امور زیربناییتعاون و اشتغال

روند پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی صعودی می شود

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: روند پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی صعودی می شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر کار در آخرین نشست ستاد ساماندهی مشاغل خانگی در دولت دوازدهم با اشاره به سهم سه درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال کشور اظهار داشت: بانک مرکزی، پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه سالانه به مشاغل خانگی را تصویب و به وزارتخانه اعلام کرده که بزودی توزیع بانکی-استانی آن توسط وزارتخانه تعیین و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

محمد شریعتمداری توضیح داد: ۳۰ درصد این منابع در اختیار ستاد توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی کشور و ۷۰ درصد بر اساس سهمیه استانی تخصیص می‌یابد.

وی از همه دستگاه‌ها در توجه به توسعه مشاغل به ویژه تلاش جهاد دانشگاهی در اجرای موفق الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی این طرح قدردانی کرد و گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای نقش مهمی در اجرای این طرح ایفا کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که بیش از ۳۵۰ هزار نفر در بخش خانگی به دنبال دریافت تسهیلات بودند که بخش عمده این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: روند نزولی پرداخت تسهیلات در بخش خانگی متوقف و روند صعودی آغاز شده است.

به گفته وی، پرداخت تسهیلات و توسعه اشتغال خانگی در محل زندگی، این امکان را فراهم می‌کند که محصولی تولید شود و گسترش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: این بنیاد به عنوان نهادی تخصصی در سه بخش اصلی پژوهش، آموزش و توسعه بازار خدمات ارائه می‌دهد.

وی گفت: ایجاد و توسعه پلتفرم‌های پرورش نیروی انسانی متخصص، ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوآور، توسعه بازار در داخل و خارج کشور و سازماندهی اجزای زیست بوم توسعه کسب و کار مبتنی بر فناوری‌های نوین، از جمله اهداف راه اندازی این بنیاد ملی به شمار می‌رود.

شریعتمداری گفت: در کشورهای توسعه یافته یک لوکوموتیو پیشران، خطی از فعالیت‌های تولیدی راه می‌اندازند و واگن‌های متعددی مثل استارتاپ ها که جزو مشاغل خانگی هستند را سازماندهی و زنجیره را تکمیل می‌کنند.

شریعتمداری با تاکید بر این که مشاغل خانگی اکنون در حوزه‌های صنعت و فناوری فعال شده‌اند، گفت: مشاغل خانگی تنها به تولید محصولات خانگی اختصاص ندارد بلکه فراتر رفته و در خانه‌ها نیز شاهد تولیدهای نوین هستیم.

وی با بیان این که سال گذشته ۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان در اختیار صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر برای حمایت از روستاییان قرار گرفت، گفت: در این دولت افراد تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری از ۶۴۰ هزار نفر به ۲ میلیون نفر افزایش یافت.

وی با اشاره این که بخشی از منابع صندوق امید و پست بانک از سوی بانک مرکزی اختصاص نیافته است، گفت: سه هزار میلیارد تومان منابع بازپرداختی داریم که با توقف در این منابع، تحت فشار هستیم و باید شرایطی برای پرداخت این منابع فراهم شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا