اقتصاد کلانخودرو

پایان گران‌فروشی خدمات پس از فروش برای کامیون‌های وارداتی

طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با تعیین تکلیف کامیون های وارداتی، مقرر شده است کلیه شرکت های خدمات پس از فروش، تعرفه تعهد انجام خدمات را حداکثر سه درصد ارزش سیف کامیون تعیین کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بعد از آنکه در هفته های اخیر معاونان دادستان تهران از وضعیت کامیون وارداتی که از حدود دو سال گذشته تا کنون در گمرک دپو شده‌اند، بازدید و در جریان موانع ترخیص قرار گرفتند، دستورالعملی ۱۵ بندی تعیین و برای اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد.
 
یکی از موارد پر چالش در تعیین تکلیف این کامیون ها به تعرفه انجام خدمات پس از فروش بر می گشت که دریافتی برخی شرکت‌ها بالاتر از حد معمول بود، اما این موضوع با ورود دادستانی مورد بررسی قرار گرفته و طبق  تازه ترین تصمیم احذ شده در جلسه ای که امروز(شنبه) برگزار شد مشکل تعرفه خدمات پس از فروش نیز حل شده است. 

آنطور که معاون فنی گمرک ایران در رابطه با جریان تکلیف تعرفه خدمات پس از فروش اعلام کرده، با تصمیمات اخیر تمامی موانع تعیین تکلیف و ترخیص کامیون های وارداتی دپو شده حل و فصل شده و احتمالا در هفته جاری ترخیص آغاز خواهد شد.

به گفته ارونقی تا پیش از این برخی شرکت‌های برای دریافت خدمات پس از فروش هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون و حتی تا ۲۸۰ میلیون تومان از صاحب کامیون دریافت می کردند که با این تکلیف به حدود۸۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد. 

طبق توضیح این مقام مسئول در گمرک ایران، مقرر شده است کلیه شرکت های خدمات پس از فروش از جمله سایپا دیزل، آریا دیزل، توسعه صادرات ارگ پارس، داتیس، فرادیزل، آریا و ایران، نرخ تعرفه تعهد انجام خدمات پس از فروش خود را برای کامیون های وارداتی به میزان حداکثر سه درصد ارزش سیف کامیون ها در سامانه TSCگمرک ایران از همان مارک و مدل قرار دهند.

 بر این اساس چنانچه پس از ترخیص، مصوبه هیات وزیران مبنی بر اخذ پنج درصد ارزش سیف کامیون ها اخذ و ابلاغ شود، طبق این مأخذ مابه التفاوت دریافت خواهد شد.

در همین رابطه گمرک ایران مکلف است چنانچه نیاز به استعلام از نمایندگی خدمات پس از فروش برای مدل یا سایر مشخصات کامیون ها باشد ظرف حداکثر دو روز کاری استعلام مربوطه را انجام دهد. 

نمایندگی های خدمات پس از فروش نیز مکلفند در هنگام پاسخگویی به گمرک، رونوشت نامه را به مراجع ذیربط از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده، سازمان استاندارد و محیط زیست داده تا نیاز به استعلام مجدد توسط سازمان های مربوطه نبوده و مراجع ذیربط همان پاسخ را ملاک عمل قرار دهد. 

به گزارش آرمان اقتصادی، ماجرای کامیون‌های وارداتی به مصوبه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برمی‌گردد که در همین رابطه در سال ۱۳۹۸ و براساس ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، شرایط واردات این کامیون‌ها از سوی وزیر وقت راه و شهرسازی به گمرک اعلام می‌شود و بعد از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه‌هایی شرایط واردات از جمله ردیف تعرفه کامیون‌های وارداتی، نحوه واردات، کامیون‌های اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و همچنین تایید منشأ این کامیون‌ها را مشخص و ابلاغ می‌کنند.

اما به هر صورت جهت ترخیص این کامیون‌ها مجوزهایی مانند تائیدیه سازمان ملی استاندارد و یا محیط زیست نیز لازم بود که گمرک بتواند بعد از کنترل،  در کنار رعایت مقررات نسبت به ترخیص اقدام کند ولی در این مدت چالش های بسیاری در این رابطه وجود داشت تا اینکه اخیرا با ورود دادستانی تکلیف این حدود ۶۰۰۰ دستگاه کامیون مشخص شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا