صنعتصنعت، معدن، تجارت

انواع پروفیل‌ های ساختمانی را بشناسید

خسارات جبران ناپذیری که به دلیل عدم استحکام سازه در پی وقوع بلای طبیعی در طول تاریخ به وجود آمده، مهندسان را به فکر راه چاره انداخت. براین اساس ساختمان سازان به دنبال کاهش وزن سازه با حفظ استحکام و مقاومت از روش‌های مختلفی چون به کار بردن فولاد در ساخت و ساز بهره جستند. فولاد به دلیل استحکام، انعطاف‌پذیری خوب و قابلیت گسترش دادن با روش‌هایی چون جوشکاری به شدت مورد توجه صنعت ساختمان سازی قرار گرفته است.

انواع پروفیل های ساختمانی به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارند، در کاهش وزن سازه تاثیر بسزایی داشته‌اند. پروفیل به مقطع فولادی توخالی گفته می‌شود که در شکل‌های مختلفی ازجمله مربع، مستطیل، دایره، بیضی و … تولید می‌شود. دسته‌بندی‌های مختلفی را می‌توان برای این مقطع در نظر گرفت که مهم‌ترین آن بر اساس نوع کاربرد است. بر این اساس، پروفیل را می توان در دو دسته ساختمانی و صنعتی جای داد.

پروفیل ساختمانی از پرمصرف‍ترین انواع پروفیل محسوب می‌شود و از لحاظ میزان تولید نیز، پرتیراژترین پروفیل در ایران است. این پروفیل‍ها مصارف ساختمانی عمومی دارند. به عنوان مثال ساخت در و پنجره، تولید میز و صندلی، حصار وسط خیابان و یا بزرگراه‍ها و کاربردهایی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین بخوانید

گرچه اغلب پروفیل مورد نیاز صنعت ساختمان سازی از نوع ساختمانی است، اما آیرومارت با ارائه تمام انواع پروفیل قابلیت پاسخگویی به نیاز تمام صنایع را دارد.

پروفیل ساختمانی چیست؟

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، پروفیل های ساختمانی از پرکاربردترین انواع پروفیل هستند که از ورق‌های با ضخامت کمتری نسبت به پروفیل‌های صنعتی تولید می‌شوند. به همین دلیل نیز استحکام کم و شکل‌پذیری بالایی دارند. اما باید گفت که با وجود ضخامت کم، از تنوع ابعادی بالایی برخوردارند.

انواع پروفیل‌ های ساختمانی را بشناسید

مشخصات پروفیل ساختمانی

استعلام قیمت و خرید پروفیل ساختمانی آیرومارت با توجه به مشخصات صورت می‌گیرد. توجه به ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری از جمله ضروری‌ترین اقدامات پیش از خرید محسوب می‌شود. اما به کدام مشخصات پروفیل باید توجه داشت؟

جنس پروفیل ساختمانی

پروفیل های ساختمانی معمولا از جنس فولاد st37 تولید می‌شوند و قابلیت شکل‌پذیری خوبی دارند. همین ویژگی سبب شده است تا دست طراحان در ساخت اشکال مختلفی از این مقطع فولادی، بازتر باشد.

ابعاد و ضخامت پروفیل ساختمانی

پروفیل‌های ساختمانی معمولا دارای ابعاد بزرگی نیستند. این ابعاد از ۲۰*۲۰ میلی‌متر شروع شده و تا سایز ۱۰۰*۱۰۰ میلی‌متر هم در بازار موجود است. در حالیکه پروفیل‍های صنعتی دارای ابعاد بزرگتری بوده و در سایزهای ۱۰۰*۱۰۰ تا سایز ۴۰۰*۴۰۰ هم قابلیت تولید دارند.

ضخامت پروفیل‍های ساختمانی زیاد نیست. معمولا از ورق با ضخامت‌های  ۲، ۲.۵، ۳ و نهایتا تا ۴ میلی‌متر تولید می‌شود. از آنجا که این مقاطع، ضخامت بالایی ندارند، بنابراین نمی‍توان استحکام بالایی را نیز از آن‌ها انتظار داشت.

وزن پروفیل ساختمانی

وزن پروفیل، در خواصی که ارائه می‌دهد، نوع کاربرد، میزان استحکام و قیمت آن موثر است. بنابراین در حین خرید این محصول، حتما باید وزن آن را مورد توجه قرار داد.

اما چگونه می‌توان وزن پروفیل را محاسبه کرد؟ در پاسخ باید گفت که با محاسبه سطح مقطع پروفیل و دانستن چگالی آهن، می‌توان این محاسبه را انجام داد. از آنجا که ضخامت ورق مورد استفاده در تولید این مقطع فولادی کم است، برای محاسبه سطح مقطع آن کافیست که مجموع اضلاع، که درواقع محیط مقطع است، را در ضخامت ورق و چگالی آهن یعنی ۷.۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب، ضرب نمایید. با این روش، وزن هر متر از پروفیل محاسبه می شود.

اما یک راه بسیار راحت‌تر برای تخمین وزن پروفیل ساختمانی و صنعتی وجود دارد که استفاده از جدول وزنی پروفیل است. جدول پروفیل، بر اساس استاندارد اشتال تدوین می‌شود.

جدول اشتال پروفیل ساختمانی شامل اطلاعاتی از قبیل طول و عرض مقطع، ضخامت ورق مورد استفاده در تولید آن و شعاع خمیدگی پروفیل بوده که با استفاده از آن می‌توان وزن هر متر از این مقطع را در ابعاد مختلف، تخمین زد.

نحوه تولید پروفیل ساختمانی

پروفیل های ساختمانی از طریق شکل‌دهی ورق فولادی تولید می‌شوند. در حالت کلی دو روش مستقیم و غیرمستقیم برای تولید پروفیل وجود دارد. در روش مستقیم، ابتدا ورق فولادی تحت فرایند رول فرمینگ قرار می‌گیرد، سپس جوشکاری بر روی آن انجام شده و به پروفیل مورد نظر تبدیل می‌شود. در حالیکه در روش غیر مستقیم، ابتدا با استفاده از ورق، لوله تولید می‌کنند و سپس از شکل دهی لوله، پروفیل تولید می‌شود.

هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی است که بر خواص نهایی، نوع کاربرد و قیمت پروفیل تاثیر می‌گذارد. معمولا پروفیل‌های تولید شده به صورت مستقیم، کیفیت بالاتری دارند و در مواقع با حساسیت بالا، اغلب از این نوع پروفیل استفاده می‌شود.

انواع پروفیل های ساختمانی ممکن است با استفاده از هرکدام از این روش‌ها تولید شوند. در ادامه قصد داریم تا انواع پروفیل ساختمانی را به شما معرفی کنیم. همه این پروفیل‌ها توسط بازرگانی فولاد آیرومارت، در بهترین کیفیت و قیمت، در سریع ترین زمان ممکن قابل تامین هستند.

پروفیل مربع- مستطیل

عمدتا در ساخت در و پنجره، راه پله، نرده‍کشی و حصار کاربرد دارد. پروفیل‍های مربع آیرومارت، موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان‍سازی دارند و در ساختن ستون و اسکلت فلزی ساختمان‍ها به کار می‍روند. از پروفیل‍های قوطی مربع و مستطیل در صنعت خودروسازی نیز استفاده می‍شود.

پروفیل ساختمانی قوطی

پروفیل قوطی به شکل مربع و مستطیل ساخته می‌شود. این نوع پروفیل آیرومارت، از پرکاربردترین پروفیل های ساختمانی است و برای ساخت اسکلت، ساخت نرده های فلزی و محافظ در و پنجره، کاربرد بسیاری دارد.

پروفیل مبلی یا پروفیل سبک

پروفیل مبلی در بازار با نام پروفیل سبک یا پروفیل روغنی نیز شناخته می شود. ماده اولیه تولید این نوع پروفیل آیرومارت، عمدتا ورق روغنی است. به همین دلیل نیز عمدتا ظاهری براق و روشن دارد.

البته باید گفت که برخی از پروفیل‍های ساخته شده با ورق سیاه که در مقادیر کم تولید می‌شوند نیز در این دسته قرار می‍گیرند. ضخامت پروفیل مبلی آیرومارت، عمدتا در محدوده  ۰.۳ تا  ۱.۵ میلیمتر است.

پروفیل های مبلی به شدت پرمصرف هستند. به عنوان مثال، در ساخت میز و صندلی، مبلمان، تولید تخت‍های بیمارستان و … کاربرد گسترده‌ای دارند.

پروفیل Z

این نوع پروفیل به شکل حرف z انگلیسی است.  سایز پروفیل Z،  براساس ارتفاع آن تعریف می شود.  این نوع پروفیل ساختمانی اغلب در ساخت سقف‍های بلند مانند سقف سوله، سالن و پارکینگ کاربرد دارد.

در بازار آهن آلات، سایزهای ۱۴ تا ۳۰ و ضخامت‌های ۲.۵، ۳ و ۳.۵ از پروفیل Z ، تقاضای بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

پروفیل با اشکال خاص

برخی از پروفیل های ساختمانی در بازار هستند که متناسب با نوع کاربرد و خواصی که از آن‌ها انتظار می‌رود، با اشکال خاصی تولید می‌شوند. از مهم‌ترین این پروفیل‌ها می‌توان به پروفیل درب و پنجره و پروفیل لنگه دری اشاره نمود.

انواع پروفیل‌ های ساختمانی را بشناسید

پروفیل درب و پنجره

این نوع پروفیل ساختمانی، اغلب برای تولید قالب درب و  پنجره‌، مورد استفاده قرار می‌گیرد و  در سه نوع بسیار پرکاربرد در بازار موجود است که عبارتند از:

  • پروفیل ۵۰۷ (پروفیل سپری)
  • پروفیل ۵۰۸ (پروفیل دو لبه)
  • پروفیل ۵۰۹ (پروفیل یک لبه)

پروفیل لنگه دری

پروفیل های لنگه دری از انواع پروفیل های ساختمانی هستند که در تولید چارچوب انواع درهای فلزی و چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تولید پروفیل لنگه دری، پس از انجام رول فرمینگ ورق، نیازی به جوشکاری نیست.

از موارد موثر بر قیمت پروفیل لنگه دری آیرومارت، می‌توان به قیمت ورق و تسمه فولادی اشاره نمود.

پروفیل استیل

پروفیل استیل آیرومارت از آلیاژهای فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل تولید می‌شود. این آلیاژها با توجه به وجود درصد بالای نیکل و کروم در ترکیب شیمیایی آن‌ها، مقاومت به خوردگی بالایی در محیط‌های خورنده و یا مرطوب دارند.

پروفیل های ساختمانی استیل در مواردی که به مقاومت به خوردگی بالا، خصوصا در محیط‌‌های مرطوب نیاز باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل‌های از جنس فولاد زنگ نزن، اغلب از خارج از ایران به داخل کشور وارد شده و قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع فولادی دارد. به همین دلیل قیمت پروفیل استیل آیرومارت، بسیار تحت تاثیر نرخ ارز در داخل کشور قرار دارد.

رایج‌ترین گریدهای مورد استفاده در تولید انواع پروفیل استیل ساختمانی شامل گریدهای ۲۰۱، ۳۰۴، ۳۱۶ و ۳۲۱ می‌شود.

پروفیل گالوانیزه

این نوع پروفیل از گالوانیزه کردن پروفیل معمولی تولید می‌شود و برای کاربرد در محیط‌های خورنده و خصوصا مرطوب بسیار مناسب است. به دلیل انجام شدن یک فرایند ثانویه بر روی این محصول، قیمت پروفیل گالوانیزه مقداری بیشتر از قیمت پروفیل معمولی است.

از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل گالوانیزه می‌توان به ساخت در و پنجره اشاره نمود.

بازرگانی فولاد آیرومارت ضمن تامین پروفیل های گالوانیزه به صورت آماده، خدمات گالوانیزه کردن انواع مقاطع فولادی از جمله پروفیل را نیز در بهترین کیفیت ارائه می‌دهد.

پروفیل دکوراتیو

پروفیل دکوراتیو، همانطورکه از نام آن پیداست، اغلب کاربرد تزئینی داشته و در مواردی مانند نرده‌های فلزی، درب و پنجره، راه‌پله و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع پروفیل ساختمانی آیرومارت، معمولا از جنس استنلس استیل ساخته می‌شوند. پروفیل دکوراتیو  به واسطه زیبایی ظاهری، مقاومت به خوردگی، طول عمر و دوام بالا، هزینه تعمیر و نگهداری پایین، قیمت بالاتری نسبت به سایر پروفیل‌های فولادی دارد.

پروفیل دکوراتیو به دلیل استیل بودن آن، یا به طور مستقیم از خارج از ایران تامین می‌شود یا ماده اولیه برای تولید آن، از کشورهای دیگر وارد می‌شود. در هر دو مورد، پروفیل استیل توسط بازرگانی فولاد آیرومارت از برترین برندهای داخلی و خارجی قابل تامین است.

تولیدکنندگان پروفیل های ساختمانی

در پی کاربرد بسیار زیاد مقطع پروفیل در صنایع مختلف، کارخانه‌های بسیاری در سراسر کشور به تولید آن می‌پردازند. تقریبا می‌توان گفت که اغلب پروفیل‌های فولادی جز پروفیل استیل، در ایران قابلیت تولید دارند.

اما نکته قابل توجه این است که در انتخاب یک برند مناسب برای خرید هر مقطع فولادی از جمله پروفیل، باید نکات بسیاری مانند خواص و کیفیتی که از خریدمان انتظار داریم، میزان بودجه، محل اجرای پروژه و … را مورد نظر قرار داد.

به همین دلیل نمی‌توان انتخاب برند را کاری آسان تلقی نمود. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم از مشورت با افراد متخصص و باتجربه در بازار، کمک بگیرید. کارشناسان و متخصصان آیرومارت ، با تکیه بر دانش فنی و تخصصی و تجربه بالای خود در بازار آهن آلات، می‌توانند راهنمای بسیار خوبی در جریان خرید شما باشند.

برای دریافت مشاوره فقط کافیست با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس گرفته و با کارشناس مربوط به مقطع مورد نظرتان گفتگو نمایید.

استعلام قیمت روز انواع پروفیل ساختمانی

قیمت روز پروفیل ساختمانی نیز مانند سایر مقاطع فولادی تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار تغییر می‌شود و نوسانات زیادی را در بازار آهن و فولاد، تجربه می‌کند. اطلاع از قیمت مقاطع فولادی به صورت روزانه می‌تواند تاثیر بسیاری بر خرید مقرون به صرفه و مطمئن شما داشته باشد.

ورود بازار فولاد به فضای مجازی و دنیای اینترنت بسیاری از مسائل مربوط به بازار سنتی، از جمله عدم اطلاع از قیمت محصولات فولادی پیش از خرید را حل نموده است. به طوریکه هر شخصی می‌تواند تنها با جستجویی ساده در اینترنت، به قیمت تمامی محصولات آهنی دسترسی داشته باشد.

اما نکته مهم در استعلام قیمت روز پروفیل ساختمانی این است که باید از مرجعی معتبر انجام شود. شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت پروفیل ساختمانی و سایر آهن آلات است که قیمت هر محصول را به صورت روزانه در وبسایت خود به نشانی www.iromart.com  به روزرسانی می‌کند.

خرید پروفیل ساختمانی از آیرومارت

بازرگانی فولاد آیرومارت به واسطه ارتباط با برندهای معتبر داخل و خارج از کشور، تامین کننده انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی است. با انتخاب یک منبع معتبر برای خرید انواع مقاطع فولادی، می‌توانید از خدمات گسترده‌ای که ارائه می‌دهد نیز بهره‌مند شوید. از خدمات آیرومارت در رابطه با پروفیل های ساختمانی و صنعتی می‌توان به خدمات کنترل کیفی، برشکاری، گالوانیزه کردن، سایز کردن، مشاوره تخصصی پیش از خرید، پشتیبانی در تمامی مراحل خرید از ابتدا تا انتها، خدمات انبارداری، مشاوره فنی و تخصصی پروژه و … را نام برد.

 

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا