امور زیربناییتعاون و اشتغال

بانک تعاون باید تاسیس کنیم/ناتوانی بانک توسعه تعاون در تامین مالی

عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بانک توسعه تعاون نتوانست به خوبی بخش تعاون را مورد حمایت قرار دهد، بر لزوم تاسیس بانک تعاون و تسریع در موافقت با تاسیس آن تاکید کرد.

اسماعیل خلیل زاده در گفتگو با پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با بیان اینکه بانک توسعه تعاون به دلیل دولتی بودن نتوانست بخش تعاون را به خوبی تحت حمایت قرار دهد گفت: هر چند تلاش‌هایی برای حمایت از بخش صورت گرفت اما این تلاش‌ها برای ارائه خدمات به گرایش‌های مختلف بخش تعاون موفق نبوده است.

رئیس اتاق تعاون تهران با تاکید بر لزوم تاسیس بانک تخصصی بخش تعاون گفت: اگر یک بانک تعاون با سهام صد درصدی تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها تشکیل نشود قطعا این بخش از اقتصاد با بحران مواجه می‌شود چراکه بانک توسعه تعاون پاسخگوی تامین مالی بخش نیست.

عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران درباره آخرین وضعیت پیشنهاد تاسیس بانک تعاون گفت:  توجه به تعدد فعالیت بانک‌ها در نظام بانکی و از سوی دیگر ملاحظات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در خصوص تاسیس بانک‌های جدید بنابراین فرایند تاسیس بانک تعاون کمی طولانی شده است.

وی ادامه داد: هر چند که استدلال بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مبنی بر تعدد بانک‌ها صحیح است اما بخش تعاون نیازمند تزریق منابع و حمایت‌های مالی است که از طریق تاسیس بانک تخصصی با سهام صد درصدی تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها هستیم.

خلیل زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا توافق تعاونی‌ها با سازمان امور مالیاتی مبنی بر کاهش ۳ درصدی مالیات بر ارزش افزوده بخش تعاون گفت: به رغم توافقات صورت گرفته با سازمان امور مالیاتی در سال گذشته مبنی بر کاهش مالیات بر ارزش افزوده تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها از ۹ درصد به ۶ درصد، اما هنوز این توافقات اجرایی نشده است و همچنان با نرخ ۹ درصد دریافت می‌شود.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا