آموزشآموزش بورسآموزش کسب و کار

دوره‌های آموزش مالی مناسب چه کسانی است؟

دانش و یا سواد مالی عبارت است از سواد لازم برای تصمیم‌گیری‌های مسئولانه مالی. همان‌طور که می‌دانید این نوع تصمیم گیری‌ها، در زندگی روزمره ، تأثیرات بسیار زیادی را روی زندگی مالی ایجاد می‌کند. به‌ طورکلی می‌توان گفت دانش مالی، شامل درک عملکرد حساب‌های مالی، از قبیل چک و یا استفاده از کارت اعتباری و جلوگیری از هر گونه بدهی است.

لازم است بدانید که سطح دانش و سرمایه مالی افراد، بسته به نوع تحصیلات و درآمدشان دارای اختلافاتی است. اما به‌ طورکلی می‌توان گفت در برخی از موارد، افراد بسیار تحصیل‌کرده با درآمد بسیار بالا نیز دیده می‌شوند که ممکن است در مورد مسایل مالی خود به ‌اندازه‌ دیگر افراد که از نظر سطح سواد و تحصیلات، از آن‌ها جایگاه بسیار پائین‌تری دارند، دارای مشکلاتی باشند. بنابراین لازم است آموزش‌های مالی مناسب را دریافت نمایند.

اهمیت دانش مالی

همان‌طور که می‌دانید مبحث دانش و سواد مالی، از مفاهیم نسبتا تازه در علم اقتصاد است و در حال حاضر بسیاری از نظریه‌پردازان به این مفهوم، تمرکز و تأکید دارند. چراکه دارا بودن دانش و سواد مالی، به افراد مختلف و صاحبان کسب ‌و کارهای متعدد کوچک و بزرگ، آنلاین و یا غیر آنلاین و … کمک می‌کند تا انتخاب‌های صحیح و موثر مالی داشته باشند. بنابراین چنین افرادی می‌توانند به‌ راحتی دست به سرمایه‌گذاری بزنند. این دسته از افراد با کسب دانش مالی، از سرمایه‌گذاری خود، به میزان کافی اطمینان خواهند داشت. از این طریق این دسته از صاحبان مشاغل، قادر خواهند بود به رشد و توسعه و ترقی کسب ‌و کار خود کمک کنند. به‌ طور معمول، وقتی فردی در زمینه مالی، سواد و دانش کافی دارد می‌تواند درآمد خود را به ‌طور هم‌زمان به اهداف مختلف اختصاص دهد. برای نمونه، می‌تواند بخشی از درآمد را صرف هزینه‌های جاری و روزمره کند و بخشی را به پس ‌انداز تخصیص دهد و یا به بازپرداخت بدهی‌هایش فکر کند.

همچنین بخوانید

افرادی که از این دانش برخوردارند می‌توانند با خیالی آسوده به انواع مختلف بازارهای مالی وارد شوند. چرا که ابزار مورد نیاز برای تحقیق دقیق در این بازار را کسب کرده‌اند. مدیریت اعتبار، مدیریت مالی، بودجه ‌بندی و سایر اقدامات مالی با داشتن این دانش، تسهیل خواهد شد.

بنابراین افراد مختلف حتی در دوران بازنشستگی، در حال تحصیلات و یا تعطیلات هم می‌توانند از این توانایی بهره‌مند گردند. چرا که مهارت‌های لازم برای توسعه کسب ‌و کار و یا مدیریت دخل ‌و خرج و …. را بدست آورده‌اند. از طرف دیگر لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که در بسیاری از مواقع، دانش مالی، سلامت مالی افراد را تضمین می‌کند و آن‌ها را در برابر تقلب‌های تحت مالی در این زمینه، حفاظت می‌نمایند. چراکه در بیشتر موارد، آگاهی نداشتن از مهارت‌ها و دانش مالی، منجر به هزینه کردن بیشتر از درآمد، انباشته شدن بدهی‌ها، کاهش اعتبار فرد، قربانی تقلب شدن  و…. می‌شود.

چه کسانی به تحصیلات و دانش مالی نیاز دارند؟

با توجه به اهمیت دانش مالی در کسب و کارهای مختلف، به‌ طورکلی، می‌توان گفت تمامی اقشار یک جامعه به کسب این نوع دانش نیاز دارند. از جمله این اقشار می‌توان به مدیران شرکت‌ها و مؤسسات و کسب ‌و کارها اشاره کرد و یا مدیران مالی را نام برد. دانشجویان و سایر اقشار نیز به کسب این نوع از دانش نیاز دارند.

مدیران

همان‌طور که می‌دانید این دسته از صاحبان مشاغل، بیش ‌از هر چیز  و موضوعی، با مقوله سرمایه‌گذاری و کسب سود مواجه هستند. در حقیقت می‌توان گفت سرمایه‌گذاری، از مفاهیم بسیار مهم در رابطه با دانش مالی است. در حال حاضر و در شرایط امروز جوامع، بسیاری از مدیران سعی دارند به‌جای بیکار نگه ‌داشتن سرمایه خود، آن را به سمت ابزارهای پول‌ساز هدایت نمایند. چراکه سرمایه‌گذاری، امری برای تولید و رشد ثروت است و می‌تواند آینده‌ مطمئنی را برای مدیران و صاحبان کسب ‌و کارها فراهم نماید. لذا این دسته از افراد، نیاز به دانش و تحصیلات مالی دارند.

سهامداران

از دیگر اقشاری که به کسب دانش و سواد مالی نیاز دارند می‌توان سهام‌داران یک شرکت و یا مجموعه و یا بازار مالی را نام برد. این دسته از افراد، با هدف ایجاد ثروت، قصد سرمایه‌گذاری در یک مجموعه و یا بازار مالی را دارند. از طرف دیگر لازم است از سرمایه و سهام خود در بازار سرمایه و یا مجموعه مالی، محافظت به عمل آورند و در مواقع ضروری، در مورد ادامه همکاری با بازار سرمایه و مجموعه مورد نظر، تصمیم بگیرند. داشتن سواد و دانش مالی، به این دسته از افراد کمک می‌کند تا برای ورود و خروج خود به بازارها و مجموعه‌های مالی مختلف، تصمیمات بهتر و مؤثرتری اتخاذ نمایند.

مدیران مالی

از دیگر افراد و اقشاری که به این نوع دانش نیاز دارند می‌توان مدیران مالی را نام برد. داشتن سواد مالی به بهبود استراتژی‌های مدیران و هم‌چنین تصمیم‌گیری‌های صحیح برای مدیریت مالی، به این دسته از افراد کمک می‌کند. درحقیقت می‌توان گفت این کار یک فرایند پیچیده ‌است و شامل یادگیری مهارت‌های مالی، تمرین آن مهارت‌ها و سپس به‌کارگیری آن‌ها، در شرایط مالی مختلف است. بنابراین برای این قشر، آگاهی از این فرایندها ضرورت اساسی دارد.

دانشجویان و دیگران

دانشجویان و هم‌چنین تمامی افرادی که به نوعی با مال ‌اندوزی، مدیریت دخل ‌و خرج و … مواجه هستند لازم است از دانش و سواد مالی مورد نیاز، بهره‌مند باشند تا از این طریق بتوانند به اهداف خود دست یابند و آینده خانوادگی خود را تامین نمایند. این افراد با داشتن این دانش، می‌توانند برای دوران بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنند و یک زندگی بدون استرس و نگرانی را تجربه نماید.

بنا بر آنچه گفته شد تمامی کسب ‌وکارهای کوچک و بزرگ، افراد، دانشجویان و …. که به نوعی با مسائل مالی در ارتباط هستند نیاز به کسب دانش مالی دارند و نیاز است تا از دوره‌های آموزش مالی بهره‌مند گردند. در شرایط امروز جامعه بسیاری از کسب ‌و کارها به‌ صورت آنلاین انجام می‌شود و عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام و سایر بازارهای اینترنتی مشغول به کار هستند. بنابراین لازم است دانش مالی لازم برای ورود به این عرصه را داشته باشند.

روش‌های آموزش دانش مالی

از جمله راههای ارتقاء دانش مالی، می‌توان به آموزش های سایت پرشین حساب اشاره کرد که با ارائه تخصصی مطالب و دوره های آموزشی در زمینه حسابداری و مالیات، سعی در ایجاد مرجعی معتبر برای حسابداران نموده است. بنابراین با ورود به دوره‌های مراکز معتبر می‎توانید دانش لازم برای ورود به بازار سرمایه، مدیریت دخل و خرج و … را به دست آورید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا