خودروصنعت، معدن، تجارت

تست سرعت سریع‌ترین سیستم حمل و نقل جهان +عکس

از زمانی که ایلان ماسک نقشه اولیه سیستم هایپرلوپ، سیستم حمل و نقلی انقلابی که از توانایی حرکت با سرعتی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برخوردار است را منتشر کرد، مهندسان در گوشه و کنار جهان ساخت نمونه‌های مختلف آن را آغاز کردند.

اکنون ماسک تصاویری ویدیویی از نمونه‌ای آزمایشی از هایپرلوپ را که در عرض چند ثانیه به سرعت ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در توئیتر خود منتشر ساخته‌است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از همشهری آنلاین، این تصاویر در رقابت هایپرلوپ پاد شرکت اسپیس‌ایکس ثبت شده‌است و تصویری که می‌بینید به برنده این رقابت تعلق دارد. این رقابت در دفتر مرکزی شرکت اسپیس‌ایکس در هاتورن کالیفرنیا برگزار شد و این طرح که WARR نام دارد، توسط گروهی ۳۰ نفره از دانشجویان دانشکده فنی مونیخ ساخته شده‌است.

این سیستم از موتور برقی ۵۰ کیلوواتی برخوردار است و بدنه آن از جنس فیبر کربنی است، از این رو تنها ۸۰ کیلوگرم وزن دارد. این طرح توانست با رسیدن به بیشترین سرعت دیگر رقبای خود را شکست دهد. ماسک معتقد است تونلی که این رقابت در آن برگزار می‌شد می‌تواند در آینده زمینه شکستن سرعت صوت را برای سیستم هایپرلوپ فراهم کند.

ماسک می‌گوید هایپرلوپ نهایی که مسافر حمل می‌کند لرزش‌هایی که در تصویر دیده می‌شود را نخواهد داشت و شتاب گرفتن آن به سرعتی که در آزمایش دیده می‌شود نخواهد بود. به دلیل کوتاه بودن تونل آزمایش سیستم هایپرلوپ، مدل‌های اولیه مجبورند بلافاصله پس از حرکت شتاب خود را افزایش دهند. در نسخه‌های بزرگتر و اصلی افزایش شتاب در کل سازه توزیع شده و از این رو مسافران آن را احساس نخواهند کرد.

05

سیستم هایپرلوپ برای سرعت گرفتن از نیروی مغناطیسی استفاده می‌کند تا اتاقکی شناور را در میان یک تونل خلاء به حرکت درآورد، به این شکل اتاقک بدون وجود اصطکاک سرعت گرفته و هیچ نوع مقاومتی، مانند مقاومت هوا از سرعت آن نخواهد کاست. این سیستم با الهام از لوله‌های نامه رسان بادی که ۱۰۰ سال پیش مورد استفاده قرار داشتند طراحی شده‌است.

براساس محاسبات انجام گرفته، یک هایپرلوپ کامل می‌تواند با سرعتی برابر ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و همین سرعت آن را به رقیبی جدی برای هواپیماها تبدیل می‌کند. زیرساختارهای این سیستم هم‌اکنون در نوادا و کالیفرنیا ساخته شده‌اند و قرار است در آینده به نیویورک و واشنگتن،‌دوبی، پاریس و آمستردام متصل شوند. همچنین صحبت‌هایی نیز درباره ساخت این سیستم در زیر دریاها مطرح است که می‌تواند حمل و نقل میان‌قاره‌ای را نیز امکان‌پذیر سازد.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا