امور زیربناییراه و ساختمان

داستان تکراری ماهی‌گیری ایرلاین‌ها از آب گل‌آلود/ قیمت‌های نجومی بلیت اربعین علی‌رغم تعیین نرخ مصوب/ بلیت دوطرفه به نجف نایاب شد

در حالی که سفرهای هوایی اربعین آغاز شده، بلیت دو طرفه به نجف در بازار نایاب است و علی‌رغم نرخ مصوب ۵ میلیون تومانی،‌ بلیت یکطرفه تا ۲۵ میلیون هم به‌فروش می‌رود.


به گزارش آرمان اقتصادی،، به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و با تصمیم کشور عراق، قرار بر این است که امسال فقط ۶۰ هزار زائر ایرانی آن هم فقط از مسیر هوایی در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند. همین محدودیت باعث شد تا شرکت‌های هواپیمایی داستان شکار ماهی از آب گل‌آلود را تکرار کنند که البته سازمان هواپیمایی کشوری هم به صراحت اعلام کرد سود‌جویی برخی از ایرلاین‌ها در این شرایط را پیش‌بینی کرده‌ بود.

ساز ناکوک شرکت‌های هواپیمایی در همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری برای برگزاری پروازهای اربعین از همان زمان پیش‌فروش بلیت‌ها آغاز شد در حالی که قرار بود، فروش بلیت از تاریخ ۲۵ شهریور ماه برای بازه زمانی ۲۸ شهریور تا دهم مهر ماه آغاز شود،‌ هیچ یک از ایرلاین‌های داخلی حاضر به فروش بلیت‌های اربعین نشدند و همین تاخیر خود باعث ایجاد بازار سیاه فروش بلیت عراق شد.

پس از آنکه سازمان‌های نظارتی ورود کردند فروش بلیت آغاز شد اما قیمت‌های نجومی به طوری که قیمت بلیت عراق برای ایام اربعین حتی به ۷۵ میلیون تومان هم رسید در حالی که طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری سقف قیمتی برای بلیت رفت و برگشت ۶ میلیون تومان است آن هم فقط مسیر مشهد- نجف و مابقی مسیرها باید با نرخ ۵ میلیون تومان به فروش برسد.

در حالی که تا روز اربعین چیزی نمانده‌ است و زائران باید در همین روزها بلیت خود را تهیه کنند، هنوز هیچ ایرلاینی با قیمت مصوب بلیت عرضه نمی‌کند.

از سوی دیگر ایرلاین عراقی هم در این پروازها مشارکتی ندارد و تمام پروازهای این شرکت به دلیل بلیت فروشی به افرادی که هنوز موفق به تهی ویزا نشدند، لغو شد. هر چند که شرکت هواپیمایی خارجی هم مشمول قیمت‌گذاری مصوب نمی‌شد.

از آنجایی که تا کنون سازمان هواپیمایی کشوری نتوانسته این وضعیت را سامان ببخشد و ایرلاین‌ها مانند طبق روال سابق از متولی صنعت حرف‌شنوی ندارند، لازم است که نهادهای نظارتی وارد کار شوند.

سازمان هواپیمایی با ایرلاین گران فروش برخورد کند

در این رابطه محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه هیچ ایرلاینی حق فروش بلیت اربعین خارج از نرخ مصوب را ندارد، گفت:‌ طبق توافق انجام شده بلیت رفت و برگشت به عتبات عالیات در ایام اربعین از تهران و سایر شهرها به‌ جز مشهد ۵ میلیون تومان است و تمام ایرلاین‌ها باید بر اساس این نرخ نسبت به فروش بلیت اقدام کنند.

وی ادامه داد:‌ هر ایرلاینی که بیشتر از این مبلغ از مردم و زائران وصل کند، مرتکب تخلف شده‌است و سازمان هواپیمایی و سایر نهادهای نظارتی و مربوطه باید با آن ایرلاین برخورد کند.

رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه مردم بلیت گران نخرند، اظهار داشت: مردم بیشتر از ۵ میلیون تومان برای بلیت اربعین پولی به ایرلاین‌ها ندهند در غیر این صورت با ایرلاین‌های گران فروش برخورد می‌شود.

رضایی تاکید کرد: با توجه به حساسیت این موضوع به ایرلاین ها اکیدا توصیه می‌شود زمینه اذیت و دلخوری زائران را ایجاد نکنند و سازمان هواپیمایی باید این موضوع را جدی‌تر از گذشته رصد و پیگیری کنند.      ‌  

به گزارش آرمان اقتصادی، در حالی که تمام نهادهای متولی در رسانه‌ها از برخورد جدی با ایرلاین‌ها گران‌فروش حرف می‌زنند، هم‌اکنون در سایت‌های مختلف قیمت بلیت اربعین ان هم یکطرفه از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود و جالب آنجا است که تمام نهادهای نظارتی به شرکت‌های هواپیمایی و سایت‌های فروش بلیت هواپیما دسترسی دارند و این بلیت‌ها با ارقام نجومی توسط شرکت‌های غیرمجاز یا زیرپله‌ای فروخته نمی‌شود که بهانه عدم شناسایی دلالان را عنوان کنند یا نام و نشانی از آن‌ها در اختیار نهاد ناظر نباشد.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا