اقتصاد کلان

جزئیات افزایش ۱۳۴ درصدی قیمت مرغ

در حالی قیمت مرغ نسبت به پارسال تا ۱۳۴ درصد افزایش داشته که این جریان افزایش قیمت متوقف نشده و اخیرا بار دیگر افزایش آن در بازار قابل مشاهده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، افزایش قیمت مرغ و نوسان بازار آن از نیمه دوم سال گذشته شدت گرفت و با وجود واکنش‌های متفاوتی که نسبت به این موضوع وجود داشت، هنوز  سازمانی مسئولیت این افزایش قیمت و حتی تنظیم بازار آن را به گردن نگرفته است.

همچنین بخوانید

این در حالی است که بررسی وضعیت قیمت مرغ براساس گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به سال گذشته قیمت این محصول مصرفی مردم ۱۳۴.۱ درصد افزایش دارد؛ به طوری که هر کیلو مرغ در اردیبهشت‌ماه پارسال به طور متوسط ۱۱ هزار تومان بوده و در فروردین‌ماه امسال به حدود ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است، ولی در اردیبهشت‌ماه متوسط قیمت ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده که نشان می‌دهد ۵.۵ درصد در فاصله این دو ماه کاهش دارد.

حداکثر قیمت ۲۷ هزار تومان!

حداقل و حداکثر قیمت مرغ ۲۴ هزار و ۷۰۰ و ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شده است، قیمت‌هایی که مرکز آمار منتشر کرده و  حتی در مورد حداکثر باز هم از قیمت های موجود در بازار کمتر است ، چرا که مرغ در بازار تا ۳۴ یا ۳۵ هزار تومان هم فروش می‌رود. در مورد مرغ‌های قطعه‌بندی شده نیز قیمت بسیار بالاتر است و حتی با نرخ ۶۰ هزار، ۷۰ هزار و بالاتر قیمت گذاری می‌شود.

در رابطه با تغییر قیمت گوشت مرغ از سال گذشته تاکنون نیز  هر کیلو مرغ ماشینی در خردادماه به طور متوسط ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان، تیرماه ۱۷ هزار و ۲۰۰، مرداد۱۷ هزار و ۹۰۰، شهریور  ۱۸ هزار و ۱۰۰، مهر ۱۹ هزار و ۲۰۰، آبان‌ ۲۴ هزار و ۲۰۰، آذر ۲۷ هزار و ۳۰۰، دی‌ ۲۱ هزار ، بهمن‌ ۲۳ هزار، اسفند ۲۵ هزار و ۸۰۰ و در سال جاری در فروردین‌ماه ۲۷ هزار و ۳۰۰ و اردیبهشت‌ماه ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

واردات ۹۴ تن در فروردین

این در شرایطی است که جهت تنظیم بازار مرغ در اسفندماه سال گذشته طی مصوبه هیات وزیران قرار شد ۵۰ هزار تن با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی توسط شرکت امور پشتیبانی امور دام و عرضه شود و طی روزهای اخیر این میزان واردات تا ۱۲۰ هزار تن مصوب شد.

اما آنچه در گزارش گمرک ایران برای فروردین‌ماه مشاهده می‌شود، واردات ۹۴ تن به ارزش ۱۸۲.۸ هزار دلار بوده است که اگر تمام این واردات با ارز ۴۲۰۰ و مصوبه هیات دولت صورت گرفته باشد باز هم فاصله بسیار زیادی با رقم مصوب دارد و مشخص نیست چرا با وجود مصوبه برای ورود گوشت مرغ جهت تنظیم بازار این واردات در حداکثر صورت گرفته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا