صنعت، معدن، تجارت

ایران ۳ میلیارد تن ذخایر شناخته شده سنگ تزئینی دارد

نایب رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران گفت: استخراج واقعی از معادن سنگ تزئینی در کشور ۱۶ میلیون تن در سال است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، سیف الله آراسته با بیان اینکه ایران با برخورداری از سه میلیارد تن ذخایر سنگ تزئینی شناخته شده جزء کشورهای رده بالای مواد معدنی در جهان است، گفت: ظرفیت اسمی سالانه استخراج از معادن سنگ تزئینی در ایران ۲۷ میلیون تن بوده است و بر اساس استاندارد جهانی، شاخص استخراج مواد خام معدنی یک درصد در سال است.

نایب رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران، استخراج واقعی از معادن سنگ تزئینی در کشور را ۱۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ایران نسبت به ظرفیت اسمی ۱۱ میلیون تن و نسبت به استاندارد جهانی ۱۴ میلیون تن کسری دارد.

همچنین بخوانید

وی افزود: صنعت سنگ تزئینی و ساختمانی از مزیت های حوزه معادن ایران است که در بازارهای داخلی و خارجی مشتریان زیادی دارد اما ارزش افزوده و تولید ثروت در این حوزه به دلیل ضعف در فرآوری محصولات و خام فروشی قابل توجه نیست.

آراسته در ادامه تکمیل زنجیره صنایع وابسته و استفاده بهینه از ظرفیت سنگ های تزئینی و فرآوری محصولات هنری و صنعتی در این حوزه را شاه کلید تولید اشتغال و ثرورت دانست و اظهارداشت: عمده صادرات سنگ ایران به صورت خام (کوپ) و بدون فرآوری از مرزها خارج و کشورهای هدف با زنجیره فرآوری سود و ارزش افزوده فراوانی به جیب می زنند.

وی بر لزوم تقویت و تکمیل زنجیره فرآوری و جلوگیری از خام فروشی سنگ های تزئینی در کشور تاکید کرد و گفت: ارزش افزوده و تولید ثروت نیاز کنونی کشور و موتور محرک خروج صنایع از رکود و رونق بخشی به تولید است.

نایب رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران افزود: تجهیز واحدهای معدنی و فرآوری سنگ با ماشین آلات و تجهیزات روز امری اجتناب ناپذیر است چرا که توجه به این مهم کیفیت در تولید، کاهش هزینه و محصول پرمشتری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: محصولاتی می تواند در مدار صادرات قرار گیرند که رقابت پذیر و بازار پسند باشند و این امر با بهره وری میسر می شود. آراسته همچنین خام فروشی را یک آفت بزرگ در صنعت سنگ دانست و گفت: فرصت سازی برای توسعه صادرات سنگ ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی در ادامه به تنوع و گستردگی منابع سنگ تزئینی در کشور اشاره کرد و یادآورشد: به کارگیری سیستم های نوین اکتشافی و استخراجی در معادن و افزایش ارزش افزوده با بهره گیری از تکنولوژی های فرآوری روز دنیا امری ضروری است.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا