امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۱۳۷۱ تن محصول سنجد از باغات آذربایجان شرقی برداشت می‌شود

تبریز- معاون باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برداشت ۱۳۷۱ تن محصول سنجد از باغات استان آذربایجان شرقی در سال جاری خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، صابر بیگ لک در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه سطح زیر کشت باغات سنجد در استان بیش از ۴۹۴ هکتار است، گفت: از این میزان باغات سنجد ۴۵۷ هکتار بارور و ۳۶ هکتار نیز غیر بارور است.

همچنین بخوانید

وی افزود: باغات سنجد در سطح شهرستان استان اعم از آذرشهر، شبستر، میانه، تبریز، مرند پراکنده است و ۹۵ درصد باغات سنجد استان آذربایجان شرقی متعلق به شهرستان‌های آذرشهر، میانه، شبستر و مرند است.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: شهرستان آذرشهر با دارا بودن ۱۴۱ هکتار حائز رتبه اول و شهرستان میانه نیز با ۷۰ هکتار دارای رتبه دوم در استان است.

وی با بیان اینکه غالب ارقام باغات سنجد از نوع رقم بومی حاج حسین، قزل، دره وار و عنابی است، ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی استان، محصول تولیدی از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و دارای مزیت صادراتی است.

وی گفت: از سنجد هم به صورت غذایی (تنقل) و هم به صورت دارویی استفاده می‌کنند و از میوه و گل سنجد برای معالجه انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه رتبه نخست تولید سنجد در کشور به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد افزود: میزان تولید سالانه این محصول در استان آذربایجان شرقی بیش از ۱۳۷۱ تن است که عملکرد متوسط آن ۳ تن در هکتار بوده و در باغات شاخص تا ۵ تن نیز برداشت می‌شود.

وی افزود: محصول تولیدی عمدتاً به بازارهای داخلی و به کشورهای آسیای میانه و عربی نیز صادر می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا