امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صرفه‌جویی ۶ میلیون متر مکعبی در مصرف آب کشاورزی در اردبیل

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با کاشت رقم پیشگام در گندم صرفه‌جویی شش میلیون متر مکعبی در دشت اردبیل به ثبت رسید.

خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بیشترین کاهش تولید و خسارت ناشی از خشکسالی و تنش‌های حرارتی در استان اردبیل مربوط به بخش زراعت بوده که به ترتیب گندم، جو و کشت محصولات پاییزی بالاترین خسارت را دیده‌اند.

وی تصریح کرد: در زیر شاخه‌های کشاورزی از دام و طیور گرفته تا زنبورداری و مراتع خسارت عمده‌ای به کشاورزان و فعالان این بخش وارد شده به طوری که ۴۵۰ هزار تن کاهش تولید در عرصه‌های مختلف کشاورزی رقم خورده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در مجموع خشکسالی تاکنون بیش از سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی وارد کرده است، گفت: سیاست‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی در کاهش این آسیب‌های جوی و اقلیمی در نظر گرفته شده در چند بخش در حال اجراست که نقطه قوت آن توسعه آبیاری مدرن در اراضی قابل کشت استان است.

نیکشاد افزود: سالانه در دشت اردبیل سه هزار هکتار آبیاری مدرن اجرایی می‌شود که این امر راندمان تولید را نیز افزایش داده است.

وی به توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای با یک رشد یک‌هزار و ۲۰۰ درصدی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه محصولات صیفی و سبزی آب‌بر است، ما تولید این محصولات را به جای فضای باز به فضای بسته منتقل کردیم تا میزان تولید ۱۰ برابر افزایش یافته و آبیاری نیز به همین میزان تعدیل شود.

نیکشاد به گرایش کشاورزان برای توسعه کشاورزی حفاظتی به ویژه با استفاده از گاو آهن مرکب اشاره کرد و گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح استان هدف‌گذاری بعدی ما بوده که بیش از ۲۵۰ هکتار کشت گیاهان متنوع دارویی به انجام رسیده است.

وی کشت حبوبات و دانه‌های روغنی را در کنار ارائه ارقام جدید گندم و جو در دشت اردبیل یادآور شد و خاطر نشان کرد: شش هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل به کشت گونه پیشگام اختصاص یافته که با صرفه‌جویی شش میلیون متر مکعبی آب شرایط برای تولید این محصول فراهم شده است.

نیکشاد به انتقال کشت و زرع از فصل بهار به پاییز اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز اقداماتی مناسب انجام شده و یا در مرحله انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضرورت اصلاح قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی را به عنوان یک رویکرد اصلی یادآور شد و اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا با همکاری کمیسیون کشاورزی مجلس برای سال زراعی آینده قیمت تضمینی متناسب با شرایط کشت و افزایش هزینه‌ها در این بخش اعمال شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا