انرژی

معاون وزیر نیرو: طی دولت یازدهم، بیش از ۲۲۵۰ روستا از نعمت برق برخوردار شده‌اند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: طی دولت یازدهم بیش از ۲۲۵۰ روستا در استان خراسان رضوی از نعمت برق برخورد دار شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن بختیار امروز در مراسم کلنگ‌زنی و افتتاح ۱۷ پروژه آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: از مهم‌ترین اقدامات دولت می‌توان به احداث و بهره‌برداری از ۲۵ سد بزرگ در ۱۵ استان کشور اشاره کرد که ظرفیت آب قابل تنظیم برای این استان‌ها را به ۳.۴ میلیارد متر مکعب رسانده و حجم مخزن این سدها نیز حدود ۴.۴ میلیارد متر مکعب است.

وی ادامه داد: هم‌چنین ۹ سد دیگر نیز مرحله آب‌گیری رسیده که ظرفیت آن یک میلیارد متر مکعب است و قرار است در آینده‌ای نزدیک به مرحله بهره‌برداری برسد و زمینه ذخیره‌سازی منابع آب سطحی کشور را پیش از گذشته فراهم کند.

همچنین بخوانید

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان این‌که در دولت یازدهم حدود ۲۰۰ هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زه‌کشی به مرحله بهره‌برداری رسیده، عنوان کرد: هم‌چنین ۱۸ تصفیه‌خانه آب در ۱۶ استان با ظرفیت ۸۵۰ هزار متر مکعب به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

بختیار با اشاره به این‌که در حال حاضر نیز ۴۰ تصفیه‌خانه فاضلاب در ۴۰ شهر به ظرفیت یک میلیون متر مکعب به مرحله بهره‌برداری رسیده، تصریح کرد: هم‌چنین از ابتدای دولت یازدهم آبرسانی به روستاها یکی از بهترین پروژه‌هایی بوده که در کشور شکل گرفته است و با ترزیق منابع و اعتبارات از محل منابع بودجه عمومی، منابع صندوق توسعه ملی و از طریق منابع استانی به صورت یک اولویت ویژه‌ به اجرای طرح‌های آب‌سانی روستایی کمک کرده است.

وی افزود: در طول دوران استقرار دولت یازدهم ۶۰۰ روستا به شبکه آب شرب سالم و بهداشتی متصل شد که این امر موفقیت بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو عنوان کرد: در برق‌رسانی نیز تلاش‌های بسیاری انجام گرفته که توانستیم کلیه روستاهای دارای جمعیتی بیش از ۱۰خانوار را برق‌رسانی کنیم. هم‌چنین طی استقرار دولت یازدهم بیش از ۲۲۵۰ روستا از نعمت برق برخوردار شدند.

بختیار با بیان این‌که در بخش برق و در احداث نیروگاه‌ها نیز موفقیت‌های بسیار خوبی را کسب کرده‌ایم، اظهار کرد: در دولت یازدهم ۶۴ واحد نیروگاهی به ظرفیت حدود ۸۰۰۰ مگاوات به پتانسیل تامین برق کشور اضافه شد. هم‌چنین برنامه‌ای برای استفاده از نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر و اتصال آن شبکه تامین برق کشور در دست برنامه‌ریزی است.

وی گفت: در این راستا ۳۰ واحد نیروگاه برق تجدیدپذیر هم به مرحله بهره‌برداری رسیده و ظرفیت نیروگاهی ما در تامین برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر به حدود ۳۵۰ مگاوات افزایش پیدا کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان این‌که بیش از ۸۰ درصد روستاهای کشور به شبکه آب شرب بهداشتی متصل هستند، عنوان کرد: امیدواریم طی دولت دوازدهم بتوانیم این پروژه را با جدیت بیشتری دنبال کنیم و شاهد آن باشیم که در پایان این دولت، تمام روستاهای کشور به شبکه تامین آب شرب متصل شوند.

بختیار در خصوص اقدامات وزارت نیرو در کاهش تلفات برق خاطرنشان کرد: در حال حاضر تلفات برق در شبکه‌های توزیع از ۱۵.۲ درصد به ۱۰.۷ درصد کاهش یافته است. هم‌چنین زمینه صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری‌های جدید در تامین برق به خوبی با این اقدامات متناسب و فراهم شده است.

وی ادامه داد: ما تقریبا در تمام استان‌های کشور فقط یک شرکت آب و فاضلاب داریم که مدیریت آن هم استانی است اما در شهر مشهد به جهت اهمیتی که این شهر در تامین آب شرب دارد، ضرورت دارد که با یک ساختار قوی‌تر تامین آب شرب را پیگیری کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان این‌که در حوزه تامین آب از طریق جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه آن پروژه‌های بسیار خوبی اجرا شده، عنوان کرد: عمدتا منابعی که به این پروژه‌ها اختصاص داده شده از روش‌های متنوع و متفاوتی بوده است که از طریق بودجه عمومی، اعتبارات استانی و مشارکت مردمی به وسیله فاینانس داخلی در پروژه‎‌های مختلف مشهد اجرا شده است.

بختیار با بیان این‌که هم‌چنین ۶۲۰ کیلومتر شبکه و ۷۰ هزار انشعاب فاضلاب از طریق فایناس‌های داخلی نیز انجام گرفته، تصریح کرد: هم‌چنین دو مدول از تصفیه‌خانه‌های خین‌عرب به التیمور با استفاده از منابع بانک توسعه اسلامی به میزان ۵۳ میلیون یورو متصل شد و به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: در مشهد موضوع کنترل هوشمند تصفیه‌خانه‌ها نیز یکی از موضوعات اصلی ما بشمار می‌آید که این مساله در حوزه تامین برق بیشتر دیده شده است و این امر در استان خراسان رضوی نمود بیشتری نیز داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو افزود: علاوه بر این فعالیت‌ها، اخیرا با پیگیری‌هایی که صورت گرفته در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیتی بالغ بر ۲۲۵ هزار متر مکعب هستیم. قرار است برای این طرح از منابع بانک توسعه آسیا به میزان ۲۵۰ میلیون دلار تامین مالی صورت گیرد.

بختیار ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد، پروژه بسیار راه‌اندازی خواهد شد. طبیعتا ما در شهرستان مشهد از عمده ظرفیت‌هایی که امکان تامین آب شرب مشهد را داشته باشد، استفاده کرده‌ایم. در واقع برای این منظور از روش‌هایی از جمله استفاده از سد دوستی و خط انتقال آن به طول ۶۰ کیلومتر، سد طرق، سد کارده و سایر روش‌های که امکان تامین آب شرب مشهد را داشته است، استفاده کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان این‌که البته بعضی از روش‌های دیگر را نیز در چارچوب قرار دادیم که در سال‌های آینده از آن استفاده خواهیم کرد، تصریح کرد: ما باید از این پس توجه بیشتری به فعالیت‌های نرم‌افزاری و افزایش راندمان و کاهش هدررفت منابع آبی مدنظر قرار دهیم. 

بختیار افزود: هم‌چنین استفاده از آب شرب در فضای سبز جایز نیست و باید تلاش کنیم آب شرب را در جای خود استفاده کنیم و در آبیاری فضای سبز از روش‌های دیگری بهره بریم.

وی با اشاره به این‌که هم‌چنین بازسازی جلوگیری از پرت آب در شبکه از نکات مهمی است که در دستور کار شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گرفته، خاطرنشان کرد: مشهد و شرکت آب و فاضلاب آن در بسیاری از فعالیت‌ها پیشرو بوده ولی باید در زمینه اصلاح و بازسازی شبکه و جلوگیری از پرت آب پیشرو باشد تا بتواند شاخص‌های بسیار خوبی را در آینده در این خصوص محقق کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا