بانک و بیمهطلا و ارز

دلایل رکورد‌شکنی بهای طلا پس از ۵ سال

درروزهای اخیر بازارهای طلا و ارز به‌دنبال افزایش ریسک‌های ژئوپلتیک و به صورت عمده از ناحیه عوامل بیرونی تحت تأثیر قرارگرفته و متلاطم شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایران ، دریک هفته اخیر درکنار رشد نرخ دلار، قیمت طلا نیز رکورد شکست و هر گرم طلای ۱۸ عیار با عبور از ۱۲۰ هزار تومان سقف قیمتی پنج سال گذشته خود را شکست. با وجود این برخی رشد جهشی قیمت‌ها دراین بازارها بخصوص طلا را ناشی از برنامه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده می‌دانند که قرار است از روزشنبه آینده در تمام بانک‌ها اجرایی شود و براساس آن حداکثر نرخ علی‌الحساب سود به ۱۵ درصد محدود شود.

علاوه برآزمایش موشکی کره شمالی، وقوع طوفان مهیب هاروی نیز بسیاری از شاخص‌های جهانی را در بازارهای سهام و ارز جابه جا کرده و همین شاخص‌ها به صورت مستقیم بر بازارداخلی ایران نیز اثرداشته است. البته درمورد دلار که برخلاف افت شدید ارزش این ارز با رشد قیمت در بازار ایران مواجه شد، به نظر می‌رسد که تقاضای معامله گران فردایی و امید به رشد قیمت این ارز درآینده از مهم‌ترین دلایل این رشد باشد که دلار را از محدوده قیمتی ۳۸۷۰ تومان گذراند.

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره دلایل گرانی سکه و طلا طی روزهای اخیر می‌گوید: در دو سه روز گذشته اتفاق عجیبی که افتاده این است که طوفانی در امریکا اتفاق افتاده است که باعث شده خیلی ازمسائل اقتصادی تحت تأثیر قرار بگیرند. این طوفان

آن قدر در اقتصاد منطقه امریکا اثر گذاشته که ارزش دلار نیز تضعیف شده است و از طرفی چون این طوفان در تگزاس اتفاق افتاده باعث شده خیلی از شاخص‌های ارزش سهام در آن منطقه بشدت کاهش پیدا کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: از طرف دیگر هم بالا رفتن ارزش یورو در مقابل دلار باعث شده است که ارزش دلار کاهش پیدا کند و در نتیجه قیمت طلا با توجه به کاهش ارزش دلار بالا رفته است و به بیش از ۱۳۱۰ دلار رسیده است.

کشتی آرای عنوان کرد: از سوی دیگر نیز تأثیرش در بازار داخلی این بوده که همین افزایش قیمت جهانی سبب شد که قیمت طلا و سکه رشد زیادی پیدا کند؛ به طوری که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بعد از پنج سال به بالاترین رقم یعنی بیش از ۱۲۰ هزار تومان رسیده است که این رکورد جدیدی است.

بسترها برای حرکت نقدینگی چقدر فراهم است؟

همانگونه که اشاره شد، رشد قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلا این گمانه را تقویت کرده است که از هم‌اکنون حرکت نقدینگی که تاکنون به صورت سپرده در بانک‌ها قرار داشت به سمت سایر بازارها آغاز شده است. هرچند که به صورت عمده مهم‌ترین دلایل افزایش روزهای اخیر دلار و طلا چندان به برنامه کاهش نرخ سود بانکی ارتباط نداشته است و عمده آن به مسائل خارج از مرزها مربوط می‌شود، با وجود این نمی‌توان تأثیر کاهش نرخ سود بانکی را بر بازارهای رقیب مانند ارز، طلا، مسکن و بورس نادیده گرفت. هرچند که ممکن است این تأثیر با اندکی وقفه اتفاق بیفتد. علاوه براین درصورتی موضوع خروج سپرده‌های بانکی جدی می‌شود که بانک مرکزی برای اجرایی شدن دقیق مصوبه هشت‌بندی خود نظارت دقیقی داشته باشد. درغیراین صورت با تداوم شرایط گذشته بخش عمده‌ای از سپرده‌ها با نرخ‌های بالا بانک را انتخاب خواهند کرد.

داود سوری کارشناس اقتصادی دراین باره گفت: طبیعی است که وقتی نرخ سود بانکی کاهش می‌یابد، انگیزه برای نگهداری پول در بانک‌ها کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خروج سپرده‌ها از شبکه بانکی و میزان این خروج به دو عامل بستگی دارد افزود: درابتدا باید دید که پیش‌بینی مردم از تحولات سایر بازارها چگونه است و عامل دوم این است که میزان تغییر و افزایش قیمت ارز و طلا چه میزان باشد.

وی ادامه داد: با وجودی که در چهار سال اخیر بازار ارز و به تبع آن طلا آرام بوده است ولی همواره این بازارها شکننده هستند. تا جایی که دولت توانایی مهار این بازارها را داشته باشد مشکلی پیش نخواهد آمدولی زمانی که به دلایلی این توانایی از بین برود، افزایش نرخ ارز و طلا دور از انتظار نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی درپاسخ به این سؤال که پایین آمدن نرخ سود بانکی چه تأثیری در بازارمسکن خواهد داشت، توضیح داد: رابطه بازارمسکن با نرخ سود بانکی شباهت زیادی دارد ولی از آنجا که بازارمسکن در سال‌های اخیر با رکود شدیدی مواجه بوده است باید گفت حداقل در واحدهای لوکس و بزرگ سرمایه‌ای جذب نخواهد شد ولی ورود بخشی از نقدینگی به واحدهای کوچک امکان دارد.

احتمال مهاجرت ریسک پذیران

علی دینی اقتصاددان نیز  دو شرط برای متاثر شدن بازار ارز و طلا از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی قائل می‌شود. به اعتقاد وی نخستین شرط این است که کسانی که وارد بازار ارز و طلا می‌شوند این پیش فرض را داشته باشند که قیمت‌ها درآینده افزایش خواهد یافت و حاشیه سود بالاتری نسبت به سپرده بانکی برای آنها خواهد داشت. دومین شرط نیز ریسک پذیر بودن آنهاست. ازآنجا که بازارهای موازی بازارپول مانند ارز و طلا نسبت به بانک ریسک بالاتری دارد،تنها کسانی برای سرمایه‌گذاری وارد آن می‌شوند که ریسک پذیر باشند.

به گفته وی از آنجا که به طور معمول در نیمه دوم سال فشار تورمی افزایش می‌یابد این پیش‌بینی وجود دارد که بخشی از سپرده‌های بانکی به سمت بازار ارز و طلا حرکت کند.

دینی همچنین درخصوص توانایی بازارمسکن برای جذب نقدینگی از بانک‌ها نیز اظهارکرد: هرچند بازارمسکن در سال‌های اخیر رکود شدیدی را تجربه کرده است ولی بررسی قیمت‌ها دراین بازار حکایت از رشد قیمت‌ها دارد. بنابراین با توجه به ماهیت این بازار که نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی دارد این قابلیت را دارد که بخشی از سپرده‌های کلان برای کسب بازدهی بالاتر به سمت بازار مسکن انتقال یابد. این اقتصاددان درپایان درباره نقش بازارسهام دراین بخش نیز افزود: بورس به دلیل پیچیدگی و ریسک به نسبت بالا جذابیت چندانی برای تمام سرمایه‌گذاران ندارد و تنها سرمایه‌گذارانی جذب آن می‌شوند که با سازوکار آن آشنایی داشته باشند. به گفته وی درصورتی که بازارمسکن رونق یابد سهام شرکت‌های ساختمانی در بورس می‌تواند نقدینگی بالایی را جذب کند.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا