امور زیربناییتعاون و اشتغال

ایران در ۴۲ رشته در مسابقات جهانی مهارت شرکت می‌کند

اردبیل- رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: ایران سال آینده در مسابقات جهانی مهارت در ۴۲ رشته حضوری قدرتمندانه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی اوسط هاشمی عصر شنبه در نشست با مدیران و پرسنل اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اردبیل اظهار کرد: ما نقشه راهی را در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ارتقا مهارت تدوین و تعریف کردیم تا بر اساس آن ضرورت ورود جامعه را به این حوزه به شکل اثرگذار شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: در دهه ۵۰ و ۶۰ بیشترین توجه کشور به توسعه نرخ سواد و ارتقا آموزش‌ها در این حوزه بود که به سوادآموزی بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور و کسب مدرک تحصیلی منجر شد و امروز در یک تحول جدی به توسعه مهارت‌ها در کشور در سایه تقویت نظام آموزشی مهارتی نیاز مبرم داریم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: هر چند در کشور با مشکلات و تنگناهای تحریم و نادیده گرفته شدن امر تولید و توجه به بازار کار و تعادل عرضه و تقاضا روبه‌رو هستیم اما تنها گفتمان ملی مورد تاکید ما تقویت مهارت در کشور است که از شرک‌های سازمان فنی و حرفه‌ای نیز خواسته‌ایم در توسعه این امر ما را کمک کنند.

اوسط هاشمی ضرورت خروج کشور را از خلوت مهارتی به سمت توسعه مهارت‌های با صلاحیت یادآور شد و افزود: ضرورت دارد متناسب با نیاز بازار و تقاضا افزایش مهارت‌ها و دید کارشناسی در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد تا میزان آموزش‌پذیری افراد جامعه متناسب با تقاضای بازار که حدود ۳۵ درصد است، به ۶۵ درصد در شکل ساختاری ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد نرخ بیکاری در کشور مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، خاطر نشان کرد: البته در آمار واقعی این نرخ بیکاری بالاست چرا که در منزل هر ایرانی یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار وجود دارد در حالی که ترغیب جامعه ما به سمت کسب مدارک و مدارج دانشگاهی موضوع انحرافی است که به هدر رفت وقت، فرصت‌ها و سرمایه‌ها منجر می‌شود.

اوسط هاشمی با بیان اینکه امروز گرفتار عناوین و القاب در کشور هستیم در حالی که این خود نشانه فقر توسعه است، اضافه کرد: برای خروج از این فقر ضروری است بیشتر از مدرک‌گرایی، مهارت‌آموزی و توجه به شایستگی‌ها مورد دقت قرار گیرد چرا که امروز بیش از هر زمان دیگر در مسیر پیشرفت و تعالی کشور به دانایی‌محوری بر اساس ارتقا مهارت نیاز داریم.

وی ضرورت پذیرفتن تغییر را در شرایط کنونی یادآور شد و بیان کرد: به دور از نگاه انفعالی و قدرت‌طلبانه هدف‌گذاری ما در سازمان فنی و حرفه‌ای خروج از آموزش‌محوری است تا سازمان بتواند با همراهی شرکای اجتماعی خود در وسعت دادن به مهارت‌ها و ارتقا این موضوع ورود پیدا کند.

اوسط هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای متولی مسابقات ملی مهارت است اما مسئولان کشور و استان‌ها کمترین آگاهی را به این حوزه داشتند در حالی که با دوراندیشی مسئولان مسابقات ملی مهارت در سطح ملی و جهانی در گروه سنی ۱۳ تا ۲۱ سال برگزار می‌شود تا از همان دوران نوجوانی افراد با مهارت‌های مختلف آشنایی پیدا کنند.

وی به برگزاری مسابقات ملی مهارت در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: برای سال آینده ایران در ۴۲ رشته در مسابقات جهانی مهارت شرکت خواهد کرد که امیدواریم موفق به کسب جایگاه‌های برتر باشیم.

اوسط هاشمی همچنین به افزایش اعتبارات سازمان فنی و حرفه‌ای در سال جاری تا یک‌هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: با ۷۰ شرکت و سازمان تفاهمنامه‌ای را به امضا رساندیم تا بر اساس آموزش‌های تقاضامحور کیفیت کارهای مهارتی را ارتقا دهیم که نمونه آن تفاهم نامه با اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن، نظام مهندسی و مجموعه‌های امور صنفی است که قطعاً هم در بخش صنعت و هم کشاورزی، گردشگری و فرهنگ و هنر توجه ما افزایش مهارت هنرجویان است.

وی در ادامه به فعال شدن ۶۳۱ مرکز آموزش جوار کارگاه‌های صنعتی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: تا پایان سال این تعداد به یک‌هزار و ۴۰۰ مرکز خواهد رسید که با استفاده از ظرفیت مالیات بر ارزش افزوده تلاشمان بر این است تا نسبت به تجهیز امکانات این مراکز اقدام کنیم.

اوسط هاشمی به راه‌اندازی مراکز کارآفرینی و کسب و کار در ۲۷ استان و همچنین راه‌اندازی ۶۰ دپارتمان مهارتی اشاره کرد و گفت: به دور از نگاه جزیره‌ای سعی و تلاشمان بر این است تا در بخش‌های مختلف از گاز و نفت گرفته تا ظرفیت مرزی مهارت‌ها و آموزش‌ها در این بخش ارتقا یابد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: بدون مهارت ایجاد اشتغال امکان‌پذیر نیست چرا که پایه اشتغال پایدار مهارت‌آموزی است و باید در این زمینه نظام آموزشی را به سمت مهارت‌آموزی حرکت دهیم.

وی از تدوین طرح ملی سنجش در کشور خبر داد و تصریح کرد: عیار مهارت افراد برگزاری آزمون‌ها و سنجش صلاحیت افراد است که در این زمینه تمام تلاشمان بر این است تا از نظام آموزشی و مهارتی به شکل درست و صحیح در جهت ارتقا توانمندی افراد در حوزه‌های مختلف استفاده شود.

اوسط هاشمی با انتقاد از برخی اقدامات و فعالیت‌های دولت دوازدهم افزود: هر چند به نسبت محدودیت‌های کرونایی و تشدید تحریم‌ها دولت با تنگناهای مالی در پرداخت تسهیلات کرونایی به بخش آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای روبه‌رو بوده اما ضروری است حمایت از این بخش در دولت سیزدهم تقویت شود چرا که بی‌توجهی به نظام آموزشی و مهارتی بزرگترین آسیب‌ها را به همراه خواهد داشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا