صنعت، معدن، تجارت

آثار قطعی برق صنایع نمایان شد/ کمبود و گرانی سیمان در استان بوشهر

بوشهر- قطعی برق صنایع از جمله کارخانه‌های سیمان باعث کاهش میزان ورود این کالا به بازار و نایاب‌شدن آن شده است؛ موضوعی که افزایش چند برابری قیمت سیمان را رقم زده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سیمان به عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه در ساخت و ساز و اجرای پروژه‌های عمرانی شناخته می‌شود و بدون سیمان عملاً اغلب فعالیت‌های حوزه عمرانی تعطیل می‌شود.

طی سال‌های اخیر علیرغم افزایش میزان تولید سیمان در سطح کشور، همواره شاهد کمبودهای مقطعی سیمان در سطح بازار بوده‌ایم که مشکلاتی را برای فعالان عرصه ساخت و ساز در کشور فراهم می‌کرده است.

طی روزهای اخیر بار دیگر شاهد کمبود سیمان و افزایش قیمت آن هستیم و گفته می‌شود در برخی از نقاط قیمت هر پاکت سیمان به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است تا عملاً خرید و فروش این کالا به سختی انجام شود.

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه تولید سیمان است و با وجود فعالیت سه کارخانه بزرگ سیمان نباید کمبودی برای ورود این کالا به بازار داشته باشد ولی این روزها نیاز استان تأمین نمی‌شود.

سه کارخانه سیمان در دشتی، کنگان و دشتستان در استان بوشهر فعال است که در مجموع سالانه ۴.۲ میلیون تن سیمان و کلینیکر تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

کمبود جدی سیمان در بازار

این روزها مردم به طرق مختلف نارضایتی خود از وضعیت توزیع سیمان در استان بوشهر را اعلام کرده‌اند و قیمت‌های متفاوتی برای توزیع سیمان در سطح بازار اعلام می‌شود.

یکی از فروشنده‌های سیمان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه درخواست‌های ما از کارخانه‌های سیمان و عاملان فروش راه به جایی نبرده و با کمبود جدی در این زمینه روبرو هستیم.

یوسف مرادی اضافه کرد: این کمبود در بازار باعث شده است تا نتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم و فعالان حوزه عمرانی باشیم و این کم‌یاب شدن سیمان باعث افزایش قیمت شده است.

یکی از پیمانکاران پروژه‌های عمرانی استان بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: به دنبال کمبود سیمان در استان پروژه‌های ما تعطیل شده و کارگران ما نیز فعلاً بیکار هستند.

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته تلاش زیادی برای تأمین سیمان داشته‌ایم ولی پیدا نمی‌شود و در برخی نقاط هم هر پاکت به قیمت ۷۰ هزار تومان و بیشتر پیدا کرده‌ایم که برای ما مقرون به صرفه نیست.

برق صنایع نباید قطع شود

یکی از مهمترین عوامل کمبود سیمان در بازار را می‌توان قطعی برق کارخانه‌های سیمان عنوان کرد که به دنبال رسیدن مصرف برق کشور به میزان پیک اعمال شده است.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه قطعی برق صنایع اثرات ناگواری هم بر روی تولید و هم بر روی اشتغال دارد و باید مدیریت بهتری در این زمینه صورت گیرد.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: به دنبال قطع برق صنایع میزان تولید محصولات مختلف از جمله سیمان کاهش می‌یابد و این قطعی برق خود را در نوسانات سطح بازار نشان خواهد داد.

آثار قطعی برق صنایع نمایان شد/ کمبود و گرانی سیمان در استان بوشهر

قطعی برق و گرانی سیمان

برخی از کارخانجات سیمان استان به علت قطعی برق در تعطیلی هستند و این موضوع باعث کاهش میزان تولید و عرضه سیمان در بازار شده و افزایش قیمت این محصول و ایجاد بازار سیاه را به دنبال داشته است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به بازرسی مستمر از بازار سیمان در استان بوشهر اظهار داشت: در صورت مشاهده هر گونه گران‌فروشی در بازار سیمان برخورد لازم با آنها صورت می‌گیرد.

رضا جمالی افزود: تاکنون هیچ ابلاغ رسمی مبنی بر افزایش قیمت سیمان ارائه نشده است و تا زمانی که قیمت رسمی اعلام نشود، سیمان با همان قیمت تعیین شده عرضه و با متخلفان برخورد می‌شود.

انتظار می‌رود ضمن تلاش جدی برای افزایش میزان تولید سیمان، مدیریت مناسبی بر بازار این محصول صورت گیرد تا از تشکیل بازار سیاه سیمان جلوگیری شده و نیاز مردم تأمین شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا