تا ۱۵ هزار مگاوات برق امکان صادرات برق دارند، اما وزارت نیرو اجازه این کار را نمی دهد.

رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک کشور، اظهار کرد: امروز وزارت نیرو که مسئول تامین برق مردم و صنعت است، اکنون نه تنها مسئولیتی احساس نمی کند، بلکه مسئول توزیع خاموشی شده تا چگونه عادلانه خاموشی‌ها را اعمال کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا