کسب و کار

تاثیر خواب کافی و بی خوابی بر سلامتی و پوست

همه افرادی که به سلامت پوست خود اهمیت می دهند برای مراقبت از پوست شان برنامه ویژه ای دارند و اقداماتی همانند شستن صورت و استفاده از کرم شب یا لوسیون را به صورت روزانه انجام می دهند. اگرچه مراقبت از پوست می تواند کاری زمان بر باشد، اما انجام این اقدامات برای حفظ سلامت پوست بسیار ضروری است. پوست به عنوان بزرگ ترین اندام بیرونی بدن، وظیفه محافظت از بدن در برابر اورگانیسم ها و مواد سمی خارجی را بر عهده دارد. با توجه به آنکه یکی از عوامل موثر در سلامت پوست و بدن، داشتن خواب کافی و منظم است، بنابراین اگر قصد دارید که سلامتی و زیبایی پوست خود را بهبود ببخشید از تاثیر بی خوابی بر پوست غافل نشوید و حتما به فکر تنظیم برنامه خواب خود باشید.

 تاثیر بی خوابی بر پوست

بی خوابی یا کم خوابی تاثیرات مختلفی بر روی پوست دارد که در این قسمت به ۴ مورد از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  1. آکنه

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ میلادی در خصوص تاثیر بی خوابی بر پوست انجام گرفت، نشان داد که نداشتن خواب کافی می تواند موجب بروز آکنه شود. بر این اساس افرادی که خواب آنها از کیفیت پایینی برخوردار است، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آکنه قرار دارند و مجبور به استفاده از محصولاتی مثل کرم ضد جوش صورت هستند. از سوی دیگر خستگی در هنگام برخواستن از خواب نیز رابطه تنگاتنگی با آکنه دارد.

همچنین بخوانید

استرس یکی از مهمترین فاکتورهای پیدایش آکنه به حساب می آید. هنگامی که دچار استرس می شویم، بدن شروع به تولید کورتیسول و پروتئین های التهاب زا می کند. کمبود خواب نیز می تواند سطح کورتیسول به صورت چشمگیری را افزایش دهد. این افزایش کورتیسول می تواند تاثیر منفی بر قدرت مبارزه سیستم ایمنی بدن بگذارد که همین امر نیز منجر به مشکلات پوستی و بیماری می شود.

  1. پف و سیاهی دور چشم

کمبود خواب موجب می شود تا چهره خسته تر به نظر برسد و تاثیر بی خوابی بر پوست خود را به شکل پف در زیر چشم و کبودی دور چشم نشان دهد. این پف کردگی معمولا صبح زود یا بعد از یک وعده غذایی شور بیشتر دیده می شوند و علت آن محبوس شدن مایعات در بافت نرم دور چشم است.

  1. پیری پوست

پیری پوست می تواند از دیگر موارد تاثیر بی خوابی بر پوست باشد. هنگامی که خانم ها خواب بی کیفیتی دارند، پوستشان توانایی حفظ آب را از دست می دهد. از دست دادن زیاد آب نشان دهنده این است که لایه بیرونی پوست ضعیف شده است. از آنجایی که خواب مناسب به بدن کمک می کند تا خود را ترمیم سازد، بدن خانم هایی که خواب خوبی داشته اند، ۳۰ درصد بیشتر از خانم هایی با برنامه خواب ضعیف امکان ترمیم پوست را نشان داده است. همچنین افرادی که پوست شان به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید دچار قرمزی می شود، با خواب کافی بسیار بهتر و سریع تر بهبود پیدا می کند.

شواهد کافی دال بر اینکه خوابیدن در وضعیتی خاص می تواند منجر به ایجاد چین و چروک شود وجود ندارد اما افرادی که خواب کافی نداشتند بیش از دیگران از کرم ضد چروک استفاده میکردند. همچنین در اغلب تحقیقات ارتباط مستقیمی میان ایجاد چروک یا شل شدن پوست با وضعیت خواب افراد یافت نشده است. با اینحال برخی از تحقیقات نشان می دهند که نحوه خوابیدن می تواند در ایجاد چین و چروک تاثیر بگذارد. از این رو توصیه می شود تا افراد از بالشت های مخصوصی که می تواند فشار ایجاد شده بر روی پوست را به حداقل برسانند استفاده نمایند.

  1. کاهش رطوبت پوست

خواب ناکافی می تواند باعث برهم خوردن تعادل پوست، از دست رفتن آب پوست، ایجاد جوش و در نهایت قرمزی پوست شود. عدم داشتن خواب کافی نه تنها بر روی سلامت کلی بدن تاثیر منفی می گذارد، بلکه بر روی میزان رطوبت پوست نیز تاثیرگذار است. کم خوابی می تواند رطوبت پوست و همچنین سطح pH پوست را کاهش دهد و موجب شود تا پوست مانند همیشه جوان و درخشان به نظر نرسد.

پایین آمدن سطح pH پوست سلامت پوست را به خطر می اندازد و موجب می شود که پوست قادر به تولید رطوبت مورد نیاز خود نباشد و بسیار خشک به نظر برسد. بنابراین قرمزی بیش از حد پوست و زدن جوش های صورت نیز ناشی از تاثیر بی خوابی بر پوست هستند.

اثرات مثبت خواب کافی بر سلامت پوست

همانطور که پیش از این تاثیر بی خوابی بر پوست را مورد بررسی قرار دادیم و به اثرات منفی آن پرداختیم، باید بگوییم که خواب باکیفیت و کافی نیز فواید مختلفی برای پوست دارد که در این بخش به ۶ مورد از تاثیرات مثبت آن اشاره می کنیم:

  1. چین و چروک کمتر

پوست در هنگام خواب کلاژن سازی می کند و کلاژن های جدید از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری می کنند. کلاژن بیشتر به معنای پوستی کشیده تر و کم چین و چروک تر است و پوست اینگونه خود را ترمیم می کند.

  1. پوست درخشان تر

هنگام خواب گردش خون در بدن افزایش می یابد، در نتیجه پس از برخواستن از خواب، پوست درخشان تر می شود. با کم شدن زمان خواب، پوست شادابی طبیعی خود را از دست می دهد و تیره و بی روح به نظر می رسد. دلیل این امر نیز کاهش گردش خون در بافت صورت است که از دیگر موارد تاثیر بی خوابی بر پوست می باشد.

  1. چشم های بدون پف

از اولین عوارض و تاثیرات بی خوابی می توان به چشم های پف کرده اشاره نمود. با داشتن خواب کافی، پف زیر چشم کمتر می شود. برای کاهش پف های صورت، آب کافی مصرف کنید و سر خود را با یک بالشت بالا بیاورید. همچنین استراحت کافی می تواند کبودی دور چشم را به حداقل برساند؛ زیرا با وجود کم خوابی گردش خون به درستی انجام نمی شود.

جمع شدن خون در زیر چشم ها که پوستی بسیار نازک دارد به صورت کبودی مشاهده می شود. توجه کنید که تغییر رنگ زیر چشم می تواند بر اثر عوامل دیگری نظیر ژن، سن و افزایش ملانین نیز ایجاد شود.

  1. موهای سالم و پرتر

طبق نظر متخصصان پوست و مو، ریزش، شکستگی و خشکی مو می تواند ناشی از تاثیر بی خوابی بر پوست و مو باشد. فولیکول های مو مواد غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی را از جریان خون دریافت می کنند. از آنجایی که با بی خوابی گردش خون کاهش می یابد، موها نیز غذای کمتری دریافت می کنند و در نتیجه ضعیف می شوند و رشدشان دچار اختلال می گردد.

  1. چهره شاداب و سلامت

کم خوابی می تواند باعث افتادن کناره های لب به سمت پایین شود و موجب شود تا نسبت به زمانی که خواب کافی داشته اید غمگین تر به نظر برسید. در هنگام خستگی، حالات چهره تغییرات کوچک و نامحسوسی می کند و موجب می شود که ناخودآگاه بیشتر اخم کنید و در پوست صورت تان چروک ایجاد شود.

چشم های قرمز و پف کرده، کبودی دور چشم، پلک های افتاده و صورت رنگ پریده نیز می تواند از دیگر علایم و نشانه های خستگی باشد.

  1. اثربخشی بیشتر محصولات پوستی

پوست هنگام خواب بهتر می تواند بر روی ترمیم خود متمرکز شود و حتی جذب مواد ترمیمی پوست مثل کرم مرطوب کننده پوست نیز افزایش می یابد. علت این امر آنست که در زمان خواب بدن مجبور نیست خود را از نور خورشید و سایر رادیکال های آزاد یا مولکول های مضر محیط محافظت کند. در این شرایط گردش خون بهتر انجام می شود و اثربخشی محصولات ترمیم کننده نیز در پوست افزایش می یابد.

اصلاح الگوی خواب و کاهش تاثیر بی خوابی بر پوست

تا اینجا تاثیر بی خوابی بر پوست، مو و زیبایی را بررسی کردیم. اما به نظر می رسد که تغییر الگوی خواب به این سادگی نیز اتفاق نمی افتد. در ادامه روش هایی را معرفی می کنیم که به کمک آنها می توانید بیشترین تاثیر مثبت را از خواب خود ببرید تا پوست تان در سلامت ترین و زیباترین حالت خود باشد.

برای آبرسانی پوست، قبل از خواب از هیالورونیک اسید استفاده کنید

داشتن یک برنامه منظم مراقبت پوستی که بر روی آبرسانی، مرطوب کنندگی و ترمیم پوست متمرکز باشد، بسیار مهم است. این کار برای کاهش علائم پیری پوست ضروری است. هیالورونیک اسید کمک می کند تا آب درون سلول های پوست باقی بماند و به همین دلیل استفاده از آن برای داشتن پوستی شاداب، مرطوب و سلامت مهم است. این ترکیب شیمیایی خاصیت جذب آب فوق العاده ای دارد و می تواند ۱۰۰۰ برابر وزن خودش آب جذب کند. بنابراین پیش از خواب که پوست در خشک ترین حالت خود قرار دارد، استفاده از یک آبرسان مناسب با این ترکیب شیمیایی می تواند بسیار موثر باشد.

 

امیدواریم با خواندن این مقاله نسبت به موارد متعدد تاثیر بی خوابی بر پوست و مو آگاهی کافی پیدا کرده باشید و با رعایت این نکات بتوانید علاوه بر لذت از خواب شبانه، زیبایی پوست و موی خود را حفظ نمایید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا