انرژی

به دلیل برداشت شلتوک‌کاران، آب اهواز به زودی با مشکل مواجه می‌شود

ایسنا/خوزستان مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه شلتوک‌کاری ما را گرفتار کرده است، گفت: به دلیل برداشت آب توسط شلتوک‌کاران اطراف کانال سلمان که آب پایدار اهواز را تامین می‌کند، تنها یک پمپ روشن است بنابراین به زودی آب اهواز با مشکل مواجه می‌شود.

فرهاد ایزدجو در کارگروه حقوق عامه که امروز (۱۵ تیرماه) با موضوع وضعیت تالاب هورالعظیم برگزار شد، اظهار کرد: تعیین حریم و بستر تالاب‌ها و تامین حق‌آبه تالاب‌‎ها وظیفه وزارت نیرو است. آخرین چیزی که به عنوان تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها به سازمان آب و برق خوزستان ابلاغ شده مربوط به سال ۹۴ بوده است. بر این اساس، حق‌آبه یک سال تالاب هورالعظیم ۷۳۷ میلیون مترمکعب تعیین شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وی افزود: مطالعات سازمان محیط زیست برای تعیین میزان حق‌آبه تالاب‌های خوزستان انجام شد که سه سناریو برای شرایط ترسالی، نرمال و خشکسالی تعیین شد. سازمان حفاظت محیط زیست حق‌آبه تالاب هورالعظیم در شرایط خشکسالی را یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون مترمکعب تعیین کرده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: تمام تلاش بر این است که معیشت مردم حفظ شود. برای هماهنگی بهتر در ستاد مدیریت بحران خوزستان حق‌آبه تالاب هورالعظیم در خردادماه تا شهریورماه، ۲۴۹ میلیون مترمکعب تعیین شده است که این حق‌آبه را تامین خواهیم کرد.

ایزدجو بیان کرد: تاکنون طبق اطلاعات ایستگاه‌های اندازه‌گیری در ورودی‌های تالاب، حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب شده است که بسیار بیشتر از تخصیص وزارت نیرو و حق‌آبه تعیین‌شده سازمان محیط زیست است.

وی با بیان اینکه به موقع انتهای رودخانه کارون مسدود و به موقع رهاسازی انجام شد، افزود: معمولا به دلیل یک سری برداشت‌های آب، انتهای رودخانه‌ها دچار کسری می‌شوند. برای حل این مشکل و جلوگیری از شوری آب آبادان و خرمشهر در حوضه‌های آبریز، آب به صورت موجی عبور و در مخزن ذخیره آبادان و خرمشهر نگهداری می‌شود. در سال ۹۷ میزان شوری آب در آبادان به بیش از ۲۰ هزار میکروگرم رسید در حالی که استاندارد آن برای آب شرب کمتر از ۲ هزار میکروگرم است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: با آبیاری موجی در مارون، آبی که باید به تالاب و نخیلات شادگان برسد مدیریت شد و روز گذشته آخرین نخیلات شادگان آبگیری شد و مردم جشن گرفتند. در کرخه نیز در بخش‌هایی که به دلیل برداشت بالادست، تالاب دچار مشکل می‌شود، مجبور هستیم با رهاسازی موجی آب به تالاب برسانیم.

ایزدجو با بیان اینکه شلتوک‌کاری ما را گرفتار کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر مدیر آبفا اهواز پیامی ارسال کرد که به دلیل برداشت آب توسط شلتوک‌کاران اطراف کانال سلمان که آب پایدار اهواز را تامین می‌کند، تنها یک پمپ روشن است بنابراین به زودی آب اهواز با مشکل مواجه می‌شود.

وی بیان کرد: این افراد که کشاورزان بزرگی هستند و وضعیت مالی بدی ندارند، به دلیل وجود آب پایدار در کانال سلمان، با خیال راحت اطراف این کانال کشت وسیعی انجام داده‌اند و در این خصوص باید اقدام ضربتی انجام شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: اغلب کشت شلتوک در یک ماه و آن هم در تیرماه انجام می‌شود که ۱۵ روز از آن گذشته و کشت شلتوک در خوزستان به ۴۵ هزار هکتار رسیده و در حال توسعه است.

ایزدجو با بیان اینکه تعیین حق‌آبه تالاب کفایت نمی‌کند و باید کنترل‌هایی انجام شود، گفت: اکنون کشاورزان در تالاب هورالعظیم پمپ گذاشته‌اند و در اطراف تالاب برنج کشت می‌کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا