انرژی

لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی برای تامین و انتقال برق و انرژی

ایسنا/بوشهر معاون عمرانی استانداری بوشهر گفت: در سال “تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی” نیاز است تامین برق بخش‌های مختلف تولیدی با اهتمام و جدیت بیشتری دنبال شود.

مهرداد ستوده در نشست هماهنگی و کارشناسی که در ارتباط با بحران برق در فرمانداری عسلویه با حضور معاون عمرانی استانداری بوشهر، فرماندار عسلویه و برخی مسئولان محلی برگزار شد بر لزوم استفاده از همه ظرفیت های قانونی برای تامین و انتقال برق و انرژی تاکید کرد.

وی اظهار کرد: ظرفیت های تولید برق در واحد های پتروشیمی عسلویه و جنوب بوشهر مواردی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: استان بوشهر یکی از مراکز عمده تولید برخی محصولات دریایی از جمله میگو است، در صورت تامین برق به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی این صنعت، زمینه برای افزایش این میزان تولید تا سقف ۵۰ هزار تن وجود دارد. 

معاون استاندار بوشهر با برشمردن برخی از قابلیت های تامین و تولید برق در جنوب استان بوشهر افزود: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان “تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی” نام‌گذاری شده نیاز است تا تامین برق بخش‌های مختلف ۱تولیدی با اهتمام و جدیت بیشتری دنبال شود.

ظرفیت‌های نیروگاهی پتروشیمی در عسلویه به شبکه برق کمک کند 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای فارس و بوشهر در این نشست بیان کرد: قابلیت های درخشان و کم نظیری در واحدهای پتروشیمی و صنایع وابسته به آن در منطقه عسلویه وجود دارد که تولید برق دارند.

غلامرضا نصیری اظهار کرد: ظرفیت‌های نیروگاهی بی بدیل پتروشیمی در عسلویه می‌تواند در شرایط بحرانی به کمک شبکه برق بیاید و تامین کننده برق بخشی از جنوب استان بوشهر و شبکه سراسری باشد.

وی افزود: پتروشیمی های مبین، دماوند، نیروگاه بعثت، نیروگاه ایران LNG و منطقه پارس جنوبی ظرفیت هایی بی بدیل در تولید انرژی دارند و انتظار این است که در شرایط بحرانی بتوانیم با تفاهم و هم افزایی از توان تولید انرژی این پتروشیمی ها برای تامین بخشی از برق شبکه سراسری استفاده نماییم.

می توان به حل معضل قطعی برق امیدوار بود

این مسئول عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت نیروگاه های فعال تولید برق پتروشیمی در جنوب استان بوشهر می توان به حل معضل قطعی برق امیدوار بود و استفاده از این ظرفیت‌ها موجب به حداقل رسیدن خاموشی برق در استان بوشهر و در بخش گسترده ای از جنوب کشور خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای فارس و بوشهر اظهار کرد: کاهش بارش باران بر روی منابع آب زیرزمینی اثر نامطلوبی گذاشته و بارش باران امسال در جنوب استان بوشهر به زیر ۱۰۰ میلی‌متر رسیده است.

نصیری افزود: هر چند کاهش بارندگی ها ظرفیت تولید برق در نیروگاه های برقابی را کاهش داده و از سویی گرمای زودرس موجب افزایش فشار بر مصرف برق شده در عین حال با مدیریت بار و مدیریت مصرف و جابجایی برخی از قابلیت ها و توزیع بهینه بار بر روی ایستگاه ها و پست های برق باید بتوانیم از تابستان پر مصرف امسال عبور کنیم.

اصلی‌ترین دلایل خاموشی برق در سال جاری

وی خاطرنشان کرد: افزایش دمای هوا و روشن شدن زودهنگام وسایل سرمایشی، خشکسالی و فعالیت بیش از حد چاه‌های برقی آب به همراه خارج شدن نیروگاه‌های برق‌آبی اصلی‌ترین دلایل خاموشی برق در  سال جاری تلقی می‌شوند. از اوایل خرداد ماه امسال تاکنون شاهد تشدید بحران خاموشی در بسیاری از مناطق هستیم و این قطعی برق با اعلام قبلی و در مواقعی بدون اعلام قبلی رخ می‌دهد. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای فارس و بوشهر بیان کرد: در شرایط کنونی، بسیاری از امتحانات آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور نیز به صورت مجازی و با وابستگی ۱۰۰ درصدی به انرژی برق انجام می‌شود. بنا بر این برنامه ریزی برای کاهش مشکلات تامین و انتقال برق ضرورت دارد و بایست بر اساس شرایط و تنش هایی که به وجود می آید با مدیریت بار و مدیریت مصرف از روزهای پر تنش کنونی عبور کنیم.

غلامرضا نصیری اضافه کرد: تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی در تولید برق استان بوشهر را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم، در حوزه برق نگاه ویژه‌ای به استان بوشهر صورت می گیرد و نیازها رفع می شود. استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه تامین و انتقال برق است که باید همکاری لازم با مراکز صنعتی و کشاورزی و فعالان این حوزه در تامین برق مورد نیاز انجام شود.

گفتنی است در این نشست که با حضور قره گزلو، معاون بازار برق کشور؛ اردشیر مذکوری، معاون برنامه ریزی و امنیت شبکه برق؛ مدیران پتروشیمی مبین، دماوند، نیروگاه بعثت، نیروگاه ایران LNG و منطقه پارس جنوبی و برخی مسئولان محلی برگزار شد استفاده از ظرفیت نیروگاه های مربوط به پتروشیمی و وزارت نفت در منطقه عسلویه جهت تزریق توان به شبکه، به منظور کاهش خاموشی های مربوط به مدیریت بار مورد تاکید قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا