بورسبورس اوراق

صندوق‌های اهرمی ذات پر نوسان‌تری دارند

عملکرد صندوق های اهرمی در زمان صعود بازار با سرعتی بیشتر و ضریب اهرمی بالاتر بازدهی مثبت را در اختیار سهامداران قرار می دهد و در مقابل هم در زمان قرار گرفتن بازار در مدار منفی این صندوق با شدت بیشتری کاهشی خواهد شد.

همچنین بخوانید

سجاد امیری، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری دماسنج در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: این صندوق از انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک است که مخاطب آن ریسک پذیرتر از صندوق های در سهام و سایر صندوق ها خواهد بود.

او با بیان اینکه مزایا و معایب این نوع صندوق در اهرمی بودن آن نهفته شده است و مانند تیغی دو لبه عمل می کند، اظهار داشت: این صندوق در زمان صعود بازار با سرعتی بیشتر و ضریب اهرمی بالاتری بازدهی مثبت را در اختیار سهامداران قرار می دهد و در مقابل هم در زمان قرار گرفتن بازار در مدار منفی این صندوق با شدت بیشتری کاهشی خواهد شد.
به گفته امیری، این اصل برای سهامداران حرفه ای که فرصت ها را دقیق تر می سنجند و احتمالات را با دقت نظر بیشتری محاسبه می کنند موقعیتی مناسب برای سرمایه گذاری خواهند بود.
مدیر صندوق سرمایه‌گذاری دماسنج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صندوق های اهرمی تا چه میزان از سرمایه های مردم در برابر نوسان ایجاد شده در بازار حمایت می کنند، گفت: با توجه به مفهوم اهرمی بودن این صندوق ها توقع نوسان بیشتری از این نوع صندوق در بازار می رود و سرمایه گذار باید چنین نگاهی به این صندوق داشته باشند که اگر قرار است در بازار سهام متوسط ماهی ۵ درصد بازدهی بگیرد در این صندوق می تواند به طور میانگین ۱۰ درصد بازدهی کسب کند.
صندوق اهرمی گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاران عادی نیست.
او با بیان اینکه این صندوق گزینه مناسب برای سرمایه گذاران عادی نیست و به دلیل عدم نقش حمایتی می تواند خطراتی را متحمل سهامداران تازه وارد کند، افزود: در نگاه دیگر این صندوق ها از تسهیلات بانک ها حمایت خواهند کرد و آن ها را صرف خرید سهام بدون پشتوانه بنیادی نمی کنند، به عبارت دیگر منابع بانکی ضایع نمی شود و شاید آثار جانبی این اتفاق باعث حمایت از سرمایه گذاران مستقیم بازار در شرایط خاص شود.
امیری به وضعیت نقدشوندگی صندوق های اهرمی اشاره کرد و گفت: آنچه که به عنوان دستور العمل از سمت سازمان بورس به سبدگردان ها یا نهادهای مالی ابلاغ شده است شیوه خرید و فروش آفلاین و مراجعه محور این صندوق ها بوده و دیگر اینکه امکان خرید و فروش در تالار معاملات به شرط پذیرش در بازار است.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: آنچه در این شیوه نامه وجود دارد این است که صندوق های اهرمی تفاوت زیادی با صندوق های دیگر در بحث نقدشوندگی ندارند اما ممکن است شرایطی در بازار سرمایه ایجاد شود که صندوق های اهرمی در سقوط های ناگهانی یا موج های بلند صعودی با مهلت قانونی بیشتری در نقد کردن واحدهای خود اقدام کنند؛ بنابراین می توان گفت یونیت صندوق های با درآمد ثابت از این حیث با شرایط بهتری همراه خواهند شد.
سرمایه گذاران ریسک گریز به دنبال سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت
وی صندوق های اهرمی را مورد مقایسه با صندوق های با درآمد ثابت قرار داد و گفت: اشخاصی که تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت دارند به دنبال درآمدهایی با ریسک کمتر و قابل پیش بینی تری هستند و به عبارتی ریسک گریزتر خواهند بود.
امیری با اشاره به اینکه مخاطبان صندوق های اهرمی از ریسک پذیری بیشتری نسبت به سایر سرمایه گذاران برخوردارند، افزود: این افراد برای کسب بازدهی های فراتر از میانگین بازار اقدام به سرمایه گذاری در این صندوق ها می کنند.
تاثیرگذاری صندوق های اهرمی در بهبود روند معاملات بازار سهام
مدیر صندوق سرمایه‌گذاری دماسنج به میزان تاثیرگذاری این صندوق ها در بهبود روند معاملات بازار اشاره کرد و گفت: ابزار های مالی در ایران در مقایسه با بازارهای دنیا نوپا هستند و این نوع از صندوق ها در دنیای مالی امروز از پیچیدگی خاصی از نظر پرتفوی یا سبد سهام برخوردارند، به گونه ای که ریسک های این صندوق ها کنترل شده است و ریسک های موجود با ابزار مشتقه و ابزار های علم IT احاطه می شوند.
به گفته او، دست مدیران این نوع از صندوق‌ها با توجه به روند فعلی معاملات بازار و شرایط ابر تورمی اقتصاد کشور خالی است و با اتکا به تحلیل های مالی و تکنیکال سعی در کنترل این ریسک ها دارند.
امیری خاطرنشان کرد: نیاز است مدیران با برنامه ریزی درست و تشخیص روند های بازار و نیز با استفاده از ابزار تحلیل داده های کلان و فراتر از آن هوش مصنوعی این صندوق ها را به جایگاهی برسانند تا بر خلاف موج های بلند بازار بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند، به گونه ای که در اوج ها مانع رشد حبابی و در فرودها مانع از افت اوراق بهادار به کمتر از ارزش ذاتی آنها شوند.
*خبرنگار: دنیا زنوزی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا