بورسبورس اوراق

طرح مالیات بر سوداگری و ساماندهی سرمایه های سرگردان مردم

یک استاد دانشگاه بیان داشت: به منظور اجرای درست طرح مالیات بر سوداگران بایستی زیرساخت های ضروری و بنیادینی برای این طرح آماده شود تا در آینده ای نه چندان دور شاهد هدایت سرمایه ها به سمت تولید باشیم.


امیر حسام زعیم استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه حجم بالای نقدینگی ها در دست سوداگران بازار موجب شده است ، آنطور که باید نتوانیم بستر را جهت سرمایه گذاری در کشور فراهم کنیم ، اظهار داشت: فعالیت ها و اقدامات دلالان و سودجویان بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو، ارز، سکه و مسکن فعالیت های بازار سرمایه را دچار نوسان کرده به طوریکه باعث کاهش تولید در داخل کشور و عدم جذب سرمایه گذاری در بخش صنعت شده است.

وی گفت: به منظور اجرای درست طرح مالیات بر سوداگران بایستی زیرساخت های ضروری و بنیادینی برای این طرح آماده شود تا در آینده ای نه چندان دور شاهد هدایت سرمایه ها به سمت تولید باشیم.

به گفته زعیم به دلیل برخی مسایل سیاسی و بروکراسی های اداری، سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذارای در بخش صنعت، ندارند که امیدواریم با اجرای درست این طرح، امیدواریم شاهد ساماندهی سرمایه‌های سرگردان مردم و کاهش زیان‌های ناشی از نوسان‌های بازار دارایی ها در کشور باشیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه مهم‌ترین ابزاری است که در خدمت تولید آمده و با افزایش هزینه نگهداری دارایی‌های غیرمولد می تواند شرایط را برای هدایت نقدینگی به سمت تولید فراهم می‌کند.

وی در پایان نقش مالیات بر عایدی سرمایه را  نقشی تنظیمی و اصلاحی عنوان کرد و افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند اصلاح فضای کسب و کار و سیاست های پولی را به همراه داشته باشد چرا که اجرای این طرح برای کسانی که اموال و منابع مالی را ذخیره کرده و در جهت پیشبرد اقتصاد کشور هزینه نکرده اند، بسیار گران تمام شده و دست سوداگران را از بازار کوتاه خواهد کرد.

*خبرنگار: پروین خدادای

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا