انرژی

زنگنه: بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار گرفته‌اند

وزیر نفت گفت که در دولت های یازدهم و دوازدهم گازرسانی ۲/۵ برابر شده و بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار گرفته اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه در جلسه علنی امروز (سه شنبه) در پاسخ به سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد درباره علت کمبود گاز مایع در سطح کشور علی الخصوص روستاهای فاقد پروژه گازرسانی گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز ۲.۵ برابر شده است و از ۱۴ هزار روستا به ۳۵ هزار روستا رسیده‌ایم.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار دارد. استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از متوسط میانگین به دلایل مختلف عقب هستند؛ گاز به ۹۰ درصد روستاهای استان‌های کرمان و یکی از خراسان‌ها و فارس هم رسیده است. در این سال ها ۴۳ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهری هزینه شده و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم برای خطوط انتقال خرج شده است.

زنگنه خاطرنشان کرد:‌ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به استان آذربایجان غربی برای گازرسانی تخصیص داده شد و پوشش گازرسانی در این استان از  ۷۸ درصد سال ۱۳۹۲ به ۹۳ درصد رسید. در شهرستان مهاباد پوشش گازرسانی در سال ۱۳۹۲، ۳۷ درصد بود که اکنون به ۸۰ درصد رسیده است. در شهرستان سردشت نیز پوشش گاز رسانی از صفر به ۳۴ درصد رسید البته این منطقه از نظر گازرسانی از عقب افتاده ترین مناطق است. میزان گازرسانی در پیرانشهر نیز از ۳۷ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۷۴ درصد رسید، امیدوارم با گازرسانی در روستاهای این شهرستان به پوشش ۹۰ درصدی دست پیدا کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: در کشور ما حدود ۴.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور از نعمت گاز استفاده نمی کنند. در حال حاضر روزانه پالایشگاه های نفتی کشور حدود ۷۰۰۰ تن گاز مایع تولید می کنند که از این مقدار در سال های ۱۳۹۸و ۱۳۹۹به ترتیب ۵۳۰۰ و ۵۵۰۰ تن آن در داخل توزیع شد در این شرایط کل گاز مایع مصرفی مردم و خانوار بیش از مصرف متوسط گاز مایع است، سوال این است که این میزان مازاد کجا مصرف می شود؟ طبق بررسی ها قاچاق صورت نمی گیرد بلکه بعد از افزایش نرخ بنزین عمدتا گاز مایع برای سوخت خودروهای بسیار فرسوده به روشی های غیر فنی، غیر استاندارد و خطرناک استفاده می شود.

وی ادامه داد: ما برای بهره مندی خانوارها از گاز مایع سامانه ای ایجاد کردیم که برای اجرای آن دو روش سهمیه و رقم مالی وجود داشت. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال جاری پرداخت یارانه نقدی در این موضوع اجرا شد که به هر کیلو گاز مایع ۷۵۰ تومان یارانه داده شده و بعد هم جایگاه هایی برای استفاده استاندارد خودروسازان از گاز مایع ساخته شود. آیین نامه آن نوشته شده و به وزارت کشور فرستادیم.

زنگنه با بیان اینکه ما علاقه ای به صادرات گاز داریم، گفت: عمده گاز تولیدی پالایشگاه های داخلی برای داخل  مصرف می شود و اگر چیزی برای صادرات باقی بماند درآمد آن به سازمان هدفمندی یارانه ها می رسد. از سوی دیگر ما مخالف توزیع گاز مایع در داخل نیستیم و وظیفه ما تامین نیاز داخل است اما از نظر ما اولویت در سبد سوخت با مصرف CNG بوده و گاز مایع درآمد زایی ارزی بیشتر دارد.

وزیر نفت در پایان اظهار کرد: روند گازرسانی کند نیست که اگر این طور بود با پوشش ۹۵ درصد جمعیت کشور در شبکه گازرسانی مواجه نبودیم البته برخی مناطق آذربایجان غربی عقب ماندگی دارند که باید در این مسیر اقداماتی صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا