اقتصاد کلانگردشگری

پنج تفرجگاه مهم سمنان را بیشتر بشناسید+ تصاویر

به گزارش خبرنگار آرمان اقتصادی، استان سمنان به دلیل قرارگیری در یال جنوبی رشته‌کوه البرز و شمال دشت کویر دارای تفرجگاه‌های پرشماری است که صحنه‌های بدیع و چشم‌نوازی را برای مسافران رقم می‌زنند.

سمنان ششمین استان پهناور ایران، به دلیل قرارگیری در امتداد جنوبی رشته‌کوه البرز و نوار شمالی دشت کویر دارای هر چهار اقلیم گرم و خشک و بیابانی، نیمه مرطوب، جنگلی و هیرکانی و همچنین کوهستانی و معتدل است که باعث می‌شود طول تمام فصول در این دیار، یکسان باشد.

همچنین بخوانید

شرایط اقلیمی آن باعث شده تا مجموعه‌ای از تفرجگاه‌ها شامل کوهستانی، جنگلی، کویری و بیابانی یکجا در این دیار جمع شوند تا بتوانند هر نوع سلیقه‌ای را به سمت خود جذب کنند. در ادامه پنج تفرجگاه مهم این استان را به شما معرفی می کنیم.

چشمه علی دامغان

چشمه‌علی مکانی دیدنی در ۳۵ کیلومتری شمال دامغان در مسیر راه دامغان- کیاسر- ساری و در میان روستاهای آستانه و کلاته رودبار قرار دارد. این چشمه که آب شهر دامغان نیز از آن تأمین می‌شود، یکی از مناطق بسیار باصفای این شهر و مکانی مناسب برای گذراندن یک روز تابستانی است.

مجموعه‌ چشمه‌علی که یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های شهر دامغان به‌حساب می‌آید، درواقع فضایی برای تفریح تابستانی پادشاهان قاجار بوده است.

مجموعه‌ چشمه‌علی یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های شهر دامغان به‌حساب می‌آید

آب این چشمه از مجموعه چشمه‌هایی که کف استخر غربی و پای چنار قدیمی وجود دارد، تأمین می‌شود. قدمت و ویژگی‌های طبیعی این منطقه باعث شده است که همواره مورداحترام مردم باشد. روایت‌های مذهبی متعددی نیز درباره‌ی این چشمه در میان مردم رواج دارد.

مجن شاهرود و تنگه داستان

مجن در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود، در بخش بسطام شاهرود قرار گرفته است. این آبشار زیبا و باصفا، یکی از جلوه‌های طبیعی شهر مجن است. در مسیر شاهرود به بسطام پس از ۱.۸ کیلومتر راه آسفالته عریضی در سمت چپ ما دیده می‌شود که مسیر روستای «مجن» است. پس از طی ۳۱.۵ کیلومتر در این مسیر به روستای مجن می‌رسیم.

از روستا تا آبشار ۱۲.۵ کیلومتر راه است در انتهای این جاده به آبشار می‌رسیم و پس از چند متر پیاده‌روی درون آب سرد می‌توانی عظمت و زیبایی وصف‌ناشدنی آن را در زیر آبشار نظاره‌گر باشید.

برای دیدن آبشار مجبورید وارد آبی سرد و زلال شوید و با حدود بیست متر پیاده‌روی در آب و فضایی زیبا و هیجان‌آور از آن لذت ببرید. این آبشار در زمستان نیز بسیار دیدنی است و دسته‌های پرتعداد کبک شما را تا دهانه آبشار همراهی می‌کنند.

از روستا تا ابتدای آبشار، جاده‌ای خاکی و البته ناهموار در میان این دره زیبا احداث‌شده است که در حدود ۱۰ کیلومتر مسافت دارد. در کنار این مسیر درختان بلند سپیدار، باغات و مزارع سرسبز و کلبه‌هایی کاه‌گلی جلب نظر می‌کنند که بسیار جذاب هستند.

بعد از گذشتن از دره «مجن» وارد طبیعت کوهستانی منطقه می‌شوید و در دل صخره‌ای بسیار عظیم طنین آبشار مجن را خواهید شنید. این کوه صخره‌ای جالب، آبشار را در محوطه‌ای باریک و غار مانند محصور کرده است.

مجن در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود، در بخش بسطام شاهرود قرار گرفته است

شهر مجن به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، شهری بن‌بست است و تنها راه ارتباطی آن جاده‌ای آسفالت است که مجن را به شاهرود و بسطام ارتباط می‌دهد. آب‌وهوای مجن، در پاییز و زمستان سرد و یخبندان همراه با بارش برف سنگین و در بهار و تابستان معتدل است.

در این شهر خانه‌ها گرداگرد تپه‌ای در دامنه کوه و در میان دو رودخانه «پی حصار» و «پیش ده» که از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند، بنا شده است. درمجموع طبیعت سرسبز و رودخانه‌های جاری، مجن را به باغی دلگشا در حاشیه کویر مبدل ساخته است.

پنج تفرجگاه مهم سمنان رابیشتر بشناسید+ تصاویر

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر به جرات نگین انگشتری گردشگری استان سمنان است؛ این جنگل کهن‌سال‌ترین موجود زنده دنیا به سن سه میلیون و ۳۰۰هزار سال است. جنگل ابر قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود و با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از ‌زیباترین جنگل‌های ایران است.

جنگل ابر با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور قرار داشته و به دلیل این‌که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از «ابروباد» فراگرفته به این نام مشهور است. در این جنگل ابرها آن‌قدر به درخت‌ها نزدیک‌اند که گویی جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابروباد گشت‌وگذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.
دیدنی های سمنان,حاذبه های گردشگری سمنان

جنگل ابر به جرات نگین انگشتری گردشگری استان سمنان است

وجود ۸۵ گونه گیاه مانند راش، بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه‌های کلاه میر حسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر به همراه گونه‌های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار و مانند آن‌ها جنگل ابر را به موزه‌ای طبیعی تبدیل کرده است.

 

پنج تفرجگاه مهم سمنان رابیشتر بشناسید+ تصاویر

شهمیرزاد

«شهمیرزاد» را بهشت گم‌شده ایران می‌نامند که در شمال شهر سمنان و در شهرستان مهدی‌شهر واقع‌شده است و پس از ۲۰ دقیقه طی مسیر و ورانداز کردن مناظر سبز و زیبای کوهستانی، این شهر با طبیعت بکر و ناشناخته و البته زیبایش در برابر مسافران قرار می‌گیرد.

استان سمنان از گرم‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و نام استان سمنان بیشتر با کویر عجین شده است و وجود طبیعتی بکر و جنگلی در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از مرکز سمنان، هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

از گرمای جاده کویری که رها می‌شوی به ناگاه خود را در میان انبوهی از درختان سبز و گندم‌زارهای زیبا گم می‌کنی. هوایی مطبوع آن‌چنان صورتت را نوازش می‌دهد که باور نمی‌کنی پشت سرت بیابان بوده و هرم داغ آفتاب؛ جریان آب در جوی‌ها، خستگی و تشنگی کویر را از تنت می‌زداید.

این شهر از طبیعتی زیبا و پوشش گیاهی سرسبز تشکیل‌شده است و میانگین دمای سالیانه آن ۱۱ درجه سانتی‌گراد است که بین ۱۶ درجه زیر صفر سردترین و ۳۴ درجه بالای صفر در گرم‌ترین ماه سال متغیر است.
دیدنی های سمنان,حاذبه های گردشگری سمنان

«شهمیرزاد» را بهشت گم‌شده ایران می‌نامند که در شمال شهر سمنان واقع‌شده است
چشمه‌های بی‌نظیر این شهر که از دیواره‌های البرز می‌جوشد و جاری می‌شود از بهترین آب‌های معدنی به‌حساب می‌آید. این شهر به شکل شیب‌دار با کوچه و خیابان پر از درخت، زیبایی نادری دارد که در کمتر ناحیه‌ای از ایران دیده می‌شود. زبان مردم شهمیرزاد زیرشاخه زبان گیلک به‌حساب می‌آید. نان محلی بهشت کویر با صنعت کشاورزی آن رابطه‌ای مستقیم و جالب دارد. نام نانی که مردم این شهر با گردو می‌پزند، «تنبلک» است.

پنج تفرجگاه مهم سمنان رابیشتر بشناسید+ تصاویر

قلعه بالا بیارجمند شاهرود

برای رسیدن به قلعه بالا ابتدا باید راهی بیارجمند شد، شهری در مسیر شاهرود-میامی-سبزوار که فاصله‌ای ۱۲۰کیلومتری تا شاهرود دارد. کوهپایه‌ای بودن روستای قلعه بالا سبب شده تا ساخت‌وساز مناطق مسکونی و زمین‌های زراعی و باغات به‌صورت پلکانی درآید و این امر در کنار کاربرد مصالح سنتی و بومی در ساخت خانه‌ها با اقلیم کوهپایه‌ای بر فراز پهنه‌ای از کویر منظره زیبایی را به وجود آورده و نظر هر تازه‌واردی را به خود جلب می‌کند.

روستای زیبای قلعه بالا در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و ۲۴ کیلومتری شهر زیبای بیارجمند قرار دارد

 در جنوب غربی منطقه اراضی نمکی و در شرق و شمال شرقی تپه‌های ماسه‌ای دیده می‌شود. اراضی گچی نیز به‌صورت پراکنده در منطقه وجود دارد که هرکدام بر اساس شرایط خاص خود محل رویش گیاهان خاصی است. در کانال‌ها و نزدیک چشمه‌ها می‌توان انواع مختلفی از گیاهان رطوبت پسند را یافت.

 

پنج تفرجگاه مهم سمنان رابیشتر بشناسید+ تصاویر

انتهای پیام/

منبع:میزبان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا