امور زیربناییتعاون و اشتغال

طراحی شاخص کسب وکار بخش تعاون/ قوانین بر زمین مانده را اجرا میکنم

گزینه پیشنهادی وزارت کار گفت: طراحی شاخص کسب و کار بخش تعاون با کمک نخبگان بخش از اولین اقداماتی است که صورت خواهد گرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اتاق تعاون ایران، حجت الله عبدالملکی گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در اتاق تعاون ایران، اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت مردم است. وقتی می‌گوئیم مردم، تداعی کننده دو مفهوم تعاونی و تشکل است و اتاق تعاون ایران ترکیبی از این دو مفهوم است.

وی با بیان اینکه باید طبق قانون سیاست‌های اصل ۴۴ سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی به ۲۵ درصد می‌رسید، گفت: در حال حاضر این سهم حدود ۳.۵ درصد است، تلاش می‌کنیم سهم بخش تعاون افزایش یابد، البته طی ۴ سال بعید است سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد ملی برای تعاون محقق شود.

عبدالملکی در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: طراحی شاخص کسب و کار بخش تعاون با کمک نخبگان بخش از اولین اقداماتی است که صورت خواهد گرفت. همانگونه که در معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) شاخص کسب و کارهای امداد را طراحی کردیم، برای بخش تعاون هم شاخص کسب و کار مستقلی طراحی می‌کنیم و هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد این شاخص را به نمایندگان این مجلس، نخبگان و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم تا قضاوت شود که فضای کسب و کار بخش تعاون چه تغییری کرده است.

گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: به نظر من یکی از مبناهای اقتصاد مردمی همین بخش تعاون و تشکل‌های تعاونی است که در برنامه‌های خود به بخش تعاونی و تشکل‌ها از جمله اتاق تعاون توجه می‌کنیم.

وی با تاکید بر اجرای قوانین بخش تعاون، خاطرنشان کرد: قول می‌دهم در صورتی که مجلس به من اعتماد کند، قوانین بر زمین مانده تعاون را اجرا کنم که یکی از مهم‌ترین این قوانین سند توسعه بخش تعاون است.

وی ادامه داد: هر جا توسعه تعاونی‌ها اتفاق افتاد، آسیب‌های اجتماعی کمتر شده و کمک به حل بحران‌های اجتماعی مثل مشکلات زنان سرپرست خانوار انجام شده و یا برای اصلاح محلات آسیب‌پذیر الگوی مؤثر از طریق توسعه تعاونی‌ها روی می‌دهد.

به گفته وی تاکنون در ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بخش تعاون ظلم شده است، قبلاً که بخش تعاون وزیر جداگانه‌ای داشت اما بعد از ادغام بخش تعاون مظلوم واقع شد، در حالی که یکی از نمادهای اقتصاد مقاومتی و مردمی همین بخش تعاون است و بخش تعاون در واقع فرااقتصادی است، زیرا علاوه بر اینکه تولید و اقتصاد در این بخش صورت می‌گیرد، بحث عدالت اجتماعی و اقتصاد مردمی هم با تعاون شکل می‌گیرد و من اعتقاد راسخی به تعاون دارم، چه در دولت باشم یا نباشم و یکی از برنامه‌های جدی من توسعه بخش تعاون است.

عبدالمالکی تصریح کرد: کمیسیون‌های قوی و مسلط در اتاق تعاون حضور دارند، باید شاخص‌های ویژه کسب و کارهای تعاونی تشکیل دهیم و حداقل سالی یک بار گزارش‌هایی از رشد شاخص‌های کسب و کار بخش تعاونی‌ها را ارائه کنیم. نمونه آن در کمیته امداد شاخص کسب و کار امدادی را تهیه کردیم، زیرا شاخص فضای کسب و کار مانند اکسیژن برای استخرهای پرورش ماهی است که به توسعه کسب و کار بخش تعاون کمک می‌کند.

وی همچنین گفت: بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی این بخش باید با تقویت سرمایه‌اش مورد توجه قرار گیرد. تکمیل زنجیره ارزش به نفع تولید در بخش تعاون را دنبال می‌کنیم. تعاونی‌های دانش‌بنیان را تقویت می‌کنیم و امیدواریم بعد از ۴ سال با افتخار بگوییم بخش تعاون آنقدر قوی شده است که واقعاً یکی از سه بخش اقتصاد کشور بر اساس قانون اساسی است و سهم این بخش هم دیده شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا