صنعت، معدن، تجارت

بد عهدی سرم‌سازی‌ها در خرید مواد اولیه ظروف بسته‌بندی

رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر گفت: گرید پلی‌پروپیلن ظروف بسته‌بندی سرم تزریقی، به میزان کافی تولید و تامین شد اما کارخانه‌های سرم‌سازی کشور تعهد خود برای خرید در بورس کالا عمل نکردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق بازرگانی تهران، معضل کمبود سرم تزریقی این روزها تعجب اهل فن و نگرانی جامعه را برانگیخته‌است. آنطور که رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران هفته گذشته اعلام کرد، یک دلیل عمده کمبود این محلول دارویی، توقف فعالیت یکی از بزرگترین کارخانه‌های سرم‌سازی در کشور به دلیل آنچه که اورهال و تعمیرات اساسی از سوی این واحد تولیدی عنوان شد، بوده است. این در حالی است که بزرگترین واحدهای تولید سرم تزریقی در کشور، شرکت‌های خصولتی هستند که سابقه طولانی در تولید این محصول دارند.

هرچند توقف موقت تولید سرم تزریقی از سوی این واحد بزرگ تولیدی آن هم در بحبوحه شیوع ادامه‌دار ویروس کووید ۱۹ در کشور و نیاز فوری به این محلول دارویی در مراکز درمانی، علامت سوال بزرگی را بار دیگر در برابر عملکرد وزارت بهداشت قرار می‌دهد، اما به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر، طی ماه‌های اخیر گرید مواد اولیه ظروف بسته‌بندی سرم تزریقی به میزان کافی از سوی واحدهای پتروشیمی داخلی تولید و تأمین شد به طوری که این واحدها با مشکل در انبارش تولیدات این گرید مواجه شدند.

سعید ترکمان با تاکید بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی در تولید به موقع و فوری گرید مواد اولیه ظروف بسته‌بندی موردنیاز کارخانه‌های سرم‌سازی، عملکرد قابل قبولی داشتند، افزود: این گرید از مواد اولیه به طور اختصاصی از سوی دو واحد پتروشیمی برای عرضه در بورس کالا و خرید از سوی کارخانه‌های سرم‌سازی، تولید و تأمین شد و در حالی بچ ۳۰۰۰ تنی از این گرید اواخر سال گذشته طی چندین هفته در بورس عرضه شد که تنها یک کارخانه سرم‌سازی آن هم به میزان ۲۰ تن اقدام به خرید کرد.

به گفته ترکمان، در حالی حجم انبوهی از مواد اولیه ظروف بسته‌بندی سرم تزریقی از سوی واحدهای پتروشیمی دپو شد که این واحدها با محدودیت در انبارش تولیدات خود مواجه شدند و خریداران اختصاصی این گرید که فقط کارخانه‌های سرم‌سازی هستند، به تعهدات خود عمل نکردند.

وی سپس یادآور شد که پس از عدم ایفای تعهد خرید از سوی کارخانه‌های سرم‌سازی کشور در بورس کالا، واحدهای پتروشیمی از خرداد ماه امسال تولید این گرید خاص را متوقف کردند حال آنکه، ستاد تنظیم بازار نیز طی مصوبه‌ای اجازه خرید این فرآورده را از سایر شرکت‌ها و مشتریان سلب کرده بود.

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر در ادامه، عدم برنامه‌ریزی به موقع و آینده‌نگرانه از سوی وزارت بهداشت را دلیل اصلی بروز مشکل در تأمین و تولید سرم تزریقی طی هفته‌های اخیر دانست و گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های واقعی از گسترش پیک کرونا در کشور از ماه‌های گذشته، وزارت بهداشت ناتوانی خود را در برنامه‌ریزی برای تأمین این محصول استراتژیک در بخش درمان کشور را نشان داد.

وی همچنین به صدور نامه‌ای از سوی دفتر توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی به معاون امور بازرگانی وزارت صمت طی دی ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق این نامه، واحدهای پتروشیمی آمادگی خود برای تأمین پلی‌پروپیلن مورد نیاز شرکت‌های دارویی اعلام و موجودی انبار این فرآورده طی چند ماه پایانی سال گذشته را نزدیک به ۵۸۰۰ تن برآورد کردند در حالی که کارخانه‌های سرم‌سازی از تعهد خود برای خرید این فرآورده در بورس کالا سر باز زدند و تولیدات در انبارها ماند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا