ارتباطات و فناوري اطلاعات

زوم اپتیکال دوربین مداربسته چیست؟

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که در اکثر دوربین‌های حفاظتی و امنیتی وجود دارد و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، زوم می‌باشد. به طور مثال، زوم اپتیکال دوربین مداربسته یکی از نقاط قوت مدل‌های زیادی از دوربین‌های مداربسته محسوب می‌شود. در این مقاله، به کاربرد این نوع زوم در دوربین‌های مداربسته خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

زوم اپتیکال چیست؟

با پیشرفت علم، از تکنولوژی‌های مختلفی برای بالا بردن کیفیت دوربین‌های مدار بسته استفاده شده است. زوم اپتیکال، در واقع قابلیتی است که از دوربین‌های عکاسی پیشرفته گرفته شده است.البته لنزهای دوربین به دو مدل ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند که تنها لنزهای متغیر قابلیت استفاده از زوم اپتیکال را دارند و لنزهای ثابت فقط از زوم دیجیتال استفاده می‌کنند.

زوم اپتیکال به وسیله‌ی تغییری که در فاصله‌ی مرکزی لنز ایجاد می‌شود به وجود می‌آید و عملکردی متفاوت از زوم‌های عادی دارد. مهم‌ترین نکته برای لنزهایی که از زوم اپتیکال استفاده می‌کنند نور است. نور مناسب به این لنزها کمک می‌کند تا عکس را به اندازه‌ی کافی بزرگنمایی کند. بنابراین باید در زمان نصب دوربین مداربسته به چنین نکته‌ای نیز توجه بیشتری شود.

کاربرد زوم اپتیکال دوربین مداربسته

استفاده از زوم اپتیکال در مدل‌های مختلف دوربین مدار بسته مزایای زیادی به همراه داشته است. یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های استفاده از این نوع زوم در دوربین‌های امنیتی این است که کیفیت عکس و ویدیوهای نهایی دیگر کاهش پیدا نمی‌کنند.

احتمالا از این موضوع آگاه هستید که دوربین‌های مدار بسته‌ای که پیش از این ساخته می‌شدند، در بسیاری از موارد یا از قابلیت زوم پشتیبانی نمی‌کردند و یا از زوم دیجیتال استفاده می‌کردند. این موضوع باعث می‌شد که بزرگنمایی تصاویری که توسط دوربین‌های مدار بسته ثبت و ضبط می‌شد، به کاهش کیفیت شدید آن‌ها ختم شود و یا جزئیات را به خوبی نشان ندهد. اکنون با وجود این قابلیت، بسیاری از جزئیات تصاویر نیز از قلم نمی‌افتند و افراد می‌توانند با دقت بیشتری به نظارت و محافظت از مکان بپردازند.

تنها موردی که ممکن است در زمان استفاده از زوم اپتیکال دوربین مداربسته به ذهن شما برسد، این است که میدان دید دوربین مداربسته در زمان استفاده از این مدل زوم کاهش پیدا می‌کند. در حالی که این مشکل برای زوم دیجیتال به وجود نمی‌آید و تنها مختص به زوم‌های اپتیکال است.

تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال دوربین مداربسته

همان طور که پیش از این توضیح داده شد، زوم اپتیکال به صورتی انجام می‌شود که در فاصله‌ی کانون لنز تغییر ایجاد می‌کند در حالی که زوم دیجیتال به این شکل نیست. از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که زوم دیجیتال برای تصاویر ایجاد می‌کند این است که در زمان استفاده از این نوع زوم، تصویر کشیده می‌شود و نتیجه کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند. چنین مشکلی با زوم اپتیکال وجود ندارد چرا که زمانی که تصویر به شکل اپتیکال بزرگ می‌شود دوربین نسبت‌های خاصی را رعایت می‌کند که علاوه بر حفظ کیفیت و دقت جزئیات، تصویر نیز کشیده نمی‌شود.

در صورتی که احتمال می‌دهید به چنین قابلیتی نیاز پیدا خواهید کرد، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پیش از خرید دوربین مداربسته خود، امکان زوم اپتیکال دوربین مداربسته را نیز در نظر بگیرید.

دوربین مداربسته منبع: صفاتک

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا