انرژی

گاز مصرفی زمستان کشور را تامین می‌کنیم

ایسنا/بوشهر مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: آمادگی داریم در زمستان، روزانه حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی کشور را تامین کنیم.

هادی هاشم‌زاده، امشب (پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه) در نشستی که با حضور وزیر نفت اظهار کرد: این مجتمع، بهره‌بردار ۱۲ پالایشگاه میدان مشترک پارس جنوبی است که از این تعداد، تعمیرات اساسی ۸ پالایشگاه به پایان رسیده است.

همچنین بخوانید

وی افزود: تعمیرات اساسی ۴ پالایشگاه‌های باقی‌مانده نیز تا اواخر آبان‌ماه به پایان می‌رسد. آمادگی داریم در زمستان، روزانه حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی کشور تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز با تاکید بر ضرورت نگهداشت تولید میدان گازی پارس جنوبی، گفت: از مجموع ۳۹ سکوی پارس جنوبی، ۳۷ سکو و از مجموع ۴۰۰ حلقه چاه این میدان، ۳۳۶ حلقه چاه در مدار تولید قرار دارند.

محمد مشکین‌فام تصریح کرد: از ۴۰۰ حلقه چاه میدان گازی پارس جنوبی، هم‌اکنون ۳۳۶ حلقه چاه تولیدی است و بقیه چاه‌ها با آمدن لوله‌های CRA تکمیل خواهند شد.

وی افزود: از ۳۹ سکوی پارس جنوبی نیز ۳۷ سکو در مدار تولید قرار دارد و ۲ سکوی فاز ۱۱ باقی مانده است که امیدواریم ظرف ۲ سال آینده تکمیل شود.

مشکین‌فام میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در میدان پارس جنوبی را حدود ۸۰ میلیارد دلار طی ۲۰ سال عنوان کرد و گفت: ۱۳ پالایشگاه در پارس جنوبی قرار دارد که ۸ پالایشگاه در سایت یک تحویل شده و از ۵ پالایشگاه سایت ۲ نیز ۴ پالایشگاه تحویل بهره‌بردار شده است و تنها پالایشگاه فاز ۱۴ باقی‌مانده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به بهره‌برداری از اسکله نخست بندر تنبک و صادرات ۳ الی ۴ کشتی از این اسکله، ادامه داد: در مجموع حدود ۷۰ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود و این میدان گازی با تامین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نقش بسزایی در تولید بنزین کشور دارد.

وی با اشاره به نقش حائز اهمیت پارس جنوبی، بر ضرورت حفظ و نگهداشت تولید این میدان تاکید کرد و گفت: در این زمینه، برنامه مدونی وجود دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا