صنعت، معدن، تجارت

سهم ایران از کشتیرانی و حمل بار در خزر به ۴۰ درصد افزایش یافت

سهام روس‌ها از بازار کشتیرانی و حمل بار در دریای خزر به ۵۹.۹ درصد و سهم ایران به ۳۸.۹ درصد رسیده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، گزارش‌های منتشره از وضعیت حمل کالا در دریای خزر در سال ۱۳۹۹ و سهم کشورهای حاشیه این دریا نشان می‌دهد سهم ناوگان دریای ایران و روسیه مجموعاً ۹۸.۸ درصد و سایر کشور ۱.۲ درصد است.

بر اساس این گزارش، سهم ناوگان ایرانی شامل شرکت کشتیرانی خزر از شرکت‌های زیرمجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حمل بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و سایر ناوگان ایرانی با ۴۲۴ هزار و ۹۹۳ تن کالا در سال ۱۳۹۹، مجموعاً ۱ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۳ تن است.

سهم کشتی‌های ایرانی از بازار حمل کالا در دریای خزر در سال گذشته، ۳۸.۹ درصد است که ۳۰.۳ درصد آن به شرکت کشتیرانی خزر اختصاص دارد.

همچنین ناوگان حمل و نقل دریایی روسی نیز در سال گذشته ۲ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۲۶۹ تن کالا بین بنادر حاشیه خزر جابه جا کرده اند.

سهم ناوگان متعلق به دیگر کشورها از بازار حمل کالا در خزر، ۱۱ هزار و ۴۷۰ تن، آذربایجان ۱۲ هزار و ۸۳۴ تن و قزاقستان ۳۵ هزار و ۵۹۰ تن بوده است.

بنابراین کشتی‌های روسی توانستند ۵۹.۹ درصد از بازار حمل کالا در خزر در سال گذشته را به خود اختصاص دهند که بیشترین حجم حمل کالا در دریای خزر است.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۸، ۶ میلیون و ۲۷۶ هزار تن کالا در دریای خزر حمل شده بود که نشان می‌دهد به دلیل شیوع کرونا و توقف فعالیت‌های بندری در بنادر حاشیه خزر، ۱ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۸۳۴ تن از حجم جابه جایی کالا در سال گذشته (۱۳۹۹) نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۸) کم شده است.

در سال ۱۳۹۸ سهم ناوگان روسی از حمل بار در خزر ۶۱.۴ درصد بود در حالی که شناورهای ایرانی در همان سال، ۳۴.۹ درصد از بازار حمل کالا را به خود اختصاص دادند که نشان دهنده رشد فعالیت ناوگان ایرانی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن در مقایسه با ناوگان دریایی روسی بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا