امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش بینی ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و نوسازی مدارس عشایر

اراک- رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: در برنامه ششم توسعه ۱۷ برنامه برای عشایر در نظر گرفته شده و در بحث آموزش نیز ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و نوسازی مدارس عشایر پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاپور علایی مقدم ظهر پنجشنبه در سفر به زرندیه و در بازدید از پروژه آبرسانی قشقلات قطعه ۴ شهرستان زرندیه با هدف انتقال آب سالم و پایدار به قشلاق عشایری این شهرستان گفت: در سال ۹۸ مبلغی بالغ بر ۲۵۲ میلیارد تومان به پروژه مجتمع آبرسانی مناطق عشایری اختصاص یافت تا برای محله‌ها و مناطق ییلاقی و عشایری آب سالم تهیه شود همچنین این رقم در سال گذشته ۱۳۵ میلیارد تومان شد.

وی افزود: پروژه مجتمع آبرسانی قشلاقات قطعه ۴ شهرستان زرندیه یکی از پروژه‌های بزرگ سازمان امور عشایر کشور است که در حال بهره برداری است. ۱۴ قشلاق عشایری و یک روستا و حدود ۸۰ هزار رأس دام از این پروژه بهره مند می‌شوند. ابتدا ۳۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد که سازمان امور عشایری در فاز اول ۱۷.۵ میلیارد تومان و بنیاد برکت ۲.۵ میلیارد تومان برای شروع کار اختصاص دادند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۳۷۰ میلیارد تومان در کشور برای این پروژه‌ها مصوب شده است که پس از اولویت گذاری طرح‌ها ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به این پروژه اختصاص پیدا کرد.

علایی مقدم گفت: میانگین سرانه دام کشور حدود ۹۵ تا ۱۰۰ رأس برای هر فرد است اما این رقم در استان ۲۹۰ رأس برای هر فرد برآورد می‌شود. در استان ۵ ایل مختلف با ۳۳۰ هزار رأس دام وجود دارد که ۳۵۰ هزار هکتار مرتع دارند.

وی افزود: بحث بودجه سنواتی آبرسانی به روستا در مجلس مطرح بود ولی در مورد آبرسانی به عشایر چنین مسئله‌ای وجود نداشت تا اینکه به اذن مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۸، ۲۵۲ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹، ۱۳۵ میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر تخصیص یافت. همچنین سهم استان مرکزی از بودجه ۳۵۷ میلیارد تومانی پروژه‌های عشایری ۲۱ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه شاخص برخورداری از آ ب سالم عشایر قبل از انقلاب ۷ درصد بود در سال ۹۸ این شاخص به ۴۳ درصد رسید، تصریح کرد: ۵۰۰ پروژه عشایری در بخش کشاورزی در هفته آینده با ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: در پنج سال اخیر به اذن مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی ۶۲۰ پروژه بهره برداری شد و در یک سال گذشته شاخص‌های برخورداری از آب شرب سالم به ۶۳ درصد رسید.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: تا پایان سال ۲۰ هزار پنل خورشیدی و افتتاح ۶۰۰ خانه بهداشت برای جمعیت عشایر پیش بینی شده است و همچنین بیمه اجتماعی روستاییان عشایری دوشنبه هفته آینده در سازمان تعاون رونمایی می‌شود.

علایی گفت: در برنامه ششم توسعه ۱۷ برنامه برای عشایر در نظر گرفته شده و در بحث آموزش ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و نوسازی مدارس عشایر پیش بینی شده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: نیاز کشور ۸۸۰ هزار تن گوشت است که ۲۰۰ هزار تن آن توسط عشایر تأمین می‌شود و به طور میانگین هر یک از عشایر نیاز گوشت ۲۰ نفر را تأمین می‌کند.

علایی گفت: عشایر در ۵۹ درصد منطقه پراکنده هستند بیشتر از ۱۰ هزار شهید از جامعه عشایر داریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا