انرژی

بانکی پور: وزیر نیرو طوری رفتار کند که زمینه چانه زنی و فشار ایجاد نشود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی نیرو طوری رفتار کنند که زمینه چانه زنی و فشار ایجاد نشود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیرحسین بانکی پور در جلسه علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: با وضع موجود قطعا امسال هم قطعی برق خواهیم داشت و ایشان در برنامه هایشان درباره نیروگاه های حرارتی صحبت کرده‌اند، اما منابع سرمایه گذاری ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در برنامه هایسان مشخص نیست.

همچنین بخوانید

نماینده مردم اصفهان در مورد مبحث آب بیان کرد: ما در حکمرانی آب مشکل داریم که ایشان گفتند قانون آب نداریم، اما به ایشان اعلام کردم که ما قانون آب داریم ولی متاسفانه اجرا نشده است. آب مسئله کل کشور است و باید روی حکمرانی آب دقت کنیم. همچنین باید مراقب باشیم که منشاء اختلاف نباشیم و همبستگی را تقویت کنیم. ایشان طوری رفتار کنند که زمینه چانه زنی و فشار ایجاد نشود.

بانکی پور در ادامه گفت: مجلس در این چند روز نشان داد که نسبت به مباحث اعتماد بسیار جدی است و مصداق بارز حمایت از آیت الله رئیسی است که مجلس وضعیت وزرا را دقیقا شناسایی می‌کند.

وی افزود: نقدهایم به آقای محرابیان در سه حوزه کارنامه گذشته ایشان در وزارت صنایع، برنامه ها و حوزه آب است.

وی در مور کارنامه محرابیان در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از برخی افراد مورد وثوق درباره عملکرد ایشان انتقادهایی را شنیده و این انتقادات را با شخص وزیر پیشنهادی نیرو مطرح کردم. برخی از پاسخ های وی برای من قابل قبول و برخی سخنان نیز برای وزیر پیشنهادی مورد تائید بود. یکی از انتقادات دیگر نسبت به عملکرد محرابیان در وزارت صمت در خصوص عزل های بی مورد مدیران کارآمد و انقلابی بود که وی قول داد تا در دوره وزارت خود مدیران متخصص و انقلابی را حتی در صورت فشار از سوی برخی عزل نکند.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: همچنین نسبت به برخی سوء مدیریت ها در دوره عملکرد محرابیان انتقاداتی مطرح شده مانند قطع صادرات فولاد برای کنترل بازار که این موضوع ضربه ای را به صنعت فولاد و بازار زد که این وزیر پیشنهادی اعلام کرد برخی تصمیمات با توجه به شرایط دولت قبل اتخاذ شده است.

بانکی پور با تاکید بر اینکه باند بازی و اتخاذ تصمیمات تحت فشار افراد معلوم الحال یکی دیگر از انتقادات مطرح شده نسبت به محرابیان است، گفت: البته گفته شده که وی علیه برخی باندها مقابله کرده است. علیرغم اینکه افراد متعددی این موضوع را به من گفته اند اما من حرف محرابیان را پذیرفته ام و اکنون برخی از این باندها در زندان به سر می برند و شخصیت محرابیان مبرا از این انتقادات بوده و تلاش می کند تا دیگر این مسائل تکرار نشود.

وی افزود: همچنین سوء استفاده از جایگاه توسط محرابیان یکی دیگر از انتقادات نسبت به وی است که از وزیر پیشنهادی نیرو می خواهم توضیحاتی را که به من و نادران داده در صحن علنی نیز مطرح کند تا مردم و نمایندگان بدانند.

بانکی پور گفت: به من ثابت شده محرابیان اهل فساد نیست اما میان یک مدیر ضد فساد با مدیری که فاسد نیست تفاوت وجود دارد. ما دولت آقای رئیسی را به عنوان یک دولت ضد فساد آوردیم بنابراین توقع داریم که وزرای این دولت ضد فساد باشند. رفیق بازی و لابی گری مقدمه فساد است و من قانع شدم که وزیر پیشنهادی نیرو اهل این قضایا نیست.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به اشکالات برنامه محرابیان برای وزارت نیرو، اظهار کرد: متاسفانه برنامه وی ویژگی متمایزی نسبت به برنامه حوزه ستادی نیرو ندارد. طبق برنامه محرابیان سالیانه ۱۴۳ هزار میلیارد تومان و ۵.۵ میلیارد یورو در سال باید برای این برنامه بودجه وجود داشته باشد، در صورتی که ما ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان بودجه برای وزارت نیرو در نظر گرفته ایم و مشخص نیست وی منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه های خود را از کجا می خواهد تامین کند.

بانکی پور افزود: مدیریت مصرف و تقاضا در برنامه محرابیان به صورت کلی بیان شده است، در صورتی که ساختار این وزارتخانه نسبت به مدیریت مصرف مشکل دارد که راه حلی برای این موضوع در برنامه درج نشده است. ما متاسفانه ملت مصرفی هستیم و وزارت نیرو باید برای این موضوع اقداماتی را در نظر داشته باشد.

بانکی پور تصریح کرد: وزارت نیرو باید ۱۰ هزار مگاوات را برای جبران کمبود مصرف مدیریت کند و این میزان را با مدیریت درست کاهش دهد، همچنین محرابیان نسبت به شرایط زیست محیطی برنامه ای نداشته و نسبت به اصلاحات ساختاری نگاه شعاری دارد، نسبت دادن مشکلات صرفا به خشکسالی قابل قبول نیست.

وی بیان کرد: رویکرد وزیر پیشنهادی نیرو نسبت به اصل ۴۴ و خصوصی سازی به ویژه در بخش نیروگاهی کامل نیست زیرا اکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان به نیروگاه های خصوصی بدهی داریم و تسویه این بدهی در برنامه محرابیان مشخص نشده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا