انرژی

آرامکو خلاف مسیر رقیبان جهانی گام برداشت

شرکت آرامکوی سعودی برخلاف غولهای نفتی، درآمد حاصل از افزایش قیمت نفت در سال میلادی جاری را به جای افزایش سوددهی به سهامدارانش، صرف تقویت ظرفیت تولید می کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، اگرچه آرامکو سود نقدی سالانه ۷۵ میلیارد دلاری که به سهامدارانش شامل دولت عربستان سعودی، وعده داده است را حفظ می کند اما تاکنون حاضر نشده مسیری را دنبال کند که سایر شرکتهای نفتی بزرگ دنیا در پیش گرفته اند و به جای تقویت تولید، روی سوددهی متمرکز شده اند.

همچنین بخوانید

طی دو هفته گذشته شرکتهایی نظیر بریتیش پترولیوم، شورون و رویال داچ شل با این اطمینان که بدترین دوره پاندمی ویروس کرونا سپری شده است، اعلام کرده اند که بازخرید سهام و پرداخت سود نقدی را افزایش خواهند داد. رشد قیمت کالاها از جمله نفت خام که امسال ۴۰ درصد افزایش داشته است، وضعیت مالی آنها را با وجود تعدیل اکتشاف و تولید جدید بهبود بخشیده است. اما وضعیت برای آرامکو متفاوت است. این شرکت میزان پرداخت سود نقدی به سهامدارانش را سال گذشته با وجود ریزش قیمت نفت تغییر نداد و به استقراض برای عمل به تعهداتش نیاز پیدا کرد.

اکنون که اوضاع نفت بهبود پیدا کرده، پرداختی آرامکو در مقایسه با رقیبانش بزرگش جذابیت کمتری نشان می دهد. آرامکو درصد سود نسبت به قیمت سهام را چهار درصد اعلام کرده در حالی که بریتیش پترولیوم، شورون و اکسون موبیل همگی بالای پنج درصد پرداخت می کنند. پرداخت پول بیشتر به سهامداران آخرین مورد در فهرست اولویتهای آرامکو به همراه کاهش بدهی است که بالاتر از هدف تعیین شده از سوی این شرکت مانده است.

در حالی که شرکتهای غربی متعهد شده اند در راستای انتشار کمتر کربن، میزان اکتشاف جدید را کاهش دهند اما دولت سعودی آرامکو را مامور کرده است نفت بیشتری تولید کند. این شرکت انتظار دارد امسال ۳۵ میلیارد دلار روی هزینه سرمایه خرج کند. بخشی از این هزینه برای افزایش ظرفیت تولید روزانه از ۱۲ میلیون بشکه به ۱۳ میلیون بشکه خواهد بود.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو اظهار کرده است ما شاهد نشانه های خوبی از احیای جهانی تقاضا برای انرژی هستیم. سرمایه گذاری کمتری که از سوی سایر تولیدکنندگان جهان مشاهده می کنیم، به منزله ایجاد فرصت برای ماست.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آرامکو که بزرگترین شرکت انرژی جهان است، در سه ماهه دوم ۹۵.۵ میلیارد ریال (۲۵.۵ میلیارد دلار) سود خالص داشت که بالاترین سطح از اواخر سال ۲۰۱۸ بود. جریان نقدی آزاد این شرکت به ۲۲.۶ میلیارد دلار افزایش یافت که بالاتر از سود نقدی سه ماهه ۱۸.۸ میلیارد دلار برای سه ماه نخست بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا