اقتصاد کلان

رشد صادرات چین همچنان صعودی است

ایسنا/خراسان رضوی صادرات و واردات چین در ماه مه در پی افزایش تقاضا، در حالی که بیماری همه‌گیر در ایالات‌متحده و سایر بازارهای مهم کاهش یافته، رو به افزایش است.

به نقل از یو اس نیوز، پکن گزارش کرد، در حالی که همه‌گیری در ایالات‌متحده و دیگر بازارهای مهم رو به کاهش است، چین صادرات و واردات خود را به دلیل تقاضای بیشتر افزایش داده اگرچه سرعت این رشد ثابت مانده‌ است.

همچنین بخوانید

اطلاعات منتشر شده گمرک در روز دوشنبه نشان داد که با سریع‌ترین سرعت سالانه در بیش از یک دهه گذشته، صادرات ۲۸ درصد نسبت به سال قبل و واردات ۵۱ درصد افزایش یافته است. میزان کل صادرات چین در پنج ماه اول سال نسبت به سال قبل، ۴۰ درصد افزایش و صادرات چین ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ رشد داشته است.

چین از بهبود جهانی بیماری همه‌گیر کمک گرفته است، بیماری که هنوز در بسیاری از نقاط جهان ادامه دارد، اما در بعضی از مناطق، عمدتا در مواردی که واکسیناسیون به‌طور گسترده‌ای انجام شده، به سرعت رو به بهبودی است.

هر چند سرعت رشد خیلی سریع نیست و ۲۶۳.۹ میلیارد دلار صادرات چین در ماه مه تقریبا برابر با ماه قبل بوده است و واردات نیز ۲۱۸.۴ میلیارد دلار در ماه مه، ۱.۲ درصد کمتر از آوریل بوده‌ است.

مبادلات حساس تجاری پکن با ایالات‌متحده با ۱۴ درصد افزایش به ۳۱.۸ میلیارد دلار رسید، در حالی‌که این مبادلات با اتحادیه اروپا ۴۳ درصد کاهش یافت و به ۱۲.۷ میلیارد دلار رسید.

کل تجارت مازاد چین در ماه مه ۴۵.۵۳ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل ۲۶.۵ درصد کاهش داشت.

در حالی که افزایش صادرات در ماه مه بسیار پایین و حتی از پیش‌بینی برخی از اقتصاددانان نیز کمتر بود، تحلیلگران گفتند: ممکن است تاخیر در بنادر جنوب چین به دلیل افزایش اقدامات احتیاطی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا دلیل آن باشد، این بنادر قطب اصلی حمل‌ونقل هستند.

کمبود نیمه‌هادی‌ها که بسیاری از صنایع را آزار می‌دهد، صادرات الکترونیک را نیز تحت تاثیر قرار داده‌است. جولیان ایوانز پریچارد از موسسه تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس گفت: تقاضا برای محصولاتی که مردم به دلیل همه‌گیری و خانه‌نشینی نیاز داشتند مانند اسباب بازی و مبلمان نیز افزایش یافته‌ است.

وی در گزارشی بیان کرد: رشد تجارت اصلی، ماه گذشته همچنان بالا بود اما حجم تجارت از نظر میزان کاهش داشته و مقصر این کاهش محدودیت‌های عرضه است، اما نشانه‌هایی از اوج تقاضا نیز وجود دارد.

عامل اصلی افزایش سریع واردات ماه گذشته افزایش قیمت نفت و سایر کالاهای مورد نیاز برای تامین سوخت صنایع این کشور بود که نشان دهنده افزایش تقاضا برای مواد اولیه‌ای است که چین از آنها استفاده می‌کند.

شایان‌ذکر است، بهبود تقاضا به کشورهای همسایه آسیایی تامین‌کننده بسیاری از کالاها از قبیل قطعات الکترونیکی کمک می‌کند. واردات از اتحادیه ۱۰ کشور ملل جنوب‌شرقی آسیا نسبت به سال گذشته با ۵۴ درصد افزایش به ۳۳.۱ میلیارد دلار رسیده‌ است. صادرات به منطقه، جایی که بسیاری از کشورها با بدترین شیوع ویروس کرونا تاکنون روبرو هستند با ۴۰ درصد افزایش به ۳۹.۲ میلیارد دلار رسیده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا