بین الملل

تجارت یوآنی آسئان با هانیان چین ۷ برابر شد

تراکنش‌های تجاری‌ که بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی جنوب شرقی آسیا و استان هانیان چین با استفاده یوآن، تحت یک برنامه پایلوت برای تجارت خارجی با یوآن انجام شده، ۷ برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، تراکنش‌های تجاری‌ که بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی جنوب شرقی آسیا و استان هانیان چین با استفاده یوآن، تحت یک برنامه پایلوت برای تجارت خارجی با یوآن انجام شده، در نیمه اول ۲۰۲۱ هفت برابر شده است.

همچنین بخوانید

تراکنش‌های تجاری بین استان هانیان چین و کشورهای عضو آسئان به ۱.۶۴ میلیارد یوآن (معدل ۲۵۴ میلیون دلار) رسیده است و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم آنها بالغ بر ۳۸۵ میلیون یوآن (۶۰ میلیون دلار) شده است.

برنامه پایلوت استفاده از ارز چین در تجارت خارجی در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و در ابتدا تنها شانگهای و ۴ شهر دیگر چین در استان گوآنگدانگ در این برنامه شرکت داشتند. پکن در ادامه تعداد شهرهایی که این برنامه در آنها فعال بود را به ۲۰ عدد افزایش داد و استان هانیان را به آن اضافه کرد. این طرح با هدف کاهش ریسک‌های تبادلات ارزی خارجی، تضمین شفافیت قیمت‌گذاری انجام شد و تامین‌کنندگان چینی که به ارزهای خارجی دسترسی نداشتند را قادر ساخت با شرکت‌های خارجی تجارت کنند.

تحت این برنامه شرکای تجارت خارجی چین می‌توانند اعتباری به یوآن در یکی از بانک‌های چین ایجاد کنند و سپس آزادانه با ارز چین به تراکنش بپردازند.

هانیان استان جنوب شرقی چین است که می‌تواند از مزیت موقعیت جغرافیایی خود برای معامله با کشورهای عضو آسئان بهره‌مند شود.

برونئی، کمبوجیه، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام اعضای آسئان هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا