امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

وزیر جهاد کشاورزی بسته سیاستی حمایت از زعفران را ابلاغ کرد

وزیر جهاد کشاورزی، تصویب نامه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در زمینه بسته سیاستی حمایت از زعفران را ابلاغ کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، در نامه‌ای به وزارتخانه های جهاد کشاورزی، امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک کشاورزی، تصویب نامه این شورا در زمینه بسته سیاستی حمایت از زعفران را ابلاغ کرد.

متن تصویب نامه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به این شرح است:

شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴۰۰.۰۶.۲۹ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بسته سیاستی حمایت از زعفران را به شرح ذیل تصویب کرد:

۱) قیمت خرید حمایتی زعفران تولیدی کشاورزان در سال جاری نوع نگین صادراتی به ازای هر کیلوگرم ۲۰۵ میلیون ریال تعیین می شود. این قیمت به عنوان قیمت پایه زعفران نگین صادراتی می باشد و مجری خرید حمایتی مجاز است متناسب با شرایط بازار نسبت به افزایش آن اقدام کند.

۲) شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مکلف است از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی (به عنوان مجری خرید زعفران) نسبت به خرید حمایتی صرفاً با هدف صادرات و توسعه بازار خارجی زعفران اقدام نماید.

۳) بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک های عامل نسبت به تامین مبلغ ده هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۸ ماهه برای مجریان خرید حمایتی زعفران اقدام نماید.

تبصره ۱ : در صورت نیاز، تسهیلات پیش‌بینی شده تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال با تصویب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قابل افزایش می باشد.

تبصره ۲: وزارت جهاد کشاورزی موظف است مابه‌التفاوت سود تسهیلات موضوع این بند را از محل منابع قانونی در اختیار پرداخت کند.

تبصره ۳ : بانک‌های عامل موظفند کالای خریداری شده از کشاورزان و تحویلی به انبارهای مجری خرید زعفران را زیر کلید برده و به عنوان تضمین وثایق مورد نیاز برای تسهیلات دریافتی قبول نماید.

۴) بانک کشاورزی موظف است نسبت به تامین مبلغ پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۸ ماهه برای اتحادیه‌های تعاونی روستایی و تولیدی سراسر کشور جهت خرید حمایتی زعفران تولید سال جاری با هدف صادرات اقدام نماید.

تبصره: وزارت جهاد کشاورزی موظف است مابه‌التفاوت سود تسهیلات موضوع این بند را از محل منابع قانونی در اختیار پرداخت کند.

۵) صادرکنندگان زعفران از مشوق های زیر برخوردار می شوند:

الف) با صادرات زعفران از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران، مازاد ارزش فروش هر کیلوگرم محصول زعفران از ۱۰۰۰ یورو از تعهد ارزی معاف می باشد.

ب) با صادرات زعفران در صورت خریداری و ترخیص کالا از طریق بازار گواهی سپرده کالایی در بورس، پنجاه درصد مازاد ارزش فروش هر کیلوگرم محصول زعفران از ۱۰۰۰ یورو از تعهد ارزی معاف می باشد.

ج) صادر کنندگان می توانند با ارز حاصل از صادرات زعفران نسبت به واردات نهاده ها و محصولات کشاورزی با تایید وزارت جهاد کشاورزی اقدام کنند.

۶) وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ تخفیف تعرفه‌ای برای صادرات زعفران به کشورهای طرف عمده تجاری با جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

۷ ) به منظور ارتقاء ضریب مکانیزاسیون و استفاده از فناوری های نوآورانه در زنجیره ارزش زعفران، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است از محل منابع موضوع بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و سایر منابع قانونی در اختیار، نسبت به تامین تسهیلات مورد نیاز تولید کنندگان و سرمایه گذاران زنجیره ارزش زعفران اقدام نماید.

۸) شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مکلف است حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران با مشارکت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در زنجیره ارزش زعفران اقدام نماید.

تبصره ۱: وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با استناد به ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و ماده ۱۷ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از طریق فروش بخشی از املاک و دارایی‌ سازمان جهاد کشاورزی استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی نسبت به تامین سهم دولت تا سقف ۴۹ درصد به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اقدام نماید.

تبصره ۲: وزارت جهاد کشاورزی در جهت مشارکت کلیه کشاورزان تولید کننده زعفران در استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی نسبت به تامین یارانه سهم هر کشاورز (به ازای هر نفر یک میلیون ریال) در تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران، به میزان حداکثر ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اقدام نماید.

تبصره ۳ : سود سهم دولت حاصل از انجام عملیات موضوع این مصوبه به عنوان افزایش سرمایه دولت در همان صندوق منظور می‌شود.

تبصره ۴: صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران موظف است، پس از تشکیل نسبت به مدیریت بازار و کل زنجیره ارزش زعفران از سال ۱۴۰۱ اقدام نماید.

۹) وزارت جهاد کشاورزی مکلف است سند راهبردی توسعه زنجیره ارزش زعفران را حداکثر ظرف مدت یک‌ماه تدوین و جهت تصویب به دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ارائه نماید.

۱۰) دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با همکاری شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و اتحادیه های تعاونی روستایی و تولیدی سراسر کشور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک هفته از ابلاغ این مصوبه، دستورالعمل خرید حمایتی انواع و درجات مختلف زعفران را تهیه کند تا توسط رئیس شورا و وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا