بورسبورس اوراق

قدرت نمایی بازار بدهی

فعالیت بازار سرمایه در هفته جاری به دلیل تعطیلی ۶ روزه پایتخت تنها به سه روز ختم شد و شاخص کل بورس در این سه روز توانست روند صعودی خود را حفظ کند. همچنین در میان پنج بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، تنها بازار بدهی نسبت به هفته قبل حرکتی صعودی داشت و بازار های دیگر کاهشی بودند.


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایران (سنا)، ستاد ملی مقابله با کرونا روز دوشنبه حکم تعطیلی ۶ روزه استان های البرز و تهران را صادر کرد تا با تعطیلی بانک ها در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری و شنبه و یکشنبه هفته آینده، فعالیت بازار سرمایه نیز در روزهای مذکور متوقف شود. بنابراین فعالین بازار سرمایه فقط در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته جاری مشغول معامله بودند و بررسی معاملات سه روز مذکور حاکی از کاهش ۴۰ درصدی ارزش معاملات بازار سهام در هفته جاری نسبت به هفته گذشته است.

به طوریکه ارزش کل معاملات این بازار از ۲۹۲ هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۷۵ هزار و ۷۷۱ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. همچنین حجم معاملات این بازار با کاهش ۳۸.۹ درصدی از ۳۶ هزار و ۳۲۹ میلیون سهم در هفته قبل تا رقم ۲۲ هزار و ۲۰۰ میلیون سهم در هفته جاری کاهش یافت.

بازار بدهی باز هم قدرت نمایی کرد

در میان پنج بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، تنها بازار بدهی نسبت به هفته قبل حرکتی صعودی داشت و بازار های دیگر کاهشی بودند. به طوریکه ارزش معاملات بازار اول سهام از ۱۲۸ هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال در هفته قبل به ۶۴ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال در هفته جاری رسید و کاهشی ۵۰ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات این بازار نیز  با ۴۴ درصد کاهش، از ۱۴ هزار و ۷۴۶ میلیون سهم در هفته قبل به ۸۲۳۷ میلیون سهم در هفته جاری رسید.

ارزش معاملات در بازار دوم سهام نیز با کاهشی ۴۰ درصدی از ۱۲۵ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال در هفته گذشته تا ۷۴ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال در هفته جاری کاهش یافت. حجم معاملات این بازار نیز که هفته قبل ۱۹ هزار و ۴۷۱ میلیون سهم بود، ۳۷ درصد کاهش را تجربه کرد و به ۱۲ هزار و ۱۷۶ میلیون سهم در هفته جاری رسید.

این درحالی است که ورق بازار بدهی در هفته جاری برگشت و ارزش معاملات در این بازار در هفته جاری با ۷۵ درصد افزایش از ۳۴۹۸ میلیارد ریال تا ۶۱۰۵ میلیارد ریال افزایش یافت. حجم معاملات این بازار نیز صعودی ۷۵ درصدی را تجربه کرد و از چهار میلیون برگه به ۶.۱۵ میلیون برگه رسید.

بر این اساس حجم معاملات در بازار مشتقه صعودی بود اما ارزش معاملات این بازار نزولی ماند. به طوریکه ارزش معاملات بازار مشتقه با ۵۸ درصد کاهش از ۲۶۷ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۱۱ میلیارد ریال در هفته جاری رسید اما حجم معاملات این بازار ۳۳۹ درصد افزایش را تجربه کرد و از ۶ میلیون قرارداد تا ۲۴.۹ میلیون قرارداد افزایش یافت.

روند صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله هم کاهشی بود و ارزش معاملات این بازار با ۱۰.۳۸ درصد کاهش از ۳۴ هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال در هفته قبل به ۳۰.۷۰۲ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات این بازار نیز از ۲۱۰۳ میلیون یونیت در هفته قبل به ۱۷۵۶ میلیون یونیت در هفته جاری رسید که کاهشی ۱۶.۵۱ درصدی را تجربه کرد.

شاخص کل بورس در هفته جاری روند صعودی خود را حفظ کرد و با ۰.۴۴ درصد افزایش در هفته جاری نسبت به هفته قبل ۵۷۸۲ واحد افزایش یافت و از یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد در هفته قبل به یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد در هفته جاری رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن هم در هفته قبل نسبت به هفته جاری ۰.۳۶ درصد افزایش یافت و از ۴۰۱ هزار و ۶۱۱ واحد در هفته قبل به ۴۰۳ هزار و ۶۹ واحد در هفته جاری رسید که رشدی ۱۴۵۸ واحدی را نشان میدهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا