انرژی

توسعه خدمات آب و فاضلاب برای حدود ۱۰ میلیون نفر

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: عملکرد کلی دو دوره یازدهم و دوازدهم در حوزه توسعه خدمات آب و فاضلاب چیزی حدود پوشش ۹ میلیون نفر است و هدف‌گذاری خوبی تا پایان ۱۴۰۰ داریم که تا حدود یک میلیون نفر دیگر به این جمعیت اضافه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا جانباز در آخرین نشست شورای معاونان و مدیران عامل شرکت‌های استانی آب و برق با ارائه گزارش عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دولت دوازدهم، با اشاره به پیگیری‌های وزیر نیرو، معاونان و دست اندرکاران این حوزه در طول دوران خدمت در دولت دوازدهم، گفت: همیشه انگیزه‌ای برای ارائه خدمات مناسب به مردم شریف وجود داشته و دارد.

همچنین بخوانید

وی با تقدیر از معاونان وزارت نیرو بخاطر همکاری و همراهی در سال‌های سخت اخیر خاطرنشان کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این سال‌ها با وجود مشکلاتی که از نظر مالی و اقلیمی وجود داشت، لحظه‌ای از تلاش فروگذار نکرده و سعی کرده با تلاشی مضاعف به ارائه خدمت مطلوب به جمعیت کشور بپردازد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از نگاه توسعه عدالت بخصوص در استان‌های کمتر برخوردار و روستاها طی این دوره خبر داد و اظهار کرد: سعی کردیم بخصوص در روستاها توجه کافی به حوزه زیرساخت‌ها داشته باشیم و بزرگترین انتخاب در این دولت در بخش صنعت آب و فاضلاب انسجام مدیریتی از طریق یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی بود.

وی با تاکید بر اینکه خدمات آب و فاضلاب باید به صورت پایدار انجام شود، افزود: در بخش روستایی اقدامات خوبی انجام گرفت و در دولت دوازدهم، ۴.۵ میلیون نفر از هموطنان روستایی از این خدمات برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه در طول این مدت با بدترین شرایط تخصیص بودجه مواجه بودیم، اظهار کرد: این در حالی است که با تغییرات اساسی در نرخ دلار و ارز در ابتدای دولت دوازدهم و افزایش عمومی قیمت‌ها در انتهای دولت دوازدهم مواجه بودیم.

جانباز از ورود ۵۴ تصفیه‌خانه آب به مدار بهره‌برداری خبر داد و گفت: ساخت ۲۸ تصفیه‌خانه سقف دولت دوازدهم بود و ۳۰ درصد تصفیه‌خانه کشور در این دولت احداث شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۸ تصفیه‌خانه فاضلاب در این دولت به بهره برداری رسیده است، افزود: با احداث بیش از یک تصفیه‌خانه در هر ماه، تا پایان دولت به عدد بیش از ۹۰ تصفیه‌خانه می‌رسیم.

جانباز با تاکید بر اینکه سهم دولت ساخت ۴۹ تصفیه‌خانه است، ادامه داد: وضعیت شرکت آب و فاضلاب با حمایت‌های وزارت نیرو خوب بود و سعی کردیم با توجه به مشکلات مالی در تنوع بخشیدن به منابع مالی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در این دولت عملکرد در خور توجهی داشتیم و سعی کردیم که به اجرای پروژه‌های فاضلاب در کشور بدون اتکا به درآمدهای عمومی و به صورت خودگردان با تدوین قراردادهای بلند مدت در تاسیسات بپردازیم، ادامه داد: از مکانیسم و ظرفیت تبصره‌های قانونی و قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب استفاده مناسب کردیم.

جانباز گفت: در تبصره ۳ قانون ایجاد تسهیلات از ابتدای تخصیص شرکت‌های آب و فاضلاب تا سال گذشته حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان توانستیم از مردم مشارکت جذب کنیم که در طول دولت دوازدهم، این رقم به ۸۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: درخصوص ماده ۱۱ تقریبا عملکرد زیادی تا قبل سال ۹۲ نداشتیم و جذب سرمایه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده اما این عدد هم‌اکنون به ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در موضوع توزیع پروژه‌های مشارکتی ترغیب سرمایه گذاران به مشارکت در قالب سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی درمجموع ۲۷ قرارداد در دولت یازدهم و ۲۶ قرارداد و در دولت دوازدهم عملکرد ما بوده است.

وی گفت: از حدود سه سال پیش برنامه ارتقای کیفی آب با نگاه کاهش تنش در تابستان‌ها شروع شده و گزارش خوبی در این زمینه تهیه شده که در مجلس و کمیسیون ذی‌ربط مصوب و با اخذ پایه ارائه اعتبارات ۶ برنامه تدوین شد.

جانباز ادامه داد: به‌رغم مشکلاتی که در زمینه بارش و اقلیم داریم، این پروژه‌ها امسال هم ادامه دارد، اما سعی می‌کینم پایداری آب در شهرها و روستاها را حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سیلاب‌های اخیر شمال و جنوب کشور هیچ موردی از بیماری‌های واگیری آب نداشتیم.

جانباز در پایان ابراز امیدواری کرد، با ریل گذاری انجام شده شاهد خدمات مستمری در آینده در این حوزه خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا