اقتصاد کلان

دست بورس از کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد کوتاه ماند

در حالی که در اوایل و اواسط تابستان شاخص بورس توانسته بود روندی صعودی داشته باشد و حتی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز گذر کرد، در هفته‌های اخیر نزولی شد و برای چندمین بار در یک سال اخیر کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را از دست داد. این شاخص در هفته جاری که کمی روندی صعودی داشت باز هم نتوانست کانال مذکور را فتح کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بررسی معاملات بازار بورس در هفته جاری نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات با ۱۰ درصد افزایش نسبت به هفته قبل از ۲۳۴ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال به ۲۵۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

همچنین حجم کل معاملات این بازار با رشدی ۸.۷ درصدی رقم ۲۷ هزار و ۶۲ میلیون سهم را در هفته جاری به دست آورد در حالی که این میزان هفته قبل ۲۴ هزار و ۸۸۸ میلیون سهم بود.

صندوق‌های سرمایه گذاری عقب کشیدند

از میان بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله تنها صندوق‌ها بودند که در هفته جاری روندی نزولی داشتند به طوری که ارزش معاملات در بازار اول سهام رشدی ۳۲ درصدی را تجربه کرد و از ۶۷ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۸۸ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال در هفته جاری رسید.

همچنین ارزش معاملات در بازار دوم سهام ۱۱ درصد افزایش یافت و از ۱۰۲ هزار و ۹۷ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۱۳ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال در هفته جاری رسید.

این روند در بازارهای بدهی و مشتقه نیز تکرار شد به طوری که ارزش معاملات در این دو بازار به ترتیب ۱۳ و ۵۸ درصد رشد کرد.

براین اساس ارزش معاملات در بازار بدهی از ۲۲۵۰ میلیارد ریال به ۲۵۳۲ میلیارد ریال و ارزش معاملات در بازار مشتقه از ۱۶۷ میلیارد ریال به ۲۶۳ میلیارد ریال رسیدند.

این در حالی است که ارزش معاملات در صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله با ۱۴.۹۱ درصد کاهش از ۶۲ هزار و ۳۳۷ میلیارد ریال در هفته گذشته تا ۵۳ هزار و ۴۵ میلیارد ریال در هفته جاری کاهش یافت.

چراغ شاخص‌ها سبز شد

شاخص کل بورس توانست در هفته جاری ۳.۵۷ درصد افزایش یابد و از یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد در هفته گذشته به یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد در هفته جاری برسد.

شاخص کل با معیار هم وزن هم رشدی ۱.۵۴ درصدی را تجربه کرد و از ۴۲۰ هزار و ۷۹۵ واحد به ۴۲۷ هزار و ۲۸۳ واحد رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا