صنعت، معدن، تجارت

رژیم صهیونیستی اطلاعاتی از خارجی‌های اکسپو در اختیار ندارد

رییس اتاق ایران و امارات گفت: اینکه گفته شده رژیم صهیونیستی اطلاعات خارجی‌های حاضر در اکسپوی ۲۰۲۰ را در اختیار دارد، کذب است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرشید فرزانگان، رییس اتاق مشترک ایران و امارات و مسئول کمیته اکسپوی اتاق بازرگانی ایران در نشستی خبری اظهار داشت: موقعیت پاویون ایران بسیار استثنایی است که می‌تواند نویدبخش دیپلماسی فعال اقتصادی باشد تا نشست‌ها، بی‌تو بی‌ها و … برگزار شود.

وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی ایران متولی اعزام هیات تجاری به اکسپو ۲۰۲۰ بود. جلسات زیادی در هفته گذشته با سازمان توسعه تجارت داشتیم که در نتیجه مجریان معتبری تعیین شدند تا همه کسانی که می‌خواهند در این رویداد بزرگ حضور داشته باشند همراهی کنند. برای هفته به هفته از مدت شش ماه برگزاری نمایشگاه برنامه‌هایی وجود دارد که از آبان ماه می‌توان شاهد آن بود.

فرزانگان خاطرنشان کرد:‌ کمیته اکسپو اتاق بازرگانی ایران از همه تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های صادراتی، اتاق‌های مشترک و استانی و همچنین همه کسانی که آمادگی حضور دارند خواستار حضور در این رویداد شده است. بسیاری از اتاق‌های استانی و مشترک نیز پاسخ داده‌اند، همچنین برای روز ملی کشورها برنامه‌ریزی‌هایی شده و از ظرفیت ایرانیان مقیم در امارات هم به نحو احسن استفاده خواهد شد. هماهنگی‌های لازم برای دیدار وزیر اقتصاد و وزیر صمت با همتایان خارجی خود در این نمایشگاه در حال انجام است.

وی افزود: کشورهای مختلفی برای جلسات اعلام آمادگی کرده‌اند رویکرد ما این است که همزمان با ملاقات‌ها؛ امکانات و زیرساخت‌های امارات هم مورد بازدید قرار گیرد. بزودی آقای شافعی با رییس اتاق دوبی دیداری دارد، ما از همه بخش‌های بخش خصوصی، شرکت‌ها و برندها می‌خواهیم که در بخش‌های مختلف از جمله نمایشگاه مجازی، هیات تجاری، مانیتورها و … حضور فعال داشته باشند.

فرزانگان پیرامون خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر در اختیار داشتن اطلاعات خارجی‌های امارات توسط رژیم صهیونیستی بیان کرد: بررسی‌هایی از طرف وزارت امور خارجه و کاردار دوبی در این مورد انجام شده و نتیجه این بود که کل نامه و محتوای آن کاملا کذب است.

وی اظهار داشت: با این رویداد به نظر می‌رسد که میزان تجارت ایران و امارات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد. متاسفانه برخی از آژانس‌های مسافرتی از رویداد اکسپوی سوء استفاده می‌کنند همانطور که پیش از این گفته شد مسئول اعزام شرکت‌ها و هیات‌های تجاری اتاق ایران است و مجریانی برای این کار مشخص شده‌اند که این مجریان می‌توانند از مشوق‌های سازمان توسعه تجارت استفاده کنند.

حسن زمانی، کمیسر جنرال اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: بزرگترین رویداد اقتصادی، تجاری، فرهنگی و سیاسی جهان با حضور ۱۹۸ کشور در امارات افتتاح خواهد شد و شاهد رقابت سنگین کشورمان در کنار دیگر کشورهای دنیا خواهیم بود.

وی افزود: از ۱۵ آذر ۹۹ کار پاویون ایران که ۲۰۱۴ متر وسعت دارد را در اکسپوی ۲۰۲۰ شروع کردیم، به رغم مشکلات توانستیم ظرف هشت ماه این پاویون را تمام کنیم و امروز در حال بارگذاری محتوایی است و تا فردا شب بارگذاری انجام خواهد شد. پاویون ایران بین ۱۹۸ کشور کمترین هزینه را به خود اختصاص داده است اما با این حال بین این ۱۹۸ کشور در میان هشت پاویون برتر اکسپو ۲۰۲۰ قرار گرفته است. دهم مهرماه وزیر صمت از طریق ویدئوکنفرانس پاویون ایران را افتتاح خواهد کرد و امیدواریم در این دوره در زمینه محتوایی هم به مقام‌هایی دست یابیم.

زمانی در مورد هزینه‌های انجام شده برای این پاویون گفت: ایران از نظر هزینه برای پابیون بین ۱۹۸ کشور، صد و نود و هشتم است. پاویون قبل از ما که برای یکی از کشورهای همسایه است پنج برابر ما هزینه کرده، ما سعی کردیم کمترین هزینه را در این راستا داشته باشیم.

وی با تاکید بر نقش پررنگ بخش خصوصی در این دوره از اکسپوی بیان کرد: در اکسپوی ۲۰۲۰ بیشترین تعامل را با بخش خصوصی داریم هزینه‌های پاویون ایران نیز بخشی دولتی و بخشی از طریق کمک‌های بخش خصوصی بوده است. هزینه پاویون ایران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

زمانی اضافه کرد: با برگزاری این رویداد احتمال می‌دهیم که صادرات غیرنفتی ما از ۵۰ میلیارد دلار به صد میلیارد دلار افزایش پیدا کند. همچنین سازمان سرمایه‌گذاری‌یک پکیج سرمایه‌گذاری تهیه کرده تا در این اکسپو برای پروژه‌های ایرانی سرمایه‌گذار پیدا شود ما سعی می‌کنیم در این رویداد ارتباطات تجاری خود را با کشورهای همسایه افزایش دهیم.

محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن، نیز در نشست خبری امروز اکسپوی ۲۰۲۰ اظهار داشت: شش ماه است که مسئولیت بخشی از کار اکسپو به ما واگذار شده است و سعی کردیم بخش معدن کشور را بر اساس شعار اکسپو ۲۰۲۰ برای این رویداد آماده کنیم. چند تیم در این راستا معرفی کردیم که به سه دسته طراح، مهندسی و ساخت تقسیم می‌شوند. گروه‌های طراح و مهندسی نقش شتاب‌دهنده داشتند. تولید محتوا را که مهمترین فاکتور برای ما بود تعریف کردیم تا هر کسی مراجعه می‌کند شناخت خوبی از کشورمان داشته باشد. اکنون یک تیم شش نفره که از دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی و … هستند در دوبی مستقر است و کار تولید محتوا را پیش می‌برند و تا فردا باید کار تولید محتوا مشخص شده باشد.

وی افزود: تیم ما بسیار تخصصی است برای مثال اگر کسی بخواهد ساختار زمین‌شناسی ایران را بشناسد می‌تواند با موبایل خود در این پاویون آن را ببیند نگاه ما ساخت آینده است.
بهرامن همچنین تصریح کرد: با کمک وزارت خارجه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و ارتباط نزدیکی با دیگر کشورها ایجاد کردیم و برنامه دیدارها تا شش ماه آینده مشخص است. در مورد کشورهایی مانند برزیل حتی روز حضور آنها در نشست‌های ایران هم مشخص شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا