کسب و کار

روش های تبلیغات کم هزینه

مقدمه: قبل از اینکه مقاله روش های تبلیغات کم هزینه رو شروع کنیم باید این نکته رو یاد آوری کنیم که زمانی که از کلمه کم هزینه استفاده می کنیم یه مقدار عددی خاصی در ذهن هر کس تداعی میشه. تلقی افراد از مفهوم کم هزینه ارتباط زیادی داره با منابع مالی، اندازه کسب و کار و تجربه ای که یک کسب و کار از هزینه های کمپین های تبلیغاتی قبلی خودش داشته .

بزارید با یه مثال توضیح بدم؛ مثلا یه خانوم خانه دار که با منابع کم شروع کرده و یه کسب و کار خانگی راه انداخته دید بسیار متفاوت تری نسبت به یه صاحب کمپانی در مورد تبلیغات کم هزینه داره. صاحبان کمپانی ها معمولا چندین میلیارد برای تبلیغات محیطی خودشون هزینه میکنن. اما یه کسب وکار خانگی در بهترین حالت چند ملیون در ماه یا سال میتونه برای تبلیغات خودش هزینه کنه.

در این مقاله هم مخاطبین ما صاحبان کسب و کار های بزرگ نیستن ، چون اون ها تیم های تبلیغات دارن و خیلی تخصصی کمپین های تبلیغاتیشون رو طراحی و اجرا میکنن. روی سخن ما با کسب و کارهای کوچک، کسب و کار های محلی و خانگی هست تا بتونیم راه هایی رو بهشون معرفی کنیم که با هزینه های کمتر بازدهی بالاتری داشته باشند.

همچنین بخوانید

۶ گام تا تبلیغات پربازده سودمند و کم هزینه

قبل از اینکه روش های تبلیغات کم هزینه رو به شما معرفی بکنیم باید یه سری گام بردارید که شما رو به سمت تبلیغات کم هزینه و پربازده سوق میده و واین گام ها ضروری هم هستن.

گام اول : تعیین هدف

وقتی حرف از تعیین هدف میشه خیلی ها میگن که این چه سوالیه ؟! در حالی که اهداف ما از تبلیغات بسیار متفاوت میتونه باشه . معمولا کسب و کارها به یکی از دلایل زیر دست به تبلیغ میزنن . شما هم باید تعیین کنید که به کدام دلیل تبلیغ می کنید؟

  • من به تازگی یه سوپر گوشت زدم ، اما بسیاری از مردم محله و شهرک اطلاع ندارن ، میخوام از طریق تبلیغات به مشتری های بالقوه خودم ، اطلاع رسانی کنم و خودم رو معرفی کنم. (معرفی کسب و کار یا برند)
  • من مشتری هام کمه و میخوام از طریق تبلیغات مشتری جذب کنم ( جذب مشتری )
  • من یه عطاری دارم اما مردم معمولا اطلاعات کمی در مورد خواص گیاهان دارن به همین دلیل بسیار از گیاهان و ادویه های من که اتفاقا خیلی هم فواید ارزشمندی دارن ، جز محصولات با خواب بالا هستن . میخوام که از طریق تبلیغات مردم رو از فواید گیاهان دارویی ناشناس آگاه کنم ( آموزش از طریق تبلیغات )

شما هم اگه فکر کنید می تونید به این لیست دلایل بیشتری هم اضافه کنید.

گام دوم : بررسی هزینه ها

خب ما باید در گام دوم ببینیم چه چیزی می خوایم بدیم و در ازاش قراره چه چیزی به دست بیاریم . تبلیغاتی که هزینه داشته باشه اما نتونه هدف هایی رو که ما در مرحله اول تعیین کردیم رو پوشش بده به درد نمیخوره و در واقع ضرر هست . بنابراین در این قسمت هزینه هایی رو که برای هر کدوم از روش های تبلیغاتی میخواید اختصاص بدید رو بنویسید.

گام سوم : بررسی مشتریان بالقوه

خب این بخش برمیگرده به پرسونا شناسی که در مقاله ای در آکادمی ادنل به صورت کامل و جامع بهش پرداختیم . شما با شناخت پرسونای مخاطبتون می تونید طراح تبلیغاتی تاثیر گذار تری ارائه بدید .

گام چهارم : مکان و زمان حضور مشتریان بالقوه

از روی پرسونای مخاطبتون می تونید بفهمید که مشتریان شما در کدام فضاهای آنلاین و آفلاین معمولا حضور دارن و زمان حضور این مشتریان در چه بازه های زمانی هست . مثلا اگه مشتریان شما رده سنی ۵۰ سال به بالا هستن بدیهی هست که به احتمال زیاد درفضای اینستاگرام حضور پر رنگی نداشته باشن .
یا اگه رده سنی مخاطب شما بین ۲۰ تا ۳۰ سال هست احتمال حضور این مخاطب در سایت های دانلود و پخش موزیک و فیلم بسیار زیاد هست و این سایت ها مکان های مناسبی برای تبلیغات بنری به حساب میان.

گام پنجم : استفاده از چند ابزار تبلیغاتی

تحقیقات حوزه تبلیغاتی نشون داده برای اینکه تبلیغات شما در ذهن مخاطب بمونه باید حد اقل سه نقطه تماس با تبلیغات شما داشته باشه . یعنی زمانی که شما اقدام به تبلیغات می کنید حداقل می بایست از سه ابزار تبلیغاتی متفاوت استفاده کنید مثلا تبلیغات استرابوردی ، تبلیغات بنری و تبلیغات شبکه های اجتماعی میتونه سه ابزار متنوع و حداقلی باشه

گام ششم : آنالیز و بررسی

گام پنجم معمولا مورد غفلت و فراموشی واقع میشه . ما باید بعد از اجرای هر کمپین تبلیغاتی ، یا هر نوع تبلیغاتی میزان موفقیت و عدم موفقیت تبلیغات رو اندازه گیری کنیم تا در تصمیم گیری های بعدی در مورد انتخاب ابزار های تبلیغاتی بتونیم تصمیمات درست تری بگیریم .

روش های تبلیغات کم هزینه و سودمند

بریم سراغ تبلیغاتی که برای کسب و کارهای محلی و کوچک تبلیغات کم هزینه ای به حساب میان. این نوع تبلیغات رو می تونیم به نوعی تبلیغات محلی هم بدونیم . .

سوشال مدیا

سوشال مدیا ها شامل سایت هایی هستن که امکان اشتراک ویدئو به صورت رایگان رو فراهم کردن. معروف ترین سرویس اشتراک ویدئو در ایران آپارت و قدرتمندترین سرویس اشتراک ویدئو جهانی یوتوب هست. که مردم از سراسر دنیا به اون دسترسی دارن .

این سرویس های اشتراک ویدئو دو مزیت دارن ، اول اینکه بازدیدکننده بالایی دارن و دوم اینکه رایگان هستن . بنابراین میتونید یه ویدئو جذاب از کسب و کارتون تهیه کنید و با اشتراک در این سرویس ها خودتون رو معرفی کنید.

یکی از راه های جذاب دیگه این هست که می تونید یه سری اطلاعات آموزشی از کسب و کارتون ارائه بدید که بسیار مورد استقبال بازدید کننده ها هست و از این طریق کسب و کارتون رو معرفی کنید.
ما این روش رو رایگان به حساب نمیاریم چون بالاخره از شما زمان میبره و اگه شما علاقه مند باشید تیزر تبلیغاتی یا موشن گرافیک بسازید شامل هزینه هایی برای شما میشه.

شبکه های اجتماعی

دیگه خودتون بهتر از هر کسی می دونید که شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام به یه ابزار تبلیغاتی حیاتی برای کسب و کارها تبدیل شدن . شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچیک مزایای زیر رو دارند.

  • شما می تونید یه کاتالوگ از محصول و خدماتتون در اختیار مشتریانتون قرار بدید که هر ساعت از شبانه روز به اون دسترسی داشته باشن .
  • در صورتی که محصول جدیدی رو به فروشگاهتون اضافه کردید میتونید از طریق صفحه تون در شبکه های اجتماعی اون رو به اطلاع مشتریاتون برسونید .
  • آدرس شما همیشه در جیب مشتری خواهد بود
  • در صورتی که مشتری از خریدش راضی باشه به راحتی و از طریق پیج شما میتونه کسب و کارتون رو به اطرافیان معرفی کنه
  • از طریق شبکه های اجتماعی می تونید مشتریان جدید جذب کنید.

باز هم ما این روش رو یه روش رایگان نمیدونیم . مثلا شما برای عکاسی از کالاها باید دوربین مناسب داشته باشید . همچین زمان و انرژی ای که برای بارگذاری مطالب صرف می کنید هم نوعی منابع به حساب میان

 .

تبلیغات شبکه های اجتماعی

اگه حرف گوش باشید و یه صفحه برای خودتون در شبکه های اجتماعی داشته باشین اینجا به کارتون میاد. می پرسید چرا ؟ خب بازار تبلیغات از طریق پیج های پر بازدید و اینفلوئنسر های شبکه های اجتماعی خیلی داغه. زمانیکه شما یه پیج کاری داشته باشید می تونید پیجتون رو در پیج های سرگرمی و آموزشی یا توسط اینفلوئنسرها تبلیغ کنید و کلی یوزر جذب کنید.

هزینه های تبلیغات در شبکه های اجتماعی متغیر هست . شما می تونید بر اساس بودجه خودتون تصمیم بگیرید که از چه صفحاتی درخواست تبلیغ کنید.

وب سایت

وب سایت از ابزار های تبلیغاتی قدرتمندی است که البته ما به همه کسب و کار ها توصیه نمی کنیم . اگه تنوع کالای بالایی دارید و محصولات شما به گونه ای هستن که امکان خرید آنلاین داشته باشن . و همچنین اگه منابع مالی مناسبی دارید وب سایت گزینه خوبی برای شماست. یه سری از مشتری های شما می تونن بدون مراجعه حضوری محصولشون رو سفارش بدن. به این ترتیب می تونید رضایت یه گروه از مشتریانتون رو تامین کنید

البته موضوعی که با شنیدن وب سایت ذهن صاحبان کسب و کار ها رو درگیر میکنه هزینه راه اندازی سایت هست که باید گفت اگه از یک CRM عمومی مثل وردپرس استفاده کنید هزینه سایت بسیار پایین میاد و با مبلغی حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون می تونید برای خودتون یه وب سایت داشته باشید.

اس ام اس مارکتینگ

اس ام اس های تبلیغاتی هم یه راه حل ارزان تبلیغاتی به حساب میان . اما همین روش تبلیغاتی کم هزینه در صورتی که هوشمندانه ازش استفاده نشه. نتیجه ای در پی نخواهد داشت. بنابراین بهتون توصیه می کنم که مقاله اس ام اس مارکتینگ آکادمی ادنل رو به دقت مطالعه کنید.
نکاتی که در مورد اس ام اس مارکتینگ باید رعایت کنید به شرح زیر هست.

  • اصول کپی رایتینگ رو در نوشتار پیام خود رعایت کنید
  • یه سرنخ یا راه ارتباطی به مشتری معرفی کنید
  • در ساعات مناسب پیام خودتون رو ارسال کنید.
  • میزان واکنش افراد رو در پایان اندازه گیری کنید.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ در مقایسه با اس ام اس مارکتینگ ، عمومیت کم تری داره. دقیقا مثل لینکدین و اینستاگرام ! افراد عموما در اینستاگرام حضور دارن تا لینکدین و افراد تحصیل کرده و کسانی که به دنبال اطلاعات مفیدتر و روابط کاری هستن از لینکدین استفاده می کنن. در مورد ایمیل هم معمولا همه افراد ایمیل ندارن و یا دست کم ایمیلشون رو چک نمی کنن.

بنابراین اگه مخاطبان هدف شما افرادی هستن که درصد قابل توجهی از اون ها ایمیل دارن ، ایمیل مارکتینگ یه راه ارزان برای تبلیغات شما به حساب میاد.

در تبلیغات ایمیلی رعایت نکات زیر به شما کمک میکنه

  • اصول کپی رایتینگ رو در نوشتار پیام خود رعایت کنید
  • یه سرنخ یا راه ارتباطی به مشتری معرفی کنید
  • میزان واکنش افراد رو در پایان اندازه گیری کنید.
  • دکمه لغو پیام رو فعال کنید تا به عنوان پیام اسپم شناسایی نشید.
  • در کنار تبلیغات کسب و کارتون یه سری مطالب مفید به کاربر ارائه بدید

تبلیغات ترانزیتی

حتما شما هم درمورد تبلیغات ترانزیتی شنیدید. به تبلیغاتی که روی بدنه خودروها ، اتوبوس ها و قطارهای شهری و بین شهری انجام میشه تبلیغات ترانزیتی گفته میشه.

اما دست نگه دارید . شما نیازی نیس که هزینه کنید و این تبلیغات رو سفارش بدید . می تونید از اتوموبیل شخصی خودتون برای تبلیغات ترانزیتی استفاده کنید . به خصوص اگه کسب و کار شما محلی باشه تبلیغات روی بدنه خودرو شخصی تون به مراتب بیشتر از تبلیغات روی بدنه قطار شهری که معلوم نیست شامل مخاطب هدف شما هست یا نه جواب میده.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا